Fredrik Edvardsen Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Jeg har alltid vært fascinert av helikoptre, men har aldri helt fått til å fly dem, så jeg bestemte meg for at det var på tide å gjøre noe med det. Take off og generell flyging går greit, men landinger er det verre med - så jeg spurte pent lederen for en flight med Hueys om jeg kunne slenge meg på dem når de skulle ut og levere reservedeler til en tank squad som hadde problemer med en av maskinene deres. Hueyen er en gammel, men trofast, traver, som kanskje er mest kjent for sin innsats under Vietnam-krigen. Det finnes fortsatt versjoner av Hueyen i både militær og sivil tjeneste rundt om i verden, men den maskinen vi skal ut med i dag er fra 70-tallet. Start up er relativt enkelt, etter at man har skrudd på de elektriske systemene og fuelpumpene så starter man motoren med en knapp på collective - en liten stikkflamme signaliserer at motoren er i ferd med å spinne opp. Take offen er litt sjanglete, jeg har ikke helt styringen på hvor mye sideror som må til for å utligne torquen fra hovedrotoren, men vi kommer oss i hvert fall i lufta uten at noen blir altfor skremte. Jeg prøver meg på en hover taxi ned mot området hvor resten av flighten er parkert - da jeg oppdager at de allerede er i lufta, start up tar kanskje ikke like lang tid når man slipper å lete etter hver bidige bryter... Jeg setter opp farta for å prøve å ta igjen formasjonen. Det går heldigvis greit og jeg kommer meg sånn noenlunde inn i posisjon i formasjonen i det vi dundrer vestover mot det første waypointet vårt som er en liten landsby ikke så langt fra flyplassen. Hele formasjonen - jeg ligger helt ytterst til høyre. I tillegg har vi fått besøk av to Apache Longbows som skal eskortere oss. En av door gunnerne drar opp mobilen sin og knipser i vei. I det vi når det første waypointet svinger vi 90 grader og jeg blir hengende litt etter, og nesten tatt igjen av en av eskortemaskinene. Men jeg kommer meg tilbake i posisjon igjen relativt raskt. Co-piloten min prøver å holde et øye med meg så jeg ikke gjøre noe dumt... I det vi nærmer oss tank squaden kaster de ut en røykgranat for å markere landingsområdet vårt. Jeg bestemmer meg for å gjøre en flyby over dem først mens jeg lar resten av flighten lande. De andre kommer seg trygt ned, så nå er det min tur... Jeg gjør en krapp sving for å minske farten før landing - akkurat slik som jeg har sett i utallige YouTube-videoer. Men jeg minsker farten altfor fort, samtidig som jeg synker og havner i en vortex ring state. En tilstand som best kan beskrives som en stall i fly, hovedrotoren generere ikke lenger løft og vi treffer bakken hardt - så hardt at halen knekker... I nærmest panikk napper jeg collectiven til meg og plutselig er vi i lufta igjen, men denne gangen uten hale... Nå er gode råd dyre, uten halerotor har vi ikke lenger noen måte å utligne torquen fra hovedrotoren og nå spinner vi bare rundt og rundt. Lamper blinker og alarmer kimer i ørene mens jeg prøver å sette maskinen ned så pent som jeg kan - det er for sent å redde maskinen, men jeg kan i hvert fall prøve å unngå personskader. Vi treffer bakken hardt - for andre gang - og maskinen vipper over på siden. Hovedrotoren slår i bakken og knekker, samtidig som motoren tar kvelden... Men vi er, om ikke annet, trygt nede. Blikket fra co-piloten min sa det meste... Nå er det ikke annet å gjøre enn å haike tilbake til basen med et av de andre helikopterne og fortsette treningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 7. november 2015 Premium Medlem Del Skrevet 7. november 2015 Hakeslepp og vidåpne øyne etter som æ scrollet meg nedover i storyen, og en god latter på slutten ;D . Nest siste bilde er ubetalelig ;D Knallbra og litt annerledes serie !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 7. november 2015 Premium Medlem Del Skrevet 7. november 2015 Husker da jeg var i militæret på Andøya i 1990/91 at det var snakk om noe som het TS. hvis du hadde fucka opp noe militært utstyr var du selv ansvarlig for å betale det i form av en TS. Makuleringen av denne maskina ble det vel rimelig slunken lommebok av vel?! LOL! ;D Knallfin historie og bildeserie! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 GT/NAX Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bertheussen Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 ;D Fantastisk bildeserie og historie! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 12. november 2015 Premium Medlem Del Skrevet 12. november 2015 Husker da jeg var i militæret på Andøya i 1990/91 at det var snakk om noe som het TS. hvis du hadde [*********]a opp noe militært utstyr var du selv ansvarlig for å betale det i form av en TS. Makuleringen av denne maskina ble det vel rimelig slunken lommebok av vel?! LOL! ;D Knallfin historie og bildeserie! TS'en funket nok bra når du hadde mistet en lue eller en sokk, en Bell derimot hadde nok krevd betydelig flere skjema og annet mikkmakk PÅ Andøya styrtet det forresten et britisk helikopter (Tror det var en Wessex) i Skarsteindalen på 70-tallet i tåke. Den fløy visstnok i kablene til fjellheisen i leiren. Uansett, artige screenshots! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas R.Pettersen Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 råstilig serie, en god start på morran, så lenge d er kremvisper i bildet så har du min oppmerksomhet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 Takk og takk gutter, kan godt være at det kommer noen flere kremvisper fremover, de er både morsomme og utfordrende å fly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.