Gå til innhold

Fredrik gjør ting han ikke kan...


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært fascinert av helikoptre, men har aldri helt fått til å fly dem, så jeg bestemte meg for at det var på tide å gjøre noe med det. Take off og generell flyging går greit, men landinger er det verre med - så jeg spurte pent lederen for en flight med Hueys om jeg kunne slenge meg på dem når de skulle ut og levere reservedeler til en tank squad som hadde problemer med en av maskinene deres.

 

Hueyen er en gammel, men trofast, traver, som kanskje er mest kjent for sin innsats under Vietnam-krigen. Det finnes fortsatt versjoner av Hueyen i både militær og sivil tjeneste rundt om i verden, men den maskinen vi skal ut med i dag er fra 70-tallet.

01.jpg

 

Start up er relativt enkelt, etter at man har skrudd på de elektriske systemene og fuelpumpene så starter man motoren med en knapp på collective - en liten stikkflamme signaliserer at motoren er i ferd med å spinne opp.

02.jpg

 

Take offen er litt sjanglete, jeg har ikke helt styringen på hvor mye sideror som må til for å utligne torquen fra hovedrotoren, men vi kommer oss i hvert fall i lufta uten at noen blir altfor skremte.

03.jpg

 

Jeg prøver meg på en hover taxi ned mot området hvor resten av flighten er parkert - da jeg oppdager at de allerede er i lufta, start up tar kanskje ikke like lang tid når man slipper å lete etter hver bidige bryter...

04.jpg

 

Jeg setter opp farta for å prøve å ta igjen formasjonen.

06.jpg

 

Det går heldigvis greit og jeg kommer meg sånn noenlunde inn i posisjon i formasjonen i det vi dundrer vestover mot det første waypointet vårt som er en liten landsby ikke så langt fra flyplassen.

07.jpg

 

Hele formasjonen - jeg ligger helt ytterst til høyre. I tillegg har vi fått besøk av to Apache Longbows som skal eskortere oss.

08.jpg

 

En av door gunnerne drar opp mobilen sin og knipser i vei.

09.jpg

 

10.jpg

 

I det vi når det første waypointet svinger vi 90 grader og jeg blir hengende litt etter, og nesten tatt igjen av en av eskortemaskinene.

11.jpg

 

Men jeg kommer meg tilbake i posisjon igjen relativt raskt.

12.jpg

 

Co-piloten min prøver å holde et øye med meg så jeg ikke gjøre noe dumt...

13.jpg

 

I det vi nærmer oss tank squaden kaster de ut en røykgranat for å markere landingsområdet vårt.

14.jpg

 

Jeg bestemmer meg for å gjøre en flyby over dem først mens jeg lar resten av flighten lande.

15.jpg

 

De andre kommer seg trygt ned, så nå er det min tur...

19.jpg

 

Jeg gjør en krapp sving for å minske farten før landing - akkurat slik som jeg har sett i utallige YouTube-videoer.

16.jpg

 

Men jeg minsker farten altfor fort, samtidig som jeg synker og havner i en vortex ring state. En tilstand som best kan beskrives som en stall i fly, hovedrotoren generere ikke lenger løft og vi treffer bakken hardt - så hardt at halen knekker... I nærmest panikk napper jeg collectiven til meg og plutselig er vi i lufta igjen, men denne gangen uten hale...

17.jpg

 

Nå er gode råd dyre, uten halerotor har vi ikke lenger noen måte å utligne torquen fra hovedrotoren og nå spinner vi bare rundt og rundt.

18.jpg

 

Lamper blinker og alarmer kimer i ørene mens jeg prøver å sette maskinen ned så pent som jeg kan - det er for sent å redde maskinen, men jeg kan i hvert fall prøve å unngå personskader.

20.jpg

 

Vi treffer bakken hardt - for andre gang - og maskinen vipper over på siden. Hovedrotoren slår i bakken og knekker, samtidig som motoren tar kvelden... Men vi er, om ikke annet, trygt nede.

21.jpg

 

22.jpg

 

Blikket fra co-piloten min sa det meste...

23.jpg

 

Nå er det ikke annet å gjøre enn å haike tilbake til basen med et av de andre helikopterne og fortsette treningen.

24.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Husker da jeg var i militæret på Andøya i 1990/91 at det var snakk om noe som het TS. hvis du hadde fucka opp noe militært utstyr var du selv ansvarlig for å betale det i form av en TS. Makuleringen av denne maskina ble det vel rimelig slunken lommebok av vel?! LOL! ;D

 

Knallfin historie og bildeserie! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Husker da jeg var i militæret på Andøya i 1990/91 at det var snakk om noe som het TS. hvis du hadde [*********]a opp noe militært utstyr var du selv ansvarlig for å betale det i form av en TS. Makuleringen av denne maskina ble det vel rimelig slunken lommebok av vel?! LOL! ;D

 

Knallfin historie og bildeserie! :)

 

TS'en funket nok bra når du hadde mistet en lue eller en sokk, en Bell derimot hadde nok krevd betydelig flere skjema og annet mikkmakk :)  PÅ Andøya styrtet det forresten et britisk helikopter (Tror det var en Wessex) i Skarsteindalen på 70-tallet i tåke. Den fløy visstnok i kablene til fjellheisen i leiren.

 

Uansett, artige screenshots!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...