Raymond Bertheussen Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Takker for veiledningen. Da er flyet i hangaren. Fikk en liten prøvetur i dag, men landingen gikk heller dårlig. Så her er det bare å finne frem alle ferdigheter og forsøke å få kontroll på herligheten 8) Edit: Til og med sommersalg, 50% off, så løøøøp og kjøøøp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 21. mai 2015 Premium Medlem Del Skrevet 21. mai 2015 Nytter ikke å lande denne fuglen... sorry... :-[ " raketten" i 100 knuter det må en del mere fart for å lande sikkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 22. mai 2015 Premium Medlem Del Skrevet 22. mai 2015 He he, Starfightern kan være utilgivelig slem, hvis den ikke flys "etter boka" . Mye av det aerodynamiske løftet er i skroget, så hastighet er nøkkelen til å temme dette monsteret. Den liker ikke lave hastigheter, men kan kontrolleres ganske bra med flaps satt til TO mellom 200 til 450 knots. Over dette må flapsen inn, eller så kan den bli skadet, og du vil oppleve varsellamper som indikerer usymetrisk flaps. Under landing reduserer man hastigheten først til under 450 knots, ut med flaps ( TO ), venter til hastigheten er godt under 300 knots, ut med hjulene. Da går hastigheten raskt ned, så ved ca 240 knots ( markert på hastighetsmåleren) setter man flaps til "landing". Denne posisjonen er viktig, og samtidig må man passe på å ha mer enn 95 % throttle på motoren!! Dette er helt avgjørende, for da blåser det luft fra motoren over vingene ( spesielle dyser som styrer dette), og eneste muligheten for å holde seg flyvende i landingshastighet som er 180 knots . - Jeg har aldri flydd Starfighter live, men kjenner flere piloter som har pratet varmt om hvordan det var, og SSW har klart å gi modellen meget realistiske flyegenskaper. I begynnelsen lønner det seg å ta en laaang innflyvning, så er det lettere å stabilisere på riktig landingshastighet . Og husk, riktig trimming er også viktig for at man ikke skal overkorrigere med spaken. Når dette fungerer setter maskinen seg pent og pyntelig på stripa, og da gjenstår det bare å slippe ut fallskjermen for sikker oppbremsing. God tur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bertheussen Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 ;D Takker for avgjørende opplæring Ernst. Da fikk jeg til en smooth landing, men tror jeg ødela flapsen med for stor hastighet. Ja, ja, fikk i alle fall satt fuglen silkemykt ned på bakken, så dine gode råd hjalp. 95% thrust under landing var nok den avgjørende faktoren her. Må jo ha vært en støymaskin av dimensjoner denne, både under takeoff og landing. Skulle ønske de fikk på plass noen flygedyktige Starfighters til flyshowet neste år, men det får vel holde med julaften 18. juni 2016 om man ikke skulle feire bursdag samme dag ;D. Hadde vært utrolig å se denne i virkeligheten, i lufta. Vet ikke om det er realistisk å håpe at Starfighterens venner her i Bodø får maskinen sin i lufta, det hadde selvsagt vært helt konge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 1. juni 2015 Premium Medlem Del Skrevet 1. juni 2015 ;D Takker for avgjørende opplæring Ernst. Da fikk jeg til en smooth landing, men tror jeg ødela flapsen med for stor hastighet. Ja, ja, fikk i alle fall satt fuglen silkemykt ned på bakken, så dine gode råd hjalp. Okei, hyggelig å høre, da skriver æ ut sertifikat ;D Starfighter 637 i Bodø har lenge vært "klar" for å komme i lufta igjen, og nå vet æ ikke hva som hidrer. Hadde vært knall om den begivenheten ble lagt til neste års flyshow, men takker ikke nei om de flyr før det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stranden Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Er vel bare "bare" papirarbeid og godkjenninger som mangler har jeg hørt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stranden Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Så den kommer nok aldri i lufta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Kristensen Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Etter hva jeg har hørt er planen å få den i luften til sommeren, så blir veldig spennende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 De planene har blitt utsatt veldig mange ganger nå, og jeg blir ikke veldig overrasket om det blir utsatt enda noen ganger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.