Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker for veiledningen. Da er flyet i hangaren. Fikk en liten prøvetur i dag, men landingen gikk heller dårlig. Så her er det bare å finne frem alle ferdigheter og forsøke å få kontroll på herligheten  8)

 

Edit: Til og med sommersalg, 50% off, så løøøøp og kjøøøp!

 

  • Premium Medlem
Skrevet

He he,  Starfightern kan være utilgivelig slem,  hvis den ikke flys "etter boka"  ;) .  Mye av det aerodynamiske løftet er i skroget,  så hastighet er nøkkelen til å temme dette monsteret.  Den liker ikke lave hastigheter,  men kan kontrolleres ganske bra med flaps satt til TO  mellom 200 til 450 knots.  Over dette må flapsen inn,  eller så kan den bli skadet,  og du vil oppleve varsellamper som indikerer usymetrisk flaps.  Under landing reduserer man hastigheten først til under 450 knots, ut med flaps ( TO ),  venter til hastigheten er godt under 300 knots,  ut med hjulene.  Da går hastigheten raskt ned,  så ved ca 240 knots (  markert på hastighetsmåleren) setter man flaps til "landing".  Denne posisjonen er viktig,  og samtidig må man passe på å ha mer enn 95 % throttle på motoren!!  Dette er helt avgjørende,  for da blåser det luft fra motoren over vingene ( spesielle dyser som styrer dette),  og eneste muligheten for å holde seg flyvende i landingshastighet som er 180 knots . -  Jeg har aldri flydd Starfighter live,  men kjenner flere piloter som har pratet varmt om hvordan det var,  og SSW har klart å gi modellen meget realistiske flyegenskaper.

I begynnelsen lønner det seg å ta en laaang innflyvning,  så er det lettere å stabilisere på riktig landingshastighet .  Og husk,  riktig trimming er også viktig for at man ikke skal overkorrigere med spaken.  Når dette fungerer setter maskinen seg pent og pyntelig på stripa,  og da gjenstår det bare å slippe ut fallskjermen for sikker oppbremsing.  God tur  :)

Skrevet

;D Takker for avgjørende opplæring Ernst. Da fikk jeg til en smooth landing, men tror jeg ødela flapsen med for stor hastighet. Ja, ja, fikk i alle fall satt fuglen silkemykt ned på bakken, så dine gode råd hjalp. 95% thrust under landing var nok den avgjørende faktoren her. Må jo ha vært en støymaskin av dimensjoner denne, både under takeoff og landing. Skulle ønske de fikk på plass noen flygedyktige Starfighters til flyshowet neste år, men det får vel holde med julaften 18. juni 2016 om man ikke skulle feire bursdag samme dag  ;D. Hadde vært utrolig å se denne i virkeligheten, i lufta. Vet ikke om det er realistisk å håpe at Starfighterens venner her i Bodø får maskinen sin i lufta, det hadde selvsagt vært helt konge.

 

 

  • Premium Medlem
Skrevet
;D Takker for avgjørende opplæring Ernst. Da fikk jeg til en smooth landing, men tror jeg ødela flapsen med for stor hastighet. Ja, ja, fikk i alle fall satt fuglen silkemykt ned på bakken, så dine gode råd hjalp.

 

Okei,  hyggelig å høre,  da skriver æ ut sertifikat  ;D

 

Starfighter 637 i Bodø har lenge vært "klar" for å komme i lufta igjen,  og nå vet æ ikke hva som hidrer.  Hadde vært knall om den begivenheten ble lagt til neste års flyshow,  men takker ikke nei om de flyr før det  ;)

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...