Gå til innhold

FSX Steam Edition ?????


Rune Andersen

Anbefalte innlegg

 

Jeg ser at FSX Steam Edition selges nå. Selv kjører jeg den tradisjonelle FSX. Noen som på en folkelig måte kan forklare hvilke alternativer jeg har til FSX dersom jeg skal ha ny flysimulator. Hvilke fordeler en får. Og om det er noen ulemper i forhold til Scenery (ORBX) og de mest kurrante flyene (PDMG osv).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

FSX Steam Edition (SE) er i praksis det samme som FSX, med noen små forbedringer som gir litt bedre stabilitet og flyt. Ulempen er at den fortsatt er basert på gammel DX9-grafikk. Det meste av addons skal fungere som før dersom du har kun FSX:SE installert. Hard du både FSX og FSX:SE installert kan det være litt knot med å installere addons.

 

Prepar3D v2 (P3D) er en videreutviklet versjon av FSX, basert på proffversjonen av FSX som het ESP. Den er mye bedre tilpasset moderne datamskiner og grafikkort med DX-11 og Tessellation-teknologi. Ulempen er at det fortsatt er en del FSX-addons som ikke kan brukes i P3D, bl.a. PMDG - men de kommer etter de også, og T7'en skal etter ryktene være klar i løet av et par -tre måneder.

 

X-Plane 10 kan jeg ingenting om. Selv om den har en god flight model og en del fine addons, synes jeg grafikken var helt forferdelig, og den ble avinstallert fra min PC ganske så raskt. Jeg foretrekker god grafikk/scenery med årstider og god dekning av alle steder og flyplasser i Norge (og verden forøvrig) over god/realistisk flight model. PMDG, RealAir, A2A og andre lager mer enn nok realistiske fly til FSX/P3D for mitt vedkommende. Ingen PC-simulator klarer å komme i nærheten av den virkelige flyfølelsen uansett, og da synes jeg det er viktig at det som er på skjermen ser best mulig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå 4(5) alternativer;

FSX

FSX: SE

P3D v1.4

P3D v2.4

XP10.3

 

I praksis FSX=FSX: SE med et par unntak. SE distribueres kun digitalt over Steam og er i utgangspunktet helt likt FSX som du allerede har. Dovetail har dog gjort noen grep som i følge en del folk har gjort simmen bedre, dvs en del tweaks som var nødvendig for å fin flyt i FSX allerede er lagt til SE som default(bla Higmemfix og Affinity Mask) og muligens en del andre ting under-the-hood. Mange rapporterer om bedre fsp enn FSX så det er jo utelukkende positivt. De aller fleste addon fungerer like bra i SE som FSX, men foreløpig så vil addons som benytter Simconnect ikke fungere i SE(AS Next er et eksempel), men dette vil nok rettes om ikke altfor lenge. PMDG sine fly fungerer vel heller ikke i SE pt, men det vil nok også endres. FSX: SE er på en måte revitalisering av FSX og igjen under en slag utvikling. Helt klart veien av gå av de to så fort alle addons er kompatible.

 

P3D v1.4 er FSX innpakket i nesten samme drakt under nytt navn. Lockhead Martin kjøpte rettighetene til å kunne gi ut FSX koden under P3D navnet, men noen forskjeller er det uten at jeg kan sette fingen på det. EULAen er annerledes enn FSX så en god del addons som fungerer i FSX er enten ikke lov i P3D eller skrevet slik at de ikke fungerer i P3D. v1.4 er uansett lite aktuell nå som 2.4 er ute.

 

P3D v2.4 er videreutviklingen av P3D v1.4 og har en rekke grafiske forbedringer i forhold til FSX/FSX: SE og v1.4. HDR, tesselation, DX11, cloud/terreng/cockpitskygger mm, noe som betyr at GPU betyr en god del mer her enn det gjør i FSX. De aller fleste addons fungerer i v2.4, men har som oftest egen lisensavtale til en litt høyere pris enn FSX addons. Det finnes jo Migration tools for å få FSX addons over til P3D, men jeg foretrekker helt klart addons med native installere for P3D. v2.5 kommer om ikke så altfor lenge så denne simmen er forsatt i høy grad under utvikling. Eneste addons jeg savner i P3D er PMDG og RealAir, men begge disse er på vei. AS Next, alt av Orbx, Aerosoft, A2A og de aller aller fleste andre addons fungerer gull så jeg har sagt farvel til FSX og meldt overgang ti P3D v2.4:-) P3D v3.0 x64 er forøvrig under utvikling...

 

XP10 kjenner jeg kun til som demo, men utfra det jeg leser rundt om på diverse forumer, så krever det litt mer arbeid for å få denne opp på akseptabelt nivå. Færre addons og mindre brukermasse er det, men en ting skal XP ha, nattflygingen grafisk sett er milevis bedre i XP enn den noenisnne har vært i FSX/P3D. Jeg har dog holdt meg unna XP, det får være grenser på hvor mye penger jeg hiver inn i denne hobbyen:-)

 

Finnes jo en del andre halvgreie simmer der ut(f.eks Aerofly og FlightGear), men ingen av dem holder nivået til de over hvis man ser på hele pakken. Det finnes jo også egne simmer som kun simulerer systemer og ser grafisk sjofel ut, men de har vel sin nytteverdi de også for de som trenger den type simulering.

 

Edit: ser Svein fikk levert svar før jeg fikk postet, men vi sier vel strengt tatt det samme her:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XP10 kjenner jeg kun til som demo, men utfra det jeg leser rundt om på diverse forumer, så krever det litt mer arbeid for å få denne opp på akseptabelt nivå. Færre addons og mindre brukermasse er det, men en ting skal XP ha, nattflygingen grafisk sett er milevis bedre i XP enn den noenisnne har vært i FSX/P3D. Jeg har dog holdt meg unna XP, det får være grenser på hvor mye penger jeg hiver inn i denne hobbyen:-)

 

Kjenner du kun til demoen av XP,  kjenner du ikke til XP. Det er forøvrig en myte at du sier det kreves mer for å få denne opp på et akseptabelt nivå enn FS, tror faktisk jeg vil si det motsatte.

 

PS..

Du glemte noen i listen din

 

DCS

Flight Gear

Outerra

 

;)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover på tro å ære å kaste meg over DCS om det noen gang kommer F-16 dit. Hva X-P angår, så er det jeg har sett av videoer og beskrivelser ikke nok til å få meg til å bruke penger på det, i allefall foreløpig.

 

Om man like tubeliners og Mega Airports er enda FSX (og etterhvert P3D) fremdeles suveren(e), og jeg ser ingen grunn til å avspore tråden utover det, med mindre man har et sålangt ukjent argument som er helt i verdensklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...