Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg gjort turen Gardermoen-Palma de Mallorca-Gardermoen henholdsvis med flightnumbers SK7529 og SK7530. Både tur og retur gikk uten CTD fantastisk nok. CTD har jeg vært mye plaget med i den senere tid, hovedsakelig situasjoner hvor simulatoren går tom for minne. Jeg har i det siste drevet og målt på dette minnet for å finne løsning. Det har resultert i redusert LOD-radius, færre flyplass-bygninger, mindre autogen og de aktivering av vector-scenery. Ved måling etter landing på Gardermoen viste den knappe 3,8GB brukt av 4,0GB mulige, det var hakket før CTD og da hadde jeg restartet PCen under oppholdet på Palma også. Traséen går forbi både Amsterdam og Paris og der «spises» nok en del minne. Framerate har ikke vært noe stort tema for min del. Jeg har den satt til 60fps, men det går greit så lenge den holder seg over 30fps. Og så får du bedre framerate av å redusere på de ovenfor nevnte faktorer. Jeg har vært borti litt problemer med at simulatoren plutselig stanser opp og viser kun stillbilde, mens du fortsatt hører lyd fra vindsus og motorer. Jeg la til litt ekstra spenning til prosessoren og det ser ut til å ha løst det problemet.

Simulatorutgave var Prepar3D® v1.4. Turen gikk med SAS sin 737-800, individ LN-RPN. Fullt belegg på turen nedover og halvfullt på returen. 3h30min regnes hver vei. Under landing på Palma bane 06L, begynte vindforholdene på final å fluktuere så kraftig at autothrottle ikke greide å holde kontrollen lengre. Jeg ble nødt til å koble ut A/T og få gitt på en god del thrust så speeden ikke skulle falle ned i stall-bandet. Jeg kjører ActiveSky 2012 på standard setting. Jeg satte engine start bryterne til CONT og kjørte på med engine og wing anti-ice under innflygning til Palma siden det var litt lave skyer å se og fuelen da hadde kommet ned i en temp på -10°C slik at jeg dermed ville forvente isdannelse på vingene. Når TAT steg over 10 plussgrader, ble anti-ice deaktivert igjen. Anti-ice var også en selvfølge når jeg skulle ned på Gardermoen med 5 plussgrader på bakken og en god del skyer med nedbør.

Bilde-taking fra simulatoren er noe jeg ikke har drevet med på lenge så det gikk ikke som det skulle på første leggen. Jeg kjører to-skjerm oppsett hvor jeg kobler i begge DVI-utgangene på skjermkortet. Hovedutgangen går til CDU og sekundær til PC-skjermen. For at alt skal fungere, kan ikke dette stokkes om på. Bandicam som fikk oppdraget med å ta bildene tok dermed bilde av CDU-skjermbildet i stedet for hovedbildet og det ble kun bilder av CDU på første legg. Oppholdet i Palma skulle være på 1h30 og jeg ankom 8min før tiden etter å ha hatt en del tailwind så det ble litt tid til overs til å sjekke ut Bandicam. Og returen kom med de rette bildene.

Tiden som var til rådighet under det litt lengre oppholdet på Palma kom likevel godt med. Jeg måtte anskaffe flightplanen for returen til Gardermoen og legge den inn i FlightSim Commander® og deretter eksportere til P3D og PMDG. Den ble kalt «LEPAENGM20» siden jeg hadde en plan for strekningen liggende fra før og jeg bruker «coroute»-funksjonen i FMS til å importere den inn og deretter blar igjennom og sjekker at den stemmer overens med kilden. Deretter måtte jeg opprette flighten i Scandinavian VA sin programvare (så sent som praktisk mulig for å få mest mulig ferske vinddata). Flightplanen som kom ut der måtte korrigeres litt siden denne flighten ikke eksisterte i databasen. Flightplan og NOTAM fra IPPC limes inn sammen i et word-dokument og lastes opp til nettsky så jeg kan hente det frem på nettbrettet og fylle inn flere opplysninger etter hvert som de kommer.

 

SK7529

01.jpg

 

SK7530

Traséen i dag på SK7530, Palma til Gardermoen.

02.jpg

 

Her står vi parkert ved stand 88 på Palma. Ute er det 20 deilige varme grader. Ikke helt sommervarme enda, men det går rette veien. IRUene får seg en pause mens jeg står der nede slik at de kan få seg en oppdatering med nye, friske opplysninger. YD062-teksten er jeg litt usikker på om det skulle vært YD082 isteden - for det er litt lav oppløsning på kilden. Jeg samler på bilder fra cockpiten på de forskjellige individene slik at jeg kan få det mest mulig korrekt i simulatoren. Avgang om 55 minutter.

03.jpg

 

Litt tarmac og fasade. Broen er docket inn til flydøren. Systemet med broen og docking-tavlen i front fungerer upåklagelig. Broen har fått innkodet logikk nok til at den kjøres ut og inn helt automatisk.

04.jpg

 

Litt opplysninger om takeoff. Jeg har deratet til TO-1 og 48 grader korreksjon.

Vekter: Empty 41,4tonn + Fuel 11,8tonn +Pax 90*76=6,8tonn + Payload 90*24,4=2,2tonn.

CG-posisjon 23,7% med 22,5% som midtpunkt - da er flyet ørlite grann baklastet og trimmen på 5, et veldig typisk tall her. V1 på 142 – da skal flyet i lufta selv om det er motorfeil, motorbrann eller takeoff config horn er utløst. Vr 143 knots – dra i yoken og få en fin rotering på ca 3 grader i sekundet, men ha i minnet det er lett å få tailstrike med lang flykropp. V2 147 knots og legger til 20 knots som jeg klatrer på opp til 1500 fot (1530 for å være nøyaktig) og deretter pitcher ned for å få opp speeden og få inn flaps i henhold til schedule. Motorfeil – konsentrere fullt på å fly flyet opp til 400 fot RA, deretter se på og forsøke å løse problemet, gjennomgå sjekkliste i QRH. Ved 800 fot RA vil jeg flate ut, få speeden opp til UP i speed tape og ta opp flaps. UP er i dette tilfelle optimal speed for å klatre opp i høyden for den gir minst luftmotstand samtidig som flyet ikke har noen begrensninger i manøvreringsevne. Ved nådd høyde 2000 fot vil jeg flate ut, øke speed til 250knots og svinge til høyre og fly til MJV (Palma VOR/DME) holding.

05.jpg

 

Tar en kikk på progress page også i samme slengen. CDU er fra FlightDeck Solutions®

06.jpg

 

Vi har pushet ut fra stand – ett minutt etter skjema fordi jeg måtte vente på klarsignal fra kabinen og få kommet i gang med prestart checks. Motorene dreies i gang ved hjelp av APU, først nr 2 og deretter nr 1. Nr 2 går og er stable, nr 1 er i farta, men har foreløpig ikke fått tilført fuel. En skulle forvente at EGT på nr 1 her skulle vært høyere. Motorene har tydeligvis blitt helt kalde etter at jeg restartet PCen selv om flighten var lagret i P3D og panelstate lagret i PMDG. Måtte også reloade flyet for å oppdatere flightnr til ATC-funksjonen i P3D. Pushbacken går straight back, 60m distanse siden vinden ikke blåser bak fra skal jeg ikke få problem med overoppheting i motorene.

07.jpg

 

Videre blir det litt sightseeing på Palma-flyplassen. Et flott produkt.

08.jpg

09.jpg

 

Siden FMS-programvaren er av versjon 10.8, kan jeg aktivere VNAV før takeoff.

10.jpg

 

Fortsetter på SOUTH-taxiway.

11.jpg

 

H8 blir entry point til rullebanen.

12.jpg

 

Klarering for takeoff er mottatt. Da er det bare å være effektiv og komme seg i lufta. Lett å bli småstresset og gi på litt for mye gass akkurat her.

13.jpg

 

Unner meg å trykke av et bilde mens motorene spoler opp til 40. Compasses checked, timer, stabilized, TO/GA.

14.jpg

 

Vanskelig å få tatt bilde når jeg håndflyr så jeg bestemmer meg for å få inn autopiloten litt tidlig. Her like før flapsene skal tas inn. Sjekker at jeg er alignet med flight director før jeg kobler inn.

15.jpg

 

Det er flott utsikt, men den lave LOD-radiusen gjør at det blir litt uskarpt på avstand.

16.jpg

17.jpg

 

Nordkysten nærmer seg hurtig.

18.jpg

 

Nordkysten med Alcúdia på halvøyen mellom buktene.

19.jpg

20.jpg

 

N1 er kommet opp i tresifret, men det går bra fordi motorene får bedre avkjøling her oppe. Takeoff ble gjort med center fuel pumps ON siden mengden i senter-tankene var mer en 2500kg.

21.jpg

 

En kan tydelig se konturene av den spanske østkysten og den franske sørkysten her i ND-displayet.

22.jpg

23.jpg

 

Vi har kommet inn over Marseille. Byen ligger rett under flyet så det er begrenset hva du får se. Området du ser her heter Marignane og Aéroport Marseille og ligger i litt avstand fra byen.

24.jpg

25.jpg

 

Fortsetter videre med sightseeing gjennom Frankrike der hvor det var hull i skydekket. Det var en god del skydekke på turen.

26.jpg

27.jpg

28.jpg

29.jpg

30.jpg

 

Throttle quadrant. Ble kjøpt fra Symulatory i Polen. Servoer på speed brake og throttle levers. Jeg har siden byttet ut alle kretskort og justert og kodet logikk på egenhånd og montert inn ledstrips for å lyse opp decals. Planen videre er å lage til med trim indikatorer.

31.jpg

 

En liten sjekk av progress underveis. Estimert fuel på Gardermoen har sunket med 200kg. Det kan ha sammenheng med brenning av fuel under taxi til rullebanen. Et fantastisk hjelpemiddel som gir deg denne oversikten.

32.jpg

 

Paris, byen og flyplassen Charles de Gaulle.

33.jpg

 

ATC-funksjonen hjelper ikke mye når det kommer til separering av trafikk så her gjelder det å følge med på TCAS med falkeblikk.

34.jpg

 

Så gjør vi en sving til høyre og justerer oss inn på Belgia etterfulgt av Nederland og deretter en havstrekning før det kommer norsk jord i sikte. Åkerlapper har vi mange av i verden.

35.jpg

 

Nederland. Middelburg heter det der nede. Antwerpen like i nærheten.

36.jpg

 

Høyden ble endret til FL390 da vi gikk inn i Belgia. Her kommer vi straks inn over Norge like øst for Kristiansand. Starten av innflygningen ligger ikke langt unna. På Gardermoen rapporteres det om kaldt og vått.

37.jpg

38.jpg

 

Vi er i ferd med å ta oss ned mot et vakkert land på tross av at været ikke alltid er av den mest solrike arten.

39.jpg

40.jpg

41.jpg

42.jpg

 

Nordover på sierra og deretter lima til stand 47.

43.jpg

44.jpg

 

Jobben unnagjort og tar et overblikk at det ser greit ut og at neste crew kan overta.

45.jpg

46.jpg

 

Takk for at du leste gjennom. Det ble visst nok bilder likevel selv om det bare var av halve turen :)

47.jpg

48.jpg

49.jpg

50.jpg

  • Premium Medlem
Skrevet

Seriøs simulering av første klasse. Regner med å ta opp litt mer seriøse takter jeg også, når de får pusha ut noe som er kompatibelt med P3Dv2. :)

Hvor får du tak i photoscenery over gardermoen? Eller er det det samme som dekker oslo photo?

Arti å se hvordan du dokumenterer turen. Lærerikt!  :)

Skrevet

Takk for flotte tilbakemeldinger :)

 

NGX fungerer i P3D v1.4, ja. Panelbelysningen (flood light) er ikke helt i vater, men resten ser ut til å fungere knirkefritt. NGX i P3D v2 er ikke samme suksesshistorien.

 

Photoscenery i Norge har jeg laga til selv.

 

På approach følger jeg ikke vektorering fra default ATC. I stedet følger jeg nøye med på TCAS, ser an trafikksituasjonen og smetter inn i luker i trafikkstrømmen. Dog er det begrenset hvor mye av trafikken du ser på TCAS. Skal man greie å holde ruta så nytter det ikke å navigere etter default ATC. Default ATC er også problematisk når du står i holding position og venter på å få kommet deg på rullebanen og ta av. Det kommer AI-fly inn for landing, men de er kanskje flere minutter ute, ingen klarering for takeoff da, nei. Det er bare til å smøre seg med tålmodighet, sette inn en høyere verdi på cost index og beklage forsinkelsen til passasjerene - og til de som venter på deg på neste legg. Løsningen må bli å redusere mengden med AI-trafikk så får det heller bli litt roligere forhold til fordel for mulighetene til å slippe til på radiofrekvensen og rullebanekapasiteten blir litt mer fornuftig.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...