Tore Stabell Kuloe Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hva er egentlig disse små, runde oppstillingsplassene for fly som finnes på mange plasser? Hvorfor ikke en stor plass, er det noen grunn til at det er mange, små parkeringer med avstand i mellom? Er det brannfare? Eksempelbilde fra Lista (fra Google maps) eksempel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole jonny.Snarheim. Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Det er oppstillingsplass for F-16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Takk for raskt svar. Men hvorfor er det så karakteristisk asfaltering, med snirklete taxiways i en stor bue, osv? Hvorfor ikke "vanlige" oppstillingsplasser, som for sivile fly? Mange av dem har jo sin egen lille hangar med gress på taket, vil man helst ikke ha mange F16 samlet på en plass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Mye av dette henger igjen fra den kalde krigen, sheltere ble bygget både for å skjule fly og for å beskytte dem under et eventuelt angrep. I dag hjelper det dog lite å skjule fly i sheltere, da de er "no match" for moderne våpen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Med tanke på det å bevæpne flyene, ville i alle fall ikke jeg hatt alle samlet på ett sted. Går en bombe i lufta, forsvinner da ei hel bøtte med fly samtidig. Ovalen du ser til høyre på bildet, er forøvrig en nedlagt fuelstasjon. Shelterne på Lista er fra andre verdenskrig, ikke fra NATO tiden. Såkalte "splintbokser" uten tak, som vernet FW190, BF109, ME110, etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Disse plassene kalles populært "druer". Det er lett å se hvorfor på bildet du postet Det er flyoppstillingsplasser som ble opprettet da man bestemte seg for at spredningsprinsippet var den beste måten å hindre at hele skvadroner skulle bli groundet av én bombe. I tillegg til druene har man ofte shelters for å beskytte flyene mot skader fra bomber, splinter, vrakgods osv. Men som Fredrik sier gir ikke shelterne mye beskyttelse mot en direkte treff, noe som var skjelden vare i shelternes barndom, men som med dagens våpen nesten kan garanteres. Alternativet til å spre flyene over et stort område og gi de et relativt svakt skjold, er å samle alle flyene i et stort fjellanlegg. Hvis man sprenger seg inn og ned i fjell har man lett 20m med stein over hodet, noe som gir en god beskyttelse mot angrep. Ulempen er at man her samlet mange fly i samme anlegg, og om utgangene blokkeres, er alle flyene sperret inne. Begge løsningene har sine fordeler og ulemper, og det er grunnen til at Norge har vært innom begge (Anlegg96 i Bodø ble brukt frem til 90-tallet). Slenger med litt lesestoff Luftfartswiki- Anlegg 96 WIKI- Hardened Aircraft Shelter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 du verden, man lærer noe nytt hver dag! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.