Tor-H Bergseng Skrevet 6. juli 2011 Skrevet 6. juli 2011 Hei til alle simmere der ute. Har blitt mye flyvning i Afrika i det siste, så da tenkte jeg liksågodt jeg kunne fly rundt hele dette fantastiske kontinentet. Kommer til å laste opp alle turene i denne tråden. Første leg gikk fra FACT, Cape Town, Sør-Afrika -> FYWH, Windhoek, Namibia med South African Express, callsign: SA1751. Ser nå at første del av bildene er veldig kornete, grunnet feil oppløsning når de ble lagret, men de tar seg opp etterhvert. Så over til bildene, evt kommentarer er under bildene. Dagens maskin, en CRJ 200 står oppsatt på en remote stand på Cape Town International Airport. Blir klarert direkte ut til Robben Island/RIV som ligger litt vest for flyplassen. Motorer startet, flaps satt, taxi clearance obtained, taxing to runway 19. Expressways 1751 cleared for takeoff! Klatrer til 2000 fot før right turn mot RIV blir startet. Selvom klokka såvidt har passert 16.00 er det en nydelig solnedgang vi får se her, er jo tross alt vinter i Sør-Afrika. Skulle nesten tro man satt i en Tu-134. Nærmer oss Namibia's røde ørken. Plutselig mørkt! Snart så vi begynner descent fra 26000 fot. Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Skrevet 6. juli 2011 Utsikt ned mot den kullsvarte ørkenen. Cleared for visual approach runway 08. Uvant å kontrollere den fuglen her. Etter en nokså vinglete approach kom vi oss ned, uvant å måtte presse snuta ned mot rwy. Rollout Shutdown. Glemte selvfølgelig å legge inn scenery for Windhoek, så det kommer heller med på bildene på neste leg. Kommer til å fortsette å poste her om det er intr for det Siter
Helge Sakkestad Skrevet 6. juli 2011 Skrevet 6. juli 2011 Flotte bilder! Ser fram til å følge med på resten. Har du lagt opp rute for resten av rundturen? Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Skrevet 6. juli 2011 Holder på, neste leg går til Luanda, Angola med 737W fra TAAG, derfra blir det Brazzaville, Congo, så Luanda, Kamerun. Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Skrevet 6. juli 2011 Hyggelig å se at der noen der ute som følger med på prosjektet mitt. Dagens andre leg blir flydd som SW772, altså Air Namibia med 737-500 fra Windhoek, Namibia til Luanda, Angola. Ruten var som følger: FYWH WHV UA617 AKAZU VHU UV858F ENBED ARGOL FNLU. Turen var på 850 NM. Den ble fløyet på ca to og en halv time. Desverre har jeg ikke noe scenery for Luanda, men fant en helt grei Afcad som jeg slengte inn. Så over til bildene: Klokken er ca. 09.15, rolig tidspunkt her på flyplassen. Bortsett fra noen GA-fly var vi de eneste på tarmacen. Er ingen SID som jeg har tilgang på ut fra Windhoek, så blir en immediate left turn mot første waypoint. Passet meg fint. Blir klarert for taxing til bane 08. Flaps satt, speedbrakes testes. Denne flyplassen ligger virkelig midt ute i ingenting. FYWH ligger på ca 5500 fots høyde, så trenger noen ekstra meter for å komme i lufta, men får rotert til slutt. Klatrer mot 36000 fot. Cruiser i praktfullt vær mot Angolas luftrom. Fra ørken til jungel. Påbegynt Descent og STAR. Blir klarert for ILS på bane 23, noe som betyr en laaang taxetur tilbake siden det kun er en taxebane ut dit. Altså i motsatt ende. (vet headingbug ikke er satt riktig) En strand som ser behagelig ut Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Skrevet 6. juli 2011 Final approach Short final Touche! Parkert ved siden av en maskin jeg snart skal stifte bedre bekjentskap til. Stay tuned! Tor-Håkon Siter
Helge Sakkestad Skrevet 7. juli 2011 Skrevet 7. juli 2011 Bra bilder det her Ser fram til resten! Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Skrevet 7. juli 2011 Da var det dags for dagens første leg. Turen i dag gikk i dag fra Luanda, Angola til en øy som kan være ukjent for mange. Democratic Republic of São Tomé and Príncipe! Dagens tur ble fløyet med TAAG Linhas Aéras de Angola som flight DTA510. Turen ble fløyet med en av selskapets freshe 737-700 med winglets. Bilder kommer fortløpende Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Skrevet 7. juli 2011 Dagens maskin står oppsatt på remote stand på Luanda flyplass som bærer det noe uvanlige navnet "4th of February" eller "Quatro de Fevereiro International Airport" siden dette er landets nasjonaldag. Vi blir tildelt bane 23 for takeoff via en SID med et navn som lød D991G ettellerannet, altså en SID jeg ikke hadde kart for. Ser også at det var feil VC texturer som fulgte med denne painten. Company bird coming in. Liner opp mens den innkommende 737'en skal ta en turnaround i andre enden. Vi fikk ta av før han snudde og kom tilbake. Dårlig med taxebaner her. Angola 510 cleared for takeoff! Angrybird Airborne. Ser en liten del av Luanda by der nede. Klatrer mot dagens cruise-høyde som er FL390. Dagens flytur bød på rolige vinder og null antydninger til turbulens. Stay Tuned! Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Skrevet 7. juli 2011 Har påbegynt approach som blir straight in for en visuell approach, noe som byr på 9 knops tailwind ved landing. Det er en del terreng ved andre enden, som altså gir rwy 29 som foretrukne rullebane ved landing. Etter å ha flydd oppover kysten a Island in sight! Passer godt på farten her, kort bane. Runway 29 in sight. Angola 510, cleared to land, beware of tailwinds.. En lokal spotter. Short finale Før jeg blir kritisert her kan jeg fortelle om crosswind bakfra som gjorde landinga vrien, men kom ned. Ingenting som lukta av svidd gummi! Full reverser og autobrake på 2, merkes godt. Takker for turen, stay tuned for neste leg. Kommer snart til en pc nær deg Scenery finnes btw på fsnabisso Siter
Paulo Fernandes Skrevet 7. juli 2011 Skrevet 7. juli 2011 Flotte bilder, fine illustrasjoner og bra historie Jeg ser at du har iFlys standardteksturer til VCen. Om du er interessert kan du laste ned min versjon, som forbedrer VCen: iFly standard til venstre, min til høyre (Vennligst ignorer min gamle, horrible logo :blush: ) : Om du liker min VC bedre, last den ned her Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Skrevet 7. juli 2011 Takker for det. Skjønte ikke hvorfor VC texturene til TAAG painten var mørke og blå. Så virkelig ikke ut.. Siter
Emil Topstad Skrevet 7. juli 2011 Skrevet 7. juli 2011 Flotte bilder! Følger ivrig med på turen din.. Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Skrevet 8. juli 2011 En riktig god formiddag til alle dere som sitter spent å følger med på hvor mitt neste leg i fantastiske Afrika går<3 I dag fikk jeg et akutt behov for et miljøskifte, så da ble dagens tur fløyet med en jernklump fra Antonov ved navn AN-12B. Turen i dag gikk til Accra i Ghana. Turen ble fløyet med et av de få fraktselskapene på Sao Tome, som lyder navnet Goliaf Air. Selskapet er blottet for informasjon og er svartelistet de fleste plasser, mye grunnet involvering i våpenhandel i Sudan. Men over til bildene. Tidlig morgen på Sao Tome. Mannskapet på 4! er på plass i cockpit. Det var ikke så mye frakt som skulle med i dag, siden dette var en tur for å hente varer i Ghana som skulle fraktes ut til øygruppen. Vekker sånn ca halve lokalbefolkningen ved oppstart av de 4 vispene. Trigger vel også anfall hos de fleste med astma her ute. Ready for takeoff runway 11. And the earthquake begins. Legger igjen et pent og silkemykt røykteppe i det vi forlater øya <3 Klatrer mot 10000 fot, eller ettellerannet antall meter. Uvant med russisk cockpit. Den er faktisk overraskende god å fly! Sitter å krysser fingrene for fint vær i Ghana siden det meste av navigasjonsutstyr ikke virker i flyet. Begynner å tetne til. Blir litt slalomflyvning. Stay tuned! Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Skrevet 8. juli 2011 Har så fått væroppdatering for Accra, skydekke under 1000 fot. Ikke bra for oss gitt. Begynner en tidlig descent for å prøve å komme under skydekket. endelig får vi Accra by i sikte, nå mangler bare å finne flyplassen. Gearski downski! Runway 21 in sight. Blåser friskt mens vi prøver å line opp. Cleared to land! Copiloten tar pedalene mens jeg bruker knærne for å presse stikka fremover, tung fugl gitt! Hvem er det som har sagt at russiske fly ikke er bygd for å lande på nesehjulet? Goliaf, taxi to cargo ramp next to the other russian bird. Takk for at du fløy med Goliaf air, for deg som lever farlig Siter
Helge Sakkestad Skrevet 8. juli 2011 Skrevet 8. juli 2011 Flotte bilder, bra med litt variasjon med tanke på fly Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Skrevet 9. juli 2011 Bare en liten teaser. Rapport kommer i kveld eller i morgen Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Skrevet 9. juli 2011 En riktig god lørdagskveld til dere alle Vet ikke hvor mange det er som følger med i denne tråden, men tenkte jeg skulle prøve meg på en rapport til. La ut en liten teaser tidligere i dag som viser et FN-fly av tyupen C-130. Har hatt denne fuglen fra Captain Sim liggende lenge i stallen etter et billig-salg, men har aldri fått testet den skikkelig, emen i kveld skjedde det. Turen gikk fra DGAA, Accra, Ghana til DIAP, Abidjan, Ivory Coast eller Elfenbenkysten på norsk. Det blir flydd mye forsyninger inn fra Ghana til Abidjan grunnet urolighetene som har oppstått der i det siste. Dette flys som oftest med IL-76, men siden jeg ikke klarte å få lagt inn utgaven fra russisk avsim uten CTD så ble det C-130 i dag. Dette er den første rene nattflyvningen i serien og den ble fløyet med hjelp av ISG SIM Avionics. Nok prat: Står oppsatt på cargo-ramp på Kotoka International Airport. Siden jeg ikke en gang klarer å få på strøm på flyet ser det veldig mørkt ut. Her må det leses! Omsider ble det strøm på kjærra, spinn på propellene og flightplan plottet inn! Taxer til bane 21 for departure. United Nations 2256 cleared for takeoff. Try not to wake all our neighbours. Have a nice flight! Rotate! Den flyr som en kniv skjærer smør, og da mener jeg ikke bremykt/hardt! Klatrer mot FL140 Kommet ca opp til cruiselevel. Klart for kaffe! Blir en ILS på bane 21 i Abidjan i natt. Er et forrykende uvær der nede. Passer veldig bra når det er min første lengre tur med herk samt at jeg ikke er så kjent med ISG sine instrumenter. Startet en slalomdescent. Rister og skrangler mens vi descender helt ned til 1500 fot for å komme under skydekket. Stay Tuned! Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Skrevet 9. juli 2011 Established on the localizer. Runway in sight. Kom meg ned i et stykke overraskende nok! Første landing ever med C-130! Parked and sjøtta dævn. Er muligheter for at det blir denne fuglen som skal ta meg videre til neste destinasjon med mekanisk utstyr til en stor gruvebedrift. Noen som kan gjette hvor jeg skal!? Tor-Håkon Siter
Benjamin Hennes Skrevet 9. juli 2011 Skrevet 9. juli 2011 Er på ferie for øyeblikket, men følger uansett med Tor-Håkon! Nydelig kvalitet over bildene og god variasjon! Må si du er god til å finne flotte freeware sceneryes! Mr Hennes kommer til å følge turen tett :grin: Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Skrevet 9. juli 2011 Takker for det. Slike kommentarer som holder prosjektet i gang. Har trålet det meste av freeware-sider over lengre tid, så vet hvor jeg skal lete. Siter
Benjamin Hennes Skrevet 9. juli 2011 Skrevet 9. juli 2011 Vil vel ikke dele ett par sider som du bruker mest da? Her er de sidene eg ar kjennskap til: www.flightsim.com www.avsim.com www.simviation.com www.freewarescenery.com Og + Google min gode venn til å søke opp div. andre :grin: Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Skrevet 9. juli 2011 Er stort sett de jeg bruker også, kan de fleste utennat Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Skrevet 10. juli 2011 Ny dag, ny tur! Dagens tur gikk med samme fly som i går, altså C-130 fra SAFAIR/United Nations. Turen ble flydd med to containere med gruveutstyr som skulle til Bamako i Mali for videre frakt derfra ut til gruvene med lastebiler. Turen var på ca 500 NM. Men går rett og slett over til bildene. Enjoy! Står oppsatt på stand i Abidjan. Mye ruskevær denne morgenen. Dagens kontor, forsåvidt det samme som i natt Starter de dundrene vispene som er montert på hver side av hodet mitt. Etter en "lydløs" powerback ble foretatt takser vi mot bane 21 for en takeoff etterfulgt av en immediate turn to the right. Jernklumpen som er fylt til randen med enda mer jern tar til slutt til vingene. Starter så den krappe svingen mot første waypoint i flightplanen. FLyr litt slalom under skydekket før vi engager auto'n å fyker opp igjennom skyene. Kommer oss etterhvert opp. Første flightlevel var 14000 fot, men følte for en litt bedre utsikt, så vi endte opp på FL240. Massive! Det klarner opp etterhvert, så vi bestemmer oss for å dykke ned for en litt mer close-up view over landskapet. Grunnet feil på noen av texturene på flyplassen i Mali så ble hele landskapet akutt blurry, det ble derfor lite bilder av approachen. Stay Tuned! Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Skrevet 10. juli 2011 På finale etter en visuell approach til bane 24 i Bamako. Har desverre glemt en exlude-fil til sceneryet, så default bygninger er igjen. Manøvrerer som en drøm! Full brake, full reverser, rakk desverre ikke første intersection. Her på backtracking. En lokal spotter på plass. Parkerer ved siden av Air Mali sin SAAB 340. Shutdown. Neste leg skal nok flyves med jet. Stay Tuned! Tor-Håkon Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.