Gå til innhold

STOL konkuranse i Valdez


Anbefalte innlegg

Det var nok engang duket for short takeoff and landing konkurranse denne helgen i Valdez Alaska. Oppmøte var ikke å klage på totalt 9 deltakere med stort og smått kom innom for å bryne seg på litt skikkelig bushflygning.

 

stol1.jpg

Her noen av spesialCubbene som sto på K55 Thomson Pass.

 

stol2.jpg

Her ett bilde av noen av deltakerene som prøvde å svi av mest mulig fuel på vei ned til Valdez. Det gjelder jo å ha så lett maskin som mulig. :)

 

stol3.jpg

Valdez er jo ikke bare kjent for STOL konkurranse, men også utskipningshavn for olje fra Alaska. I det fjerne kan tankanlegget skimtes.

 

stol4.jpg

Naturskjønne omgivelser her oppe i Valdez. Isbreen går nesten ned til byen

 

stol5.jpg

Det hadde møtt frem mange tilskuere denne dagen og de så frem imot ypperlig flygning og masse show.

 

stol6.jpg

Nervene tok enkelte allerede før start her ;) og det ble mange av den samme typen utover dagen :)

 

stol7.jpg

En altfor typisk landings stilling under dagens konkuranse. Her har nok nervene spilt inn fordi vedkommende er faktisk den gale retningen ;)

 

Så en liten kjapp billedserie av en altfor typisk takeoff.

stol8.jpg

stol9.jpg

stol10.jpg

stol11.jpg

Det ble vel mye diskvalifiseringer her så noe mer trening tror jeg vi kan koste på oss før vi begir oss ut på tilsvarende eventyr ;)

 

stol12.jpg

Synd men det er vel bare å innse at dette er ikke noe for søndagsklubben på det nåværende ferdighetsnivået.

 

Men så til resultatene.

Beste takeoff sto Øyvind og Olaf for - kun 8,5 meter, noe det står virkelig stor respekt av da snittet lå på ca. 20 meter.

 

Beste landing sto Jan Arild for da han landet kun etter 8 meter og klarte å holde propellen unna asfalten.

 

Rsultatlista så langt ble følgende

Takeoff

Olaf 8,5m

Øyvind 8,5m

Kenneth 9m

Robert 10m (Blodtrimma Beaver)

Benjamin 11m (I konfirmasjonsstasen)

Jan Arild 11m

Bjørn 12m

Øystein 15m

 

Landing

Jan Arild 8m

Øystein 9,5m

Kenneth 9,5m

Robert 12m

Øyvind 13m (Eneste godkjente landing)

Benjamin 14m

Olaf 14m

Bjørn ikke godkjent

 

Vi hadde også noen få demolandinger med TwinOtter og Pilatus fra Pasi men de var ikke tellende i denne konkurransen.

 

Stor takk til bakkemannskap som fikk ryddet diverse propellblad opp av tarmacen og til publikum som syntes å stortrives med alle de spektakulære takeoff og landinger.

stol13.jpg

 

Takk for oppmøte og sporty innsats. Vel møtt til neste STOL arrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind 13m (Eneste godkjente landing)

 

Ånei som jeg gremmes..

Som du så riktig skrev Fred:

 

Synd men det er vel bare å innse at dette er ikke noe for søndagsklubben på det nåværende ferdighetsnivået.

 

For min del ble det utrolig uvant at denne Cub`en spretter som en jojo hvis man ikke lirker den forsiktig forsiktig ned på stripa.

Og i en slik konkuranse tar vel instinktet over å man vil gjerne gjøre det så bra som mulig. Når første streken nærmer seg så kutter man throtle og slenger maskina i bakken med hoppetisprett crash til følge.

 

Men slik er det når man stiller opp på ei slik konkuranse med nyinnkjøpt fly man ikke kjenner i det hele tatt.. :grin:

 

Veldig moro var det uansett, og jeg takker så mye for en spennende og konkuransefylt søndagskveld..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig reportasje og dokumentasjon Fred.

 

Takk for at du påtok deg dommerjobben også. Ingen trygg oppgave med alle "håpløse" piloter rundt omkring.

 

Du gjorde en flott jobb.

 

Du har nok absolutt rett i at vi kunne trenge langt mer øvelse i både short take off og også landinger. Dette er jo en utmerket konkurranseform for å trene seg opp og som ikke bare kommer til nytte i denne typer konkurranse, men i all take off og landing vi bedriver.

 

Ser gjerne at flere arrangementer av denne typen arrangeres.

 

Morro hadde vi det, og etter litt øvelse så fikk man faktisk taket på landingene også :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hå hå hå håisan, sterke scener som utspilles over there :grin: Knallbra dokumentert av både Fred og Benny !!

Personlig så elsker jeg Super Cub`en, selv om den spretter noe viltert med bush-hjulene. Men nå ser det ut som det er andre boller på gang, så hvis konkurransen blir gjentatt ( og jeg rekker å bli med....) så har jeg begynt å spare til DENNE

arbeidshesten :whistle: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Jaja. Landingsseieren har idag blitt feiret med utepils på Pavilliongen i Bodø. Godt var det!

 

 

 

..... :o:D din luring, da var jeg bare minutter unna fra å joine deg med en halvliter ;) . Hadde gjort seg med litt flyprat ispedd en smule flystøy i bakgrunnen :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...