Gå til innhold

Ekstremvarsel i nord !!


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Woohoo.

 

Stakkars piloter:

 

ENEV 171830Z 25010G20KT 1500 SHSN VV010 M00/M02 Q0991

 

quote:

ENEV Harstad-Narvik METAR observed at: 17 Dec 18:30 UTC (50 minutes ago)

Wind direction: from 250 deg

Wind speed: 10 knots gusting to 20 knots

Visibility: 1500 meters

Present weather: Showers Snow

Vertical Visibility: 1000ft

Temperature: 0 deg C, Dew point: -2 deg C

Altimeter setting: 991 hectopascal

ENNK 171822Z 25035G36KT 4000 -SHSNRA VV010 01/M01 Q0990

 

quote:

ENNK Narvik Iii METAR observed at: 17 Dec 18:22 UTC (58 minutes ago)

Wind direction: from 250 deg

Wind speed: 35 knots gusting to 36 knots

Visibility: 4000 meters

Present weather: Light Showers Snow Rain

Vertical Visibility: 1000ft

Temperature: 1 deg C, Dew point: -1 deg C

Altimeter setting: 990 hectopascal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Georg Korycki:

250
35G36
KT 4000 -SHSNRA VV010 01/M01 Q0990


Hæ? er dette et normalt varsel da? (35G36)? Okay, en del vind, men skjønner ikke gust helt. Blir metars vertikalsikt i det hele tatt brukt av simmen?

 

Men i Sandnes i kveld ble det plutselig såpeglatt på veiene, kunne like godt holdt meg hjemme i simmen "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet min 767 sammen med Einar K sin 738 igår på ENTC litt over elleve. da var vinden 36g46 fra 280 ..og ingen sikt over 300ft. vi måtte begge ha en overflyging før vi greide det: Problemer på første landing ikke bare fra vær og vind, men også pga tekninsk kluss på autopiloten.

Da vi hadde landet, og satt i cocpitene å hyper-røkte, fosøkte å tørke bort den verste svetten før man skulle ut sa farvell til passasjerene. Da kom en Kingair fra ENDU til syne like utenfor RWY01. Vi var da tre fly ved terminalen, som fulgte den med spenning. Den kom faktisk veldig trygt ned, midt på rwy, snudde på enden og taxa inn. Etterpå to VBX156 av i sin Dash7 med kurs for Andøya. Nå vet jeg ikke om han kom velberget frem da.

men...

den tøffest realweather-kveld jeg han huske i fs . ..så synd man må opp så tidlig om morgenen neste dag "[sur]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Sinnsykt rått i Tromsø i går, som Espen sier her. "[Eek!]""[Eek!]" Fikk som sagt krøll i autopilot-systemet.Måtte foreta en missed approach og landing manuelt "[Cool]" Prøv det folkens i sterk sidevind med vidkast opp til 46knt og i null sikt ned til 300m!!

Etter en ufattelig kamp med naturkreftene klarte en svett Kaptein å lande SAS-maskinen trygt i Tromsø..... "[blink]"

Det er bare å oppfordre dere sør-lendinger å komme nord-over å fly i drittvær når det herjer på det værste "[stikk

 

SAS583

NOW966

ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Arild Bersås:

Jeg antar det er derfor at KATO-Air på sin vanlige frakt-tur fra Værnes til Bodø allerede på utklatring fra Værnes sa til ATC på ENTR kontroll at de diverter til Evenes...
"[smil]"

Jepp, er nok mulig det ja "[blink]" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr ikke realweather.Hadde NOK av det her om dagen.

Personlig er jeg mere imponert over AI flyene som er HELT uanfektet av været jeg legger inn i fs "[blink]"

Har landet i BARE 22knops rett sidevind(90grader)med 737,og ...joda,landet jo forsåvidt trygt da,men tror ikke jeg ville vært passasjer RL på disse landingene "[stikk

Har heldigvis sving på cockpit stolen på datarommet så den innvendige rudderjusteringen går veldig greit....

Ha ei fin helg,og fly forsiktig

 

Asbjørn

AFIS`n

 

ps.Fra 1.Januar heter Luftfartsverket:AVINOR

d.s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...