Gå til innhold

VATSIM Pilot Training, P1 rating


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som noen av dere sikkert vet har VATSIM fått et ratingsystem for piloter på lik linje som ATC'ene har hatt. VATEUD (vatsim europe) tilbyr nå som eneste i vår verdensdel trening/kurs for dette, er det av interesse kan man lese mer her:

 

http://www.vateud.org/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=121

 

For øyeblikket er dette ratingsystemet når det gjelder pilotdelen på VATSIM:

 

* Unrated Pilot (P0)

* VATSIM Pilot (P1)

* VATSIM VFR Pilot (P2) (kommer snart)

* VATSIM IFR Pilot (P3) (kommer snart)

 

Per dags dato er det kun (P1) som tilbys, men resten kommer med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sign up

 

After signing up, you should read the P1 Rating Material.

 

After your reading, you can book a session with an instructor or book an examination. Check when the next instructor is available by using the calendar to the left then contact them to book the slot. The instructor will NOT contact you, YOU must contact the instructor to set up a session/exam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da var VATSIM Eksamen unnagjort og jeg har fått P1-Rating :)

 

Miguel Frias i Portugal var sensor (meeeeget god i engelsk, da han studerer engelsk språk) og det hele gikk meget seriøst og ordentlig for seg. Vi var tilfeldigvis 2 nordmenn som "gikk opp" sammen idag :)

 

Sensor benytter TeamSpeak bl.a. til å stille skriftlige eksamensspørsmål og forberede den som skal opp til prøven. Fikk 4 (?) spørsmål. Deretter en flight fra LPBJ til LPFR (Beja til Faro).

 

Til slutt fikk jeg en samtale med sensor og en skriftlig bekreftelse fra ham på at jeg hadde bestått :cool:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som JT sa er det ikke obligatorisk, men et tilbud. Igjen et tilbud man kanskje ikke skal se seg for god for.

 

Med over 1000 timer som pilot har jeg meldt meg på. Dette er for og virkelig få det "dokumentert" at jeg kan det som skal til for å være pilot på VATSIM. Hvem vet, kanskje jeg lærer noe nytt?

 

Meld dere på folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

I mitt tilfelle valgte jeg en "ledig eksaminator" ut fra kalenderen på VATSIM PTD og da falt valget på Miguel i Portugal, da han var ledig samme dag og tidssone som meg.

 

Jeg har ikke lastet noe spesielt scenery for Portugal (hvor jeg tok eksamen), men fikk tilsendt et scenery for den ene flyplassen (LPBJ) som jeg la inn i forkant.

 

Kan være en fordel å ha seneste AIRAC i FMC'en dersom du vil bruke den.

 

Jeg meldte meg opp for PTD (training dep.) og leste igjennom dokumentasjonen som lå der. Det var for det meste kjent stoff, men ut fra spørsmålene som ble stilt (selv om det kun var 4 stk), så må man ha lest og forstått det meste.

 

Instruction session tok vi samtidig.

 

Det hele foreløp slik:

 

- Jeg booket og fikk bekreftet time.

 

- Litt før tiden tok jeg en liten "sondering av terrenget" og en kort testflight.

 

- Når avtalt tid nærmet seg - stilte jeg flyet på en gate på flyplassen og klargjorde cockpit og FMC slik man normalt vil gjøre.

 

- Controller var ikke on-line da jeg sto der, så jeg stilte SquawkBox på UNICOM (122.800)

 

- Controller tok kontakt via Squawkbox, (slik de gjør når du kommer inn i en ny sektor o.l.)og fortalte meg hvor jeg fant ham på TeamSpeak (adresse, port og passord)

 

- Vi hilste på hverandre der (samtidig som han hadde flere fly gående i sin sector - måtte derfor vente litt)

 

- Jeg fikk spørsmålene i tekst på TeamSpeak og svarte på de ut fra svaralternativer

 

- Fikk deretter beskjed om å starte en flight som vanlig på VATSIM. (Dvs. clearance, push/start og hele pakka frem til jeg sto parkert på destinasjonen) - Ikke noe spesielt vanskelig og ikke lagt inn noen unormale øvelser

 

- Fikk en skriftlig uttalelse om flight/karakterer etc. på TeamSpeak - samt, en kort de-brief med controller etterpå.

 

Vips - så var man P1 Rated.

 

 

Han tipset også om at dette forsåvidt var en enkel øvelse. Dersom jeg hadde lyst på mer sertifisering, kunne jeg inntil videre, forsøke på noe som heter ZLA Pilot Certification Center hvor man kan gjennomgå flere sertifiseringer (bl.a. gjennomgår man 3 VFR flyginger og 10 IFR flygninger som fører frem til første nivå i en sertifisering).

 

Synes det er greit å bli sertifisert - så kommer nok til å ta en titt på det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også bestått P1-eksamen! Var akkurat som å fly en vanlig flytur, bare at jeg var litt mer konsentrert enn vanlig. Min sensor var veldig nøye på alt, og etter turen tok vi debrief og der la han veldig vekt på at jeg måtte begynne å si "ready for departure" og ikke "take off". Jeg liker retningen Vatsim går nå. Man får ikke en realistisk atmosfære uten flinke piloter og ATCer.

 

Til info så trengte jeg ikke å bruke skype eller teamspeak, men fikk gjort alt på Vatsim. Sensoren min var LPFR_APP under hele turen fra LPBJ til LPFR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...