Anders Henriksen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Hei, Som noen av dere sikkert vet har VATSIM fått et ratingsystem for piloter på lik linje som ATC'ene har hatt. VATEUD (vatsim europe) tilbyr nå som eneste i vår verdensdel trening/kurs for dette, er det av interesse kan man lese mer her: http://www.vateud.org/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=121 For øyeblikket er dette ratingsystemet når det gjelder pilotdelen på VATSIM: * Unrated Pilot (P0) * VATSIM Pilot (P1) * VATSIM VFR Pilot (P2) (kommer snart) * VATSIM IFR Pilot (P3) (kommer snart) Per dags dato er det kun (P1) som tilbys, men resten kommer med tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Er dette noe alle som skal fly på VATSIM må ha? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Ikke noe man må ha, men ekstra til den som vil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Åssen går en fram? Det var bare ukjente navn som sto på den lista, Er det noen fra Nor,Swe eller Den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Sign up After signing up, you should read the P1 Rating Material. After your reading, you can book a session with an instructor or book an examination. Check when the next instructor is available by using the calendar to the left then contact them to book the slot. The instructor will NOT contact you, YOU must contact the instructor to set up a session/exam. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Da har jeg tatt en tur i portugal med examinator, og dette er noe som absolutt er mulig for de fleste å klare. Du svarer på noen (veldig) basic spm og tar en tur som er ca 30-45 minutter. Anbefales:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Roksund Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hei! Da var VATSIM Eksamen unnagjort og jeg har fått P1-Rating Miguel Frias i Portugal var sensor (meeeeget god i engelsk, da han studerer engelsk språk) og det hele gikk meget seriøst og ordentlig for seg. Vi var tilfeldigvis 2 nordmenn som "gikk opp" sammen idag Sensor benytter TeamSpeak bl.a. til å stille skriftlige eksamensspørsmål og forberede den som skal opp til prøven. Fikk 4 (?) spørsmål. Deretter en flight fra LPBJ til LPFR (Beja til Faro). Til slutt fikk jeg en samtale med sensor og en skriftlig bekreftelse fra ham på at jeg hadde bestått :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Jepp, var 4 spm og en veldig grei kar som examinator. Han har veldig bra engelsk, lett å forstå, og en fryd å høre på radioen. Ikke mange atcer med så god kvalitet på voicesendingene sine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Som JT sa er det ikke obligatorisk, men et tilbud. Igjen et tilbud man kanskje ikke skal se seg for god for. Med over 1000 timer som pilot har jeg meldt meg på. Dette er for og virkelig få det "dokumentert" at jeg kan det som skal til for å være pilot på VATSIM. Hvem vet, kanskje jeg lærer noe nytt? Meld dere på folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Meldt meg på! Tidene i kalenderen, er det Z? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Roksund Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hei, Ja tider i Z-tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 4 spørsmål var hele P1 ratingeksamen?!!? Jøss, jeg måtte svare på 10 spørsmål i 8 kategorier. Altså 80 spørsmål får å få min P1 rating... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jøss, forskjell på saker og ting her, ja. Ærlig talt ville jeg ha foretrukket din eksamen, Tommy, særlig ved P1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Bra tiltak dette! Dette har jeg ventet lenge på Må man ha scenery for flyplassene eksamene foregår på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Lurte på en ting,må man ta sånn Instructing session før man går opp til eksamen? Eller kan man bare søke om å ta eksamen med en gang etter at man har lest gjennom ting? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Roksund Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Hei, I mitt tilfelle valgte jeg en "ledig eksaminator" ut fra kalenderen på VATSIM PTD og da falt valget på Miguel i Portugal, da han var ledig samme dag og tidssone som meg. Jeg har ikke lastet noe spesielt scenery for Portugal (hvor jeg tok eksamen), men fikk tilsendt et scenery for den ene flyplassen (LPBJ) som jeg la inn i forkant. Kan være en fordel å ha seneste AIRAC i FMC'en dersom du vil bruke den. Jeg meldte meg opp for PTD (training dep.) og leste igjennom dokumentasjonen som lå der. Det var for det meste kjent stoff, men ut fra spørsmålene som ble stilt (selv om det kun var 4 stk), så må man ha lest og forstått det meste. Instruction session tok vi samtidig. Det hele foreløp slik: - Jeg booket og fikk bekreftet time. - Litt før tiden tok jeg en liten "sondering av terrenget" og en kort testflight. - Når avtalt tid nærmet seg - stilte jeg flyet på en gate på flyplassen og klargjorde cockpit og FMC slik man normalt vil gjøre. - Controller var ikke on-line da jeg sto der, så jeg stilte SquawkBox på UNICOM (122.800) - Controller tok kontakt via Squawkbox, (slik de gjør når du kommer inn i en ny sektor o.l.)og fortalte meg hvor jeg fant ham på TeamSpeak (adresse, port og passord) - Vi hilste på hverandre der (samtidig som han hadde flere fly gående i sin sector - måtte derfor vente litt) - Jeg fikk spørsmålene i tekst på TeamSpeak og svarte på de ut fra svaralternativer - Fikk deretter beskjed om å starte en flight som vanlig på VATSIM. (Dvs. clearance, push/start og hele pakka frem til jeg sto parkert på destinasjonen) - Ikke noe spesielt vanskelig og ikke lagt inn noen unormale øvelser - Fikk en skriftlig uttalelse om flight/karakterer etc. på TeamSpeak - samt, en kort de-brief med controller etterpå. Vips - så var man P1 Rated. Han tipset også om at dette forsåvidt var en enkel øvelse. Dersom jeg hadde lyst på mer sertifisering, kunne jeg inntil videre, forsøke på noe som heter ZLA Pilot Certification Center hvor man kan gjennomgå flere sertifiseringer (bl.a. gjennomgår man 3 VFR flyginger og 10 IFR flygninger som fører frem til første nivå i en sertifisering). Synes det er greit å bli sertifisert - så kommer nok til å ta en titt på det. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Dette var et bra utfyllende svar om P1 rating Skal lese gjennom det jeg må og prøve å ta eksamen i P1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Da var P1 rating gjennomført Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Gratulerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Departure 3 Did not say altitude on departure. Det er typisk meg. Ellers ble resten 4, og passed. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Takker Aleksander Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Da har jeg også bestått P1-eksamen! Var akkurat som å fly en vanlig flytur, bare at jeg var litt mer konsentrert enn vanlig. Min sensor var veldig nøye på alt, og etter turen tok vi debrief og der la han veldig vekt på at jeg måtte begynne å si "ready for departure" og ikke "take off". Jeg liker retningen Vatsim går nå. Man får ikke en realistisk atmosfære uten flinke piloter og ATCer. Til info så trengte jeg ikke å bruke skype eller teamspeak, men fikk gjort alt på Vatsim. Sensoren min var LPFR_APP under hele turen fra LPBJ til LPFR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Da har jeg også bestått. Er det mulig for meg, er det mulig for en del andre også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.