Eivin Stensø Skrevet 20. desember 2010 Skrevet 20. desember 2010 Jeg vet det er folk på Vatsim som driver og knoter med gamle farkoster innimellom. Noen av dere har gjort en fantastisk jobb for å sette dere inn saker og ting også. Jeg feks, har en interesse for å fly TinmouseII 737-200 som kun er utstyrt med VOR og en temmelig primitiv autopilot. Concorde med INS har jeg såvidt vært borti. Pointet er...Let's face it: Du trenger ikke akkurat være rakettforsker for å fly en moderne addon med FMS. Det er mye mer tilfredsstillende å finne frem med eldre typer navigering. Flightplan på papir med frekvenser, høyder og kurser osv. Hvor mange her kunne vært interessert i et event for vintage farkoster som er litt gamle, sære og spesielle? Gjerne navigasjonsmessig? Eneste regel er ingen FMS. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 20. desember 2010 Skrevet 20. desember 2010 Veldig interessert! Digger vintage, å navigere utifra radialer, QDR, distanser og gode gamle analoge instrumenter gir en helt annen mestringsfølelse enn hva den lille supercomputeren gjør! Jeg er lett med på vintage-event Siter
Eivin Stensø Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Skrevet 20. desember 2010 Hvilke alternativer finnes der ute i form av fly med en stor grad av realisme som passer kategorien? Legger ut ett par linker selv. Håper dere kan legge ut flere. Gratis: Her finnes realitiske paneler og modeller til gode gamle classicere som Constellation, DC-4 og DC-6. FSX/FS2004: http://www.calclassic.com/ Freeware Inertial Navigation System (INS) som kan integreres i panel: Delco Carousel INS FS2004: Project Fokker F-28 Tinmouse II 737-200 er tilgjengelig på Avsim og straks oppdatert til FSX. Noen flere? Siter
Rune Gilberg Jensen Skrevet 20. desember 2010 Skrevet 20. desember 2010 Jeg bruker også den INS`n du nevner Eivin. Jeg vil legge til RFP742 / Ready For Pushback sin 747-200 Classic som fortsatt er i en klasse for seg. Realistiske prosedyrer, oppstart, bleed air/pack, fuel etc etc er et fly å anbefale. Hvis du er current på CLS sin 747 classic anbefaler jeg Ready For Pushback som meste steg, den er fortsatt den mest realistiske. Tilleggspakker som lydfiler finnes også. Denne var i sin tid payware men ble lagt ut gratis for en tid tilbake. Fungerer veldig fint med INS Carousel. En annen classic (prop) jeg har prøvd er L1049 Super Constellation Breitling. Den ligger på Avsim og flightsim.com og er også veldig bra men krever litt å sette seg inn i. Edit:Det var freeware-flyene men du har jo CS 707/727 men disse er payware. Disse er også glimrende classic airliners for å fly litt mer departures og arrivals vha VOR/NDB. Siter
Daniel Svendsrud Skrevet 20. desember 2010 Skrevet 20. desember 2010 Blir gjerne med. Elsker å fly med gammelt metall. Får håpe den 1.30 oppdateringen til Tinmousen gjør den litt lettere å ha med å gjøre. Tenker ikke på intrigeringen av en Sperry 177 med autotrottle, men slippe det å sette flaps offset i FSUIPC, trim issue osv. Kommer nok til å stille med Dreamfleet sin B727 med CIVA INS. Andre kurante fly er jo som Rune nevner RFP sin 747 serie. Aerosim har også ett godt utvalg av klassikere som DC10, L1011, DC8, B732, B741, B742, B743, B721 og B722. Selv om ikke akkurat panelene ser så bra ut og system simuleringen ikke er helt på topp. Minner litt om freeware, men er iallefall payware. Handlet CS707 til FS2004 for noen mnd siden, men har nesten ikke brukt det. Var såpass lite dokumentasjon som fulgte med. Preformance charts osv. Men den var billig. 80 NOK ca vis jeg ikke tar helt feil. Siter
Rune Gilberg Jensen Skrevet 20. desember 2010 Skrevet 20. desember 2010 Hvis du vil ha Performance charts etc til 707 så har jeg dem liggende og kan godt sende deg dem via mail Siter
Eivin Stensø Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Skrevet 20. desember 2010 Får håpe den 1.30 oppdateringen til Tinmousen gjør den litt lettere å ha med å gjøre.Tenker ikke på intrigeringen av en Sperry 177 med autotrottle, men slippe det å sette flaps offset i FSUIPC, trim issue osv. Flyet er laget for å settes opp via FSUIPC. Da løser du disse issuene du nevner(fix control acceleration). FS2004 har en hel mengde feil i logikken som du løser ved å sette opp alt i FSUIPC. Changes in V1.30 1. FSX Compatibility. This is the first release of the TinMouse II for FSX. 2. Addition of a fully-integrated Sperry SP-177 advanced autopilot and autothrottle system. 3. New ADI and flight director. 4. Go-Around mode implemented. 5. New FSUIPC offset controls for joystick or key-mapped autopilot and autothrottle disconnect, and go-around mode. 6. Radar transponder interoperability with both Squawkbox 3 (FS9) and Squawkbox 4 (FSX) 7. Eliminated need for FSUIPC offset commands for flaps, speed brakes, and wheel brakes. The FSUIPC-offsets still work, and are still the best way to get proper system operation unfettered by incorrect FS logic. 8. Fire handle and fire extinguisher bottles implemented. 9. Numerous improvements for mouse-wheel operation of knobs throughout the panel. Siter
Daniel Svendsrud Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 BAC One-Eleven HS12 Trident DH106 Comet Vickers VC10 http://www.dmflightsim.co.uk/ Dette er freeware, men det ser veldig bra ut. Siter
PEtter blindheim Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Lov med INS? :grin: Stiller opp med Simcheck A300 Siter
Tommy Hansen Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Jeg kommer selfølgelig!!! Det vanskelig blir..velge maskin på en sånn tur. Men det må vel kanskje skilles mellom low'n slow eller high 'n fast tur? Har lyst å fly de alle på en gang. :grin: Siter
Daniel Svendsrud Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Tur-retur. Jet ned og prop tilbake Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 24. desember 2010 Skrevet 24. desember 2010 Forøvrig så er jo "navigasjonen" relativt lik i dag for en liten GA maskin, som for de store transportflyene for noen år tilbake. Kort sagt, ved hjelp av navigasjonsfyr (med mindre vi skal gå tilbake til navigerig ved hjelp av stjernekart..) :grin: Av de "klassiske" jeg har fløyet så vil jeg anbefale CalClassic sin DC-6, brukbar VC og ett flott 2D panel! I tillegg er det mer enn nok å holde styr på, både med navigasjon og det å holde flyet i luften. Har frøken Constillation inne, men har ikke fløyet nok med denne maskinen til å uttale meg, ennå. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 25. desember 2010 Skrevet 25. desember 2010 "Vintage"... Hm... Har jo noen maskiner liggende i FS som kan være av interesse, blandt annet Concorde og DC9... :whistle: Siter
Eivin Stensø Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Skrevet 25. desember 2010 INS er lov. Alt annet enn FMS/GPS er lov. Men selvfølgelig: Jo simplere utstyr desto større cred. Ivar ligger jo bra ann i så måte med DC-6'en. EDIT: Jeg driver å leker meg litt med ideen om å lage et uhøytidelig poengsystem som er basert på flymaskinens airspeed, navigasjons-utrustning og om man er i stand til å fly SID/STAR og approacher etter kart.(Ved hjelp av radialer, QDR og ADF). DVS må man ha vektorering gir dette ingen bonus i form a poeng. Non-precision app gir flere poeng enn ILS osv. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 Hva med Junkers Ju-52? :grin: Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Skrevet 26. desember 2010 Du kan fly Wright flyeren for min del så lenge den er IFR-utrustet. :grin: Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Skrevet 26. desember 2010 Foreløpig og meget uhøytidelig poengsystem: 1 poeng for å fly VOR til VOR (Manuelt etter flightplan på papir)Brukes INS el, gis ingen poeng. 1 poeng for SID (flydd korrekt etter kart) 1 poeng for STAR (flydd korrekt etter kart) 1 poeng for non-precision approach. (flydd korrekt etter kart) 1 poeng for stempelmotor (mer komplisert motorstyring og lengere flytid). 1 bonuspoeng for å ha bygd ut panelet selv og satt inn egene gauger etter behov. Maks 6 poeng. Regn ut din egen score. Invendinger? Edit: Jeg foreslår at vi flyr en eller flere relativt korte sektorer slik at forskjellen i flytid mellom eldre stempeldrevete fly og concorde blir minimal. Et annet poeng er at vi må kunne ta ned store og små fly, og gjerne artige approacher(offset/steep/terrain). I tillegg bør i sikre oss atc-service. Forslag mottas med takk. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 Får man ett poeng per stempelmotor eller? :grin: Dette ser lovende ut, kort summert på de nevnte "kriteriene" for flyplasser etc. så høres det ut som Alaska, spesifikt Juneau Intl. kan være ett godt alternativ, evt. Innsbruck? Siter
Tommy Hansen Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 VOR til VOR er jo enkelt. INS er nesten vaskeligere. :crazy: Hva med å fly hele ruta med waypoints og airways via VOR radialer? Det er vel fort verdt 2 bonuspoeng det da eller? Flyr vi US er det fullt mulig stort sett overalet uansett rute. Ivar, du vil hjem til the land of skjønner jeg? Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Skrevet 26. desember 2010 VOR til VOR er jo enkelt. INS er nesten vaskeligere. Det gleder meg å høre. Da skal du klare å få en ok score. Det som er mer utfordrende i praksis med å fly kun med VOR er at man må huske å følge med på DME og stille inn ny VOR og kurs i det man passerer den forrige ellers bærer det ut av kurs. Hva med å fly hele ruta med waypoints og airways via VOR radialer? Det forventes selsagt at man filer en skikkelig flightplan som følger airwayene. Tenkte det lå i kortene siden vi flyr på Vatsim. Nødvendig info finnes her: Enroute chart Mid-Norway - UPPER AIRSPACE Når det gjelder selve flyturen tenker jeg det er best i holder oss i Norge. Iallefall i første omgang. Dette for å holde oss i "kjent farvann". Vi må ikke bli FOR eksklusive heller. Greit at flere enn 2 joiner. NB.Dette er IKKE et ekslusivt event. Det er et event for alle interesserte. Poengsystemet gjør det litt mer spennende for de som kan dette veldig godt fra før. Forhåpentligvis vil det stimulere oss andre til å lære oss å fly på ordentlig på "gammelmåten" Forslaget mitt er Bodø-Tromsø eller omvendt. Lange nok baner til store fly og Concorde og mulighet for offset/steep app. Dessuten kort nok til at man kommer frem nokså samlet selv om det er store variasjoner i airpseed. I tillegg trenger vi ATC. EDIT: Men kanskje blir dette for kort? EDIT: Målet med dette eventet er at folk stiller opp med sine respektive stoltheter og viser frem litt skills. Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 Er ikke en mann for stempelmotorer, men regn meg som TWR på Bodø i alle fall! Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Skrevet 26. desember 2010 Er ikke en mann for stempelmotorer, men regn meg som TWR på Bodø i alle fall! Vi trenger ATC så det er supert. Stempelmoter behøves ikke. Poengene er kun uhøytidelig moro. Selv taper jeg ett poeng ved bruk av turbojet. Men vinner ett pga egeneditert cockpit. Ivar: Noen sjangs for at vi kan få til dette eventet under Norwegian Eagles paraplyen? Siter
A L Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 Er det bare jeg som ikke har fått med meg hvor dette event skal være? :whistle: Stiller gjerne opp som ATC Siter
Eivin Stensø Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Skrevet 26. desember 2010 Er det bare jeg som ikke har fått med meg hvor dette event skal være? Nei. Hverken dato eller rute er fastsatt enda. Det er på planleggingsstadiet. Vi setter stor pris på ATC. Siter
A L Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 Ok, flott. Da avventer jeg selvsagt booking :grin: Siter
Tommy Hansen Skrevet 27. desember 2010 Skrevet 27. desember 2010 Har testa å fly ENBO-ENTC inkludert SID(GEPTU1A) og STAR(SJA7M). Er en finfin utfordring. Så både for de mer erfarne og ikke minst de som vanligvis ikke flyr så mye VOR navigering så er det nok å ta seg til på den ruta. De som hoppet over småfly og VOR navigering og gikk direkte på 737 og bare trykker inn ruta og lar FMC + AP gjøre jobben, vil antakelig havne et helt annet sted enn i Tromsø. :grin: Siter
Eivin Stensø Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Skrevet 27. desember 2010 Høres bra ut. Da tror jeg vi begynner å få en plan. De som ikke synes det blir nok flyging kan jo ta returen også. Og en ting til, Tommy. Jeg har tenkt litt mer over det du sa angående INS. For å motivere folk til å benytte seg av INS snur vi det på hodet: Det gies poeng for å bruke INS(eller annet primitivt utstyr) men ikke for vanlig VOR navigering. Siter
Tommy Hansen Skrevet 27. desember 2010 Skrevet 27. desember 2010 Da mener du altså med vanlig VOR navigiering som VOR til VOR uten å bruke radialer formoder jeg? Eks: BNN STO BDO EVD TOS De som flyr en regulær rute med full VOR radialnavigering med DME bør jo få poeng. Det er jo det mest kompliserte. Eks: Komme seg til waypoint ABCDE som ligger på CDE R-075/D25.5 eller tracke en outbound kurs fra ABC på R-123 til waypoint ABCDE som er DME45.5 ABC. Siter
Eivin Stensø Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Skrevet 27. desember 2010 Da mener du altså med vanlig VOR navigiering som VOR til VOR uten å bruke radialer formoder jeg? Eks: BNN STO BDO EVD TOS I grunnen ikke. Jeg går ut ifra at man bestandig filer en flightplan som benytter seg av airwayene. Men det er jo fullt mulig å gjøre det slik at man feks gis 2 poeng for INS navigering som følger airwayer. 1 poeng for VOR/DME som følger airwayer og null his man ikke bruker airwayene men da er det en sjangs for at ATC setter foten ned. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.