Anders Merch Grønmyr Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Hallo! En oppfordring til dere av ATC som innehar C1-rating eller høyere, denne uken er jeg lysten på å få ironmic til Norge nok en gang, grunnlaget er lagt sålangt i uken og med en god ledelse så er det fullt mulig. Utfordringen er å prøve noe nytt og større området: activity by position ENOR_CTR it is! Hvorfor brukes den såpass lite av controllerne? Per i dag er vi 2stk som bemanner ENOR_CTR, selvom jeg er ferskeste C1 i Norge så har jeg allerede godt over 100timer på ENOR. Hvorfor jeg bruker posisjonen? Fordi det er gøy med variasjon, militærtrafikk og små dash i nord, god flyt av trafikk både inn og ut av Bergen, en del skyttel mellom Oslo og Trondheim og ellers god kordinering med ESOS som stort sett er online på kveldstid. Pilotene elsker denne posisjonem, skjønner ikke hvorfor atc misliker den Siter
Audun Fikke Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Se her ja, Lykke til med jærnmikken. Audun [font:Courier New]ENOR_CTR 19:46 SVZM_CTR 14:20 MEM_CTR 12:57 ML-SNO_CTR 10:46 ESOS_CTR 10:03 LRBB_3_CTR 9:54 LOVV_CTR 9:39 EVRR_CTR 9:36 [/font] Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Jeg støtter oppfordringen til Anders! Det krever nok sitt av C1 controllerne å bemanne en slik possisjon, er mye prossedyrer og forskjellig trafikk å forholde seg til. Men, det er vel en utfordring dere vil ha, er det ikke! Utrolig deilig å svirre rundt på AFIS flyplassene oppe i nord med en ENOR_CTR online, hyggelig selskap i ett ellers øde område. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 17. november 2010 Forfatter Skrevet 17. november 2010 Klart det er utfordringer, men det er vel gjerne det man liker ved denne hobbyen og utrolig hvor mye man får igjen for å forutse og planlegge og gi shortcuts Siter
Daniel Larsen Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Lykke til med Iron Mic, Anders Alltid bra når noen tar slike initiativ. Personlig er jeg ikke veldig positiv til den sektoren, men det er absolutt en sektor som er positiv for pilotene. Siter
Tore Urvik Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Personlig er jeg ikke veldig positiv til den sektoren Men Eurocenter er bra? Siter
Magnus F. Meese Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 Lykke til med jernmikrofonen, jeg kommer nok ikke til å støtte opp, da jeg deler syn med Daniel på denne posisjonen Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 18. november 2010 Forfatter Skrevet 18. november 2010 Counting: ENOR_CTR: 24:23 SVZM_CTR: 15:57 ANC_CTR: 15:39 LRBB_CTR: 15:35 MEM_CTR: 15:07 EVRR_CTR: 13:35 det burde gå ENOR_CTR 29:48 ANC_CTR 22:31 LRBB_3_CTR 18:17 SVZM_CTR 17:41 MEM_CTR 17:26 Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 Æ må no få sei at æ like Norwæy kontroll,når æ kjæm inn fra havgape. :grin: Lykke t med jærn mikrofonen! Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 19. november 2010 Forfatter Skrevet 19. november 2010 Kan bli tøft race mot ANC_CTR dette currently: ENOR_CTR 42:44 ANC_CTR 42:41 Begge er online Deretter følger: LRBB_CTR: 33:59 også de online Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 20. november 2010 Forfatter Skrevet 20. november 2010 Ingen atcer å takke da det forts bare er Fosse og Grønmyr som benytter posisjonen! Men i kveld må en takk rettes til alle pilotene, spesielt artig å oppleve så mye aktivitet i nord! ENGM og ENBR var en sjeldenhet i kveld i forhold til Evenes, Tromsø og Banak! Ikke minst ble også småplassene godt besøkt! Sånt som gjør ENOR til den desidert den artigste ATC plassen! Detta var fan så moro! Dag Petersen og Knut Einar, moro og lærerikt hver gang dere flyr hos meg! Takk for det! Leder med 3timer og 30min foran ANC_CTR, idet jeg logger av for natta nå, men de er desverre online igjen! Det her blir race hele veien inn! Siter
Knut Einar Sylte Skrevet 20. november 2010 Skrevet 20. november 2010 Bare hyggelig! Fant du koordinatene? Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 20. november 2010 Forfatter Skrevet 20. november 2010 Poster: Knut Einar SylteEmne: Re: Oppfording til ATC som innehar controllerrating Fant du koordinatene? Negativ, Setermoen vises ikke i ES desverre! Siter
Lars Hassel Skrevet 20. november 2010 Skrevet 20. november 2010 Lykke til ironmicen! Selv sitter jeg ikke på ENOR rett og slett fordi posisjonen ikke finnes på ekte, og da føler jeg "as real as it gets" Forsvinner! Men igjen, lykke til dere som har lyst, dere klarer sikkert iron micen Siter
Kevin Solvang Skrevet 20. november 2010 Skrevet 20. november 2010 I fare for å kaste meg til ulvene her. Ofte opplever jeg bedre atc fra ENOR enn fra andre sektorer. Dette kan være fordi at når man flyr mye i enkelte deler av landet så er det mer atc der enn andre. ENOR gir alle mulighetene til å få dekning. Dette trekker nok mer trafikk i norge samt fra andre land. Personlig støtter jeg ENOR sektoren fullt ut, ser den med at det ødelegger litt as real as i gets prinsippet. Men da burde man kansje få mer variert dekning, å ikke bare ENOS. Bare en tanke. Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 20. november 2010 Skrevet 20. november 2010 og da føler jeg "as real as it gets" Forsvinner! Er det noe mer ekte at Oslo Control dekker kontrollsona til Rygge da? Eller at Gardermoen Approach dekker kontrollsona til Gardermoen og gir klarering til fly på bakken? Det må jo være navnet folk irriterer seg over, ikke hva den dekker? For meg kan jeg godt bruke Bodø som callsign til fly i nord, mens fly fra Flesland på samme frekvens kaller meg for Stavanger. Om det er det som skal til? Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 21. november 2010 Forfatter Skrevet 21. november 2010 Regner med at det ble lagt ned et godt stykke arbeid i å få opp denne posisjonen, men ser man på hvor mange controllere som har brukt den så kan man vel så godt som kalle den en fiasko?!? Synd flere controllere ikke vil utnytte denne posisjonen, på rolige kvelder så er det no stress å holde kontrollen, blir det for heftig så kan man evnt splitte seg ned til _N_ eller _S_! Ser heller ikke helt dette med at det realistiske forsvinner da ENOS i real er splittet i x-antall ulike soner! Håper vi får beholdt posisjonen aktiv og kanskje at flere ønsker å kaste seg på i å betjene den! Siter
Kevin Solvang Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Som pilot støtter jeg eivind og anders ang. ENOR. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 21. november 2010 Forfatter Skrevet 21. november 2010 Når det gjelder micen så er det litt i overkant av 23 timer igjen å kjempe om! ANC_CTR: 57:55 (online) ENOR_CTR: 57:19 (online) LRBB_CTR: 47:47 (offline) EVRR_CTR: 36:04 (offline) da var jeg på igjen etter kort natts søvn, ANC_CTR har økt sin ledelse med 2timer og 40min! De er fortsatt online! Siter
Audun Fikke Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Hmmm.... Snaue tre timer bak lederen. Hvordan skal dette gå? Edit: 17:45. Heia heia, under timen nå. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 21. november 2010 Forfatter Skrevet 21. november 2010 30min bak idet Ancoraghe logget på med ny id ANC_20_CTR men den telles vel som ANC_CTR i iron mic? isåfall vil de nok vinne, tror ikke de logger av før slutt! Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 21. november 2010 Forfatter Skrevet 21. november 2010 Det ser ut som at Norway havner som nr2 etter 69timer og 34minutter onlinetid! Takk til Fosse for noen etterlengtede avløsningtimer og ikke minst takk til alle piloter og god feedback fra flere av dere som setter pris på bemanning av posisjonen! Det gir en lyst til å fortsette servicen! Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Hvis ANC_20_CTR og ANC_CTR er på samtidig, vil bare en av dem telle. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 22. november 2010 Forfatter Skrevet 22. november 2010 ANC_20_CTR var eneste controller i ancoraghe i kveld. ENOR_CTR: 69:34 ANC_CTR: 68:53 + ANC_20_CTR: 14:15 så regner med den ble tapt og man får takke seg til å være nr2 Siter
Anders Henriksen Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Flott innsats Anders og Eivind! Latterlig av enkelte som mener ENOR er urealistisk og samtidig flittig bemanner ENOS (med dekning til stavanger og bodø sør) og ikkeminst eurocontrol som er minst like urealistisk oppført som ENOR. Som Eivind sier, de aller fleste possisjoner er ikke realistiske på VATSIM da de dekker alle underliggende sektorer. ENOR var et forsøk fra min side å få opp aktiviteten i Norge. Piloter fikk ATC-dekning i hele Norge og ATC som hadde lyst kunne dekke en større og mer krevende possisjon enn lille stavanger og oslo. Før ENOR kom måtte man være 4 C1 rated kontrollere online for at hele Norge lyste opp på ServInfo... Med normal trafikkmengde er dette veldig urealistisk å få til. My 2 cents i natten. Siter
Daniel Larsen Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Vi får være enige om å ha delte meninger om den saken Alle har vel en "favoritt" posisjon på vatsim, og om ikke alle føler at ENOR er det som fenger best, er vi online og yter service på andre posisjoner uansett Grønmyr bemanner ENOR, har gjort en strålende innsats og ingenting er jo bedre enn det. Siter
Ståle Wærness Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Leit å høre for din del Anders. Uansett så er det utrolig bra jobba ENOR er kanskje ikke realistisk, men som flere nevner synes jeg det er en god løsning. Det er helt klart en "gulrot" når man vet at man vil ha atc dekkning fra clerance to parking. Stå på Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Helt enig! Det er herlig å fly Finnmark og ha dekning hele vegen, med sånn høvelig realistisk AFIS gjengivelse. Hvis dere ikke har prøvd AFIS, anbefales det på det varmeste! Håper ENOR fortsatt vil være bemannet i framtiden, og gjerne av flere! Siter
TOS Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Eg tykkjer ENOR er genialt. Er så alt for ofte ENOS er pålogga og ingen andre område i Noreg er dekka. Dette fører ofte til at eg heller fyrer igang Silent Hunter, ettersom Gardermoen må vere den desidert mest keisame flyplassen å fly til\\frå i Noreg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.