Gå til innhold

Oppfording til ATC som innehar controllerrating


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

En oppfordring til dere av ATC som innehar C1-rating eller høyere, denne uken er jeg lysten på å få ironmic til Norge nok en gang, grunnlaget er lagt sålangt i uken og med en god ledelse så er det fullt mulig. Utfordringen er å prøve noe nytt og større området:

 

activity by position

 

ENOR_CTR it is!

 

Hvorfor brukes den såpass lite av controllerne?

Per i dag er vi 2stk som bemanner ENOR_CTR, selvom jeg er ferskeste C1 i Norge så har jeg allerede godt over 100timer på ENOR. Hvorfor jeg bruker posisjonen?

 

Fordi det er gøy med variasjon, militærtrafikk og små dash i nord, god flyt av trafikk både inn og ut av Bergen, en del skyttel mellom Oslo og Trondheim og ellers god kordinering med ESOS som stort sett er online på kveldstid.

 

Pilotene elsker denne posisjonem, skjønner ikke hvorfor atc misliker den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter oppfordringen til Anders!

Det krever nok sitt av C1 controllerne å bemanne en slik possisjon, er mye prossedyrer og forskjellig trafikk å forholde seg til. Men, det er vel en utfordring dere vil ha, er det ikke!

 

Utrolig deilig å svirre rundt på AFIS flyplassene oppe i nord med en ENOR_CTR online, hyggelig selskap i ett ellers øde område. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen atcer å takke da det forts bare er Fosse og Grønmyr som benytter posisjonen!

 

Men i kveld må en takk rettes til alle pilotene, spesielt artig å oppleve så mye aktivitet i nord! ENGM og ENBR var en sjeldenhet i kveld i forhold til Evenes, Tromsø og Banak! Ikke minst ble også småplassene godt besøkt! Sånt som gjør ENOR til den desidert den artigste ATC plassen!

 

Detta var fan så moro! Dag Petersen og Knut Einar, moro og lærerikt hver gang dere flyr hos meg! Takk for det!

 

 

Leder med 3timer og 30min foran ANC_CTR, idet jeg logger av for natta nå, men de er desverre online igjen! Det her blir race hele veien inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å kaste meg til ulvene her.

 

Ofte opplever jeg bedre atc fra ENOR enn fra andre sektorer.

Dette kan være fordi at når man flyr mye i enkelte deler av landet så er det mer atc der enn andre.

ENOR gir alle mulighetene til å få dekning. Dette trekker nok mer trafikk i norge samt fra andre land.

 

Personlig støtter jeg ENOR sektoren fullt ut, ser den med at det ødelegger litt as real as i gets prinsippet.

Men da burde man kansje få mer variert dekning, å ikke bare ENOS.

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da føler jeg "as real as it gets" Forsvinner!

 

Er det noe mer ekte at Oslo Control dekker kontrollsona til Rygge da? Eller at Gardermoen Approach dekker kontrollsona til Gardermoen og gir klarering til fly på bakken?

 

Det må jo være navnet folk irriterer seg over, ikke hva den dekker? For meg kan jeg godt bruke Bodø som callsign til fly i nord, mens fly fra Flesland på samme frekvens kaller meg for Stavanger. Om det er det som skal til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det ble lagt ned et godt stykke arbeid i å få opp denne posisjonen, men ser man på hvor mange controllere som har brukt den så kan man vel så godt som kalle den en fiasko?!?

 

Synd flere controllere ikke vil utnytte denne posisjonen, på rolige kvelder så er det no stress å holde kontrollen, blir det for heftig så kan man evnt splitte seg ned til _N_ eller _S_!

 

Ser heller ikke helt dette med at det realistiske forsvinner da ENOS i real er splittet i x-antall ulike soner!

 

Håper vi får beholdt posisjonen aktiv og kanskje at flere ønsker å kaste seg på i å betjene den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder micen så er det litt i overkant av 23 timer igjen å kjempe om!

 

ANC_CTR: 57:55 (online)

ENOR_CTR: 57:19 (online)

LRBB_CTR: 47:47 (offline)

EVRR_CTR: 36:04 (offline)

 

 

da var jeg på igjen etter kort natts søvn, ANC_CTR har økt sin ledelse med 2timer og 40min! De er fortsatt online!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innsats Anders og Eivind!

 

Latterlig av enkelte som mener ENOR er urealistisk og samtidig flittig bemanner ENOS (med dekning til stavanger og bodø sør) og ikkeminst eurocontrol som er minst like urealistisk oppført som ENOR.

 

Som Eivind sier, de aller fleste possisjoner er ikke realistiske på VATSIM da de dekker alle underliggende sektorer.

 

ENOR var et forsøk fra min side å få opp aktiviteten i Norge. Piloter fikk ATC-dekning i hele Norge og ATC som hadde lyst kunne dekke en større og mer krevende possisjon enn lille stavanger og oslo.

 

Før ENOR kom måtte man være 4 C1 rated kontrollere online for at hele Norge lyste opp på ServInfo... Med normal trafikkmengde er dette veldig urealistisk å få til.

 

My 2 cents i natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer ENOR er genialt. Er så alt for ofte ENOS er pålogga og ingen andre område i Noreg er dekka. Dette fører ofte til at eg heller fyrer igang Silent Hunter, ettersom Gardermoen må vere den desidert mest keisame flyplassen å fly til\\frå i Noreg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...