Gjest Erik Olsen Bru Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 nrk.no Det var 433 personer ombord i flyet. Siter
TOS Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Jaja... slikt skjer Godt det gjekk bra denne gangen. Ser ikkje heilt nyhendeverdien for dette igrunn. Er sikkert rundt 35 435 bussar som har fått motorproblem på verdsbasis idag, men der høyrer ein ingenting Meeen VG får vere VG. Eg stikk ut og er dykkeleiar. Ha ein god morgon folkens! Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Ja enig,Torstein. Flyet har jo 3 andre fungerende Rolls Royce motorer,og kunne bare flydd videre.Kunne sikkert dratt en B-52 etter seg og. ohh,jeg trenger kaffe :whistle: Siter
Joakim Hagen Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Greit nok at FLYET kunne fløyet videre. Men om dere flygeeks tenker på omfanget rundt og! Som F.eks deles som kommer flyvenes ned i stor fart fra himmelen og treffer en skole? Er jo litt kritisk. Det jeg sier: Gå for Boeing. Airbus faller bare fra hverandre Siter
Ole Helberg Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Synes dette er en smule alvorlig jeg da, og er dermed sterkt uenig med Torstein og Lars-Petter. Det sitter over 400 pax i flyet som ser at motoren "detter fra hverandre" Tror jeg hadde opplevd det som "litt" dramatisk hvis jeg hadde vært i flyet. Å sammenligne motorstopp på en buss kontra fly er det i bestefall bare svigermødre som kan si seg enige i........... Siter
Even Moe Egenes Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Gå for Boeing. Airbus faller bare fra hverandre. Ja, la oss kritisere Airbus for hva Rolls Royce har laget!!! Liker at de først skriver Qantas, så Quantas.. Men hvis Quantas har satt alle sine A380 på bakken er jo ikke det rart - de har jo ingen! Siter
Baard C Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Vil si dette er en alvorlig hendelse. Reuters Slideshow Bildene avslører at det kunne gått adskillig verre da løse deler har truffet vingen . Den andre motoren lot seg ikke skru av etter landing pga skade på "databussen" bygd inn i vingen som sender signaler til motoren. Og på et annet forum diskuteres det at debris kunne ha truffet drivstofftanken og da ville det blitt en katastrofe. Vi får virkelig håpe de finner en logisk forklaring på dette. Airbus 380 er en vakker kjempefugl som jeg har opplevd å fly en gang, sikkert ikke min siste. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Det var da en merkelig artikkel? Iflg avisen så sier Qantas at flyet hadde styrtet, men senere tilbakeviste de dette. Jeg trodde ikke flyselskapene hadde for vane å gå for tidlig ut med slike opplysninger? I tillegg står det under ett av bildene i reportasjen at "politiet undersøker deler av flyet etter at det styrtet". Henger jo ikke helt på greip. Ser ut til å være en reportasje om noe de ikke har helt oversikten over. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Det som ble sagt fra meg i morgentimene,var bare ironi og tull. :tired: Siter
Baard C Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Bilde av venstre vingen tatt av en av passasjerene ombord. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 jøsses for ett bilde.Trodde motor dekslene,skulle tåle såpass at ikke motordeler fløy igjennom og traff vinge/skrog. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Dette ser temmelig dramatisk ut ja, og det skal ikke så mye fantasi til for å forstå at dette kunne gått veldig, veldig galt. Enten må noe ha godt galt på takeoff (men flyet hadde jo kommet seg helt til Singapor i fra London på vei til Sydney). Birdstrikes er vel heller uvanlig i den høyden. Jeg vil tro at noe har fått viftene i motoren til å knekke av og få motoren til å eksplodere. Det er jo gjerne birdstrikes vi snakker om da. Evt slitasjeskade på bladene eller andre deler i motoren som får dem til å briste. Men flyet er jo så nytt?? Qantas er jo berømte for god sikkerhet, og vedlikehold. På bildet over kan en se at skaden i komposittvingen vender utover, noe som tyder på det som forvoldte skaden (projektilet) kom fra motoren og skøyt seg vei oppover og igjennom vingen. Motorene testes sædeles nøye før de godkjennes, og det ytre motorskroget er designet for å holde en intern eksplosjon i motoren på plass inne i "skallet". Mon tro om ikke denne episoden vil avsløre designfeil? Mystifistisk! Siter
Baard C Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Det stemmer nok ikke at flyet kom fra London. Det hadde tatt av fra Singapore og returnerte tilbake over Indonesia etter uhellet. Flyet var tydeligvis ganske lenge i luften , ca 1-2 timer for å kvitte seg med drivstoff før den kontrollerte landingen. At det kan ha skjedd en birdstrike under takeoff er jo en mulighet men er nok redd for dette skyldes andre ting. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 "Det skal ha vært 433 passasjerer om bord på flyet under nødlandingen. Flyet var på vei til Sydney og kom fra London." Kilde - NRK.no Siter
Even Moe Egenes Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Så heter det Qantas da Even. No shit.. Jeg skrev at Quantas ikke har noen A380. Og de har de heller ikke. For de eksisterer ikke. Ikke jeg som skrev de het Quantas, det var TV2 det. Siter
Joakim Hagen Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 London - Singapore for mellomlanding(Nye passasjerer og refuel) Før de drar mot endelig destinasjon? Even: Sorry Siter
Baard C Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Det er riktig første etapppe var fra London, jeg nevnte det siden vi snakker om en takeoff fra Singapore og da er det jo riktig høyde for en eventuell "birdstrike" . Siter
Ole Helberg Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Prisplapp motorkrasj 4 milliarder E24 Siter
Gjest Erik Olsen Bru Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Prisplapp motorkrasj 4 milliarder Dæven, hvor mye koster en slik motor til vanlig da? Siter
Andreas Stangenes Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 LOL Vel det var et børsfall på 3 prosent etter melding om nødlandingen, og det tilsvarer disse milliardene. Så motoren i seg selv har nok en langt mer beskjeden prislapp - i alle fall i forhold Siter
Sivert Indergaard Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Leste i en bok at en A380 motor koster like mye som 1 tonn med gull! :whistle: Stemmer sikkert ikke men... Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 De setter hele 380 flåten på bakken http://edition.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/11/04/indonesia.plane.emergency/index.html?npt=NP1 Siter
Christian Zhang Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Leste i en bok at en A380 motor koster like mye som 1 tonn med gull! Stemmer sikkert ikke men... Det stemmer vel det? [video:youtube] 15 - 25 sec i videoen. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Første tanke til nyheten; "here we go again, anda en "nyhet" som blir blåst unødvendig opp og er kun egnet til å skape frykt". Men etter å ha sett bilder av motor 2 samt de delene som falt ned i Indonesia (derav Politi som ser på deler fra motoren) er jeg noe mer ydmyk... Siter
Johan Clausen Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Og nu har Singapore Airlines også grounded flåten, selvom de sagde noget annet tidligere i dag: http://www.france24.com/en/20101104-singapore-airlines-grounds-a380-flights-after-qantas-incident-engine-failure http://www.sbs.com.au/news/article/1403381/Singapore-Airlines-ground-A380-fleet http://boardingarea.com/blogs/centeredeast/2010/11/04/qantas-and-singapore-airlines-ground-the-a380/ http://news.yahoo.com/s/nm/20101104/wl_nm/us_singapore_plane Siter
Rasmus Bruvoll Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Singapore har ikke gitt A380'ene sine flyforbud, men har store forsinkelser på sine A380-flyginger pga. ekstra motorinspeksjoner etter anbefaling av Airbus og RR. Ifølge øyenvitner og flykyndige er det motor 2's "hotsection" som har feilet av enda ukjente grunner og biter av en eller flere turbindisker har brutt gjennom det som måtte være mellom dem og friluft. Motorene er designet for å tåle energien ved skader på N1-vifte og kanskje kompressorer, men i turbinen er energien så enormt stor at det visstnok ikke er praktisk mulig å bygge sterke nok barrierer. En fueltank skal være punktert og det ene hydraulikksystemet feilet også, så man kan trygt kalle dette en svært alvorlig hendelse. Siter
Timmy Brandt Skrevet 4. november 2010 Skrevet 4. november 2010 Riktigt bra meddelande från cockpit om man klickar och lyssnar på expressens klipp lite längre ner på sidan. Siter
Timmy Brandt Skrevet 5. november 2010 Skrevet 5. november 2010 Undrar varför man inte kunde stänga av motor#1? http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20101104-1 Nu har Qantas haft fyra incidenter med A380, tredje incidenten med VH-OQA varav noshjulsproblem två gånger. Hoppas det inte blir något mer strul. Siter
Tom Setsaas Skrevet 5. november 2010 Skrevet 5. november 2010 Så på bildene at lukene til hjulbrønnene henger nede, virker som det har vært "free fall deploy" eller hva det kalles, av understellet?? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.