Sivert Indergaard Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 VG Nett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 PS! Om du skulle lure, er sjansen for å få åpnet en flydør i luften svært, svært liten. En låsemekanisme gjør at døren presses innenfra og utover mot veggen. I 30.000 fots høyde utøver luften i kabinen et trykk på døren på over ti tonn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Svært liten? Det er ingen sjangs Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Teoretisk jo... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bergman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 teoretisk er det vel heller ingen sjanse Flydøren er nemlig for stor til å passe inn i karmen rundt døra, og når trykket i mange tusen fots høyde, presser flyet sammen, vil døra sitte bånn fast inni karmen, så om han hadde greid det, hadde han vært teoretisk veldig sterk :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Se igjennom hva du skrev nå Henrik. Først skrev du at det ikke var mulig, men om han hadde vært teoretisk sterk ville han ha klart det? Det er mulig og få til teoretisk sett, men ikke i praksis... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Først skrev du at det ikke var mulig, men om han hadde vært teoretisk sterk ville han ha klart det? Håper du har IQ nok til og skjønne at det var en spøk, Lund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Tydeligvis ikke, ellers var det en elendig spøk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bergman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 DET VAR IRONI.. sånn for dem som ikke skjønte det http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article609592.ece her er beviset... nå handler det bare om å tro på sine kilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 På cruise vil det ikke være verken teoretisk eller praktisk mulig nei. I lave høyder vil det være teoretisk mulig. Thats it. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enok Liknes Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 og når trykket i mange tusen fots høyde, presser flyet sammen Det er omvendt. Trykket i kabinen er større enn trykket på utsiden. Altså trykket "utvider" flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Greit trykkforskjellen er meget stor under cruiseflyging, men på et vanlig jetpassasjerfly med trykkabin er det mulig å få til en manuell døråpning i lavere høyder da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bergman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 jaja.. er mulig å åpne under 10 000 fot vil jeg tro.. alle som hopper i fallskjerm klarer det jo.. og småfly uten trykkkabin har vel også rundt 10 000 fot som øvre grense for høyden.. ja.. så i etterkant at jeg tok feil av trykket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Trykkabinen starter å øke trykket med en gang det har tatt av, så og si, for å sørge for en jevn økning av "høyde" inne i flyet. Det er ikke sånn at trykket øker først etter 10000'. Småfly og store fly har et helt forskjellig design, mange fallskjermfly har forøvrig en dør som er avmontert, eller en "rullegardin" forann åpningen. At man kan hoppe ut av småfly på 10000', betyr ikke at man kan gjøre det samme fra en 737. Går ikke du flyfag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bergman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Går ikke du flyfag? jopp.. men siden jeg går avionikk, kan jeg ekstremt lite struktur og når det gjelder pitot static og trykk og greier.. så kommer vi til det etter jul hadde litt om det i fjor i aerodynamikken, men også relativt lite. (men nok til å vite litt om trykk...) når det gjelder fallskjerm, har jeg ikke peiling i det hele tatt.. vil ikke si at det går under luftfartøy, som er pensum på en sånn skole Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det er jo en ganske fascinerende historie fra 70-tallet, om en kar som i ca 10.000 fots høyde hoppet ut av en Boeing 727 med lommen full av penger og to jagerfly etter seg. Men han hadde jo da kapret flyet, og fått pilotene til å gjøre kabinen trykkløs først. /wiki/D._B._Cooper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det var vel bakluke på den, noe som forenkler ting meget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Hovden Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 På 737 får du ikke oppe døra uansett, trykksettingen av kabinen starter allerede like etter motorstart (dvs lenge før avgang), og slutter ikke før etter landing. Så under normale forhold vil du aldri i verden klare å åpne dørene i lufta, uansett høyde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Mener å huske at når man har startet motorene så vil "puter" blåses opp slik at man ikke får åpnet, samt at åpningen er smalere enn selve døren slik at når man låser den vil den utvide seg. Begynner å bli langt over ett år siden jeg hadde om dette, så er ikke 100%. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvis man tar av med packs on (noe vi faktisk ikke gjør), så starter trykksettingen etter takeoff-thrust er satt... Siden vi tar av med dem av, så begynner trykksettingen etter 1000ft, når vi slår dem på etter å ha satt climb-thrust. Frem til da (enten packs er av eller på mens man taxer), er den ikke trykksatt i den forstand slik at dørene ikke skulle kunne åpnes... en av grunnene til at logikken i trykk-kontrolleren er slik, er at man da ikke vil kunne evakuere uten handling fra cockpit. Skal svært lite diff-trykk til for å gjøre det umulig å åpne døra. Om man så er supermann med ubegrensede krefter, så går håndtaket istykker før døra gir etter. Åpner vi outflow-valven manuelt, så dumpes trykket, og da kan man åpne dører og vinduer (i den grad aerodynamisk motstand ikke er til hinder for dørene). Åpning av vinduer er aktuelt ved feks røykutvikling... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 OT: Torbjørn, hvorfor bruker dere på bussen pack`s off under take off, når man f.eks på 737(de gangene jeg har sitti klapp) har dem på under avgang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det reduserer i teorien EGT'en fra motorene med noen grader, ergo går maintenance-kostnadene ned i og med at slitasjen blir mindre... dog tror jeg de glemmer å faktorere inn kostnadene av slitasje på valve'ene og regulatorene i air-condition systemet. Men det er det "de" vil at vi skal at vi skal gjøre... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn J. Jensen Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Kanskje det er på grunn av at slitasjen på motoren etter siste "shop visit" regnes ut i fra EGT'n (som sendes via ACARS)? (Sett bort i fra LLP da (Life Limit Parts). Vet at ingeniørene her på bruket følger med på EGT'n til kundens motorer, og når EGT'n begynner å nærme seg limiten tar de da kontakt med kunden og sier at det nå snart er på tide med et verkstedsbesøk. Har selv sett på det programmet og det er ganske stilig egentlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.