Gå til innhold

Long haul flights - noen tips?


Eirik Mikal Aronsen

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har sett på et par billedposter her på forumet, som omhandler long haul flights. Jeg fikk veldig lyst til å prøve dette ut, selv om jeg er en kortbaneentusiast. :grin:

 

I FS har jeg to langrutemaskiner som fungerer bra, og de er begge fra PMDG; MD11 og B744. Jeg elsker å fly MD11, men den er utfordrende, da det ikke finnes noe ordentlig fuel calculator til den. Så da står jeg igjen med B744, og lurer på: finnes det noen bra calculator til den? Kan dere ellers gi noen tips ang planlegging av tur osv. hva langturer angår?

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik! Jeg hiver meg gjerne med i Level D 767 på en long haul, tenkt på det lenge men det har liksom blitt med tanken! Erfaring like none når det gjelder langturer og phraselogy over dammen men med litt hjelp eller heftig research kan det vel la seg gjøre. Jeg hiver meg ihvertfall med om du vil ha selskap på turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes faktisk en riktig bra fuel-calculator til MD11:

 

http://topcatsim.com/

 

Den virker dog også til mange andre flytyper og modeller. Har kun gode erfaringer med den. F.eks. en gang hvor jeg fløy B747 fra AMS til SFO. Et sted nordøst for Seattle fik jeg beskeden "Insufficent Fuel" i FMC, selvom jeg havde brugt de fuel data jeg fik fra vRoute. Dagen efter prøvede jeg med TopCat, og der fik jeg ikke nogen feil under hele turen, og jeg landede i SFO med 4-6 tons fuel tilbake. Siden da har jeg kun brugt vRoute til rute, og ladet TopCat klare fuel.

 

Men med ruter. En relativ "kort" long-haul eller "lang" short-haul jeg har fløyet en del gange i FS, er ruten mellom Sydney og Auckland. Tar ca. 3 timer, men der er faktisk B747 på den rute (Qantas og ANZ).

 

Ellers er der altid de klassiske ruter over "dammen", men også også Stillehavet. Det er nesten uten grense for hvor du kan flyve hen, og med scenery er der heller ingen problemer.

 

En tur jeg også har fløyet nogle gange er Amsterdam til St. Maarten eller omvendt.

 

Normalt bruger jeg vRoute til at finne ruten, også selv lægge SID/STAR ind, når jeg har importeret ruten ind i FMC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra tips om du vil fly mellom US og Europa er flightaware.

Der kan du finne ruter som er dagsferske og realistiske.

Ellers kan du fort bruke lang tid på å finne en rute på egenhånd.

Eks: DAL2 EGLL-KJFK

 

FlightAware serach route

 

Ellers har du en del info på pilot prosedyrer her

 

Finn daily NAT's her

 

Planning Charts by Gerd Puppel

Selv om man nå må registrere seg, er dette veldig fine kart å kunne bruke for all type long hauls.

 

Transatlantic Radio Ops Checklist and Sheet

 

NAT ruta blir gitt i formatet: 50/40 52/50 osv.

Boeing tar hvertfall formatet 5040N 5250N osv.som et waypoint i FMC.

Flightaware viser NAT's i formatet: 5000N 04000W - 5200N 05000W osv. Som blir som over: 5040N og 5250N.

 

FL er gitt i daily NAT på det spesifikke tracket du flyr NATA-NATB-NATC osv.

og kan være f.eks FL 330-340-350-370-380

Altså her tas ikke hensyn til den genrelle odd/even-øst/vest "regelen".

Pass ellers på ditt max og evt optimum FL. Som fort blir veldig forskjellig fra korte turer.

Step climbing er ofte brukt for å holde seg så nær optimum som mulig.

 

Underveis kan man jo også prøve ut en offset som er mye brukt.

Altså å ligge X antall nm til siden fra track.

I Boeing 744 vil formatet R/LX.X eller R/LX funke som offset.

Eks: R5 som vil være til høyre 5 nm. R5.5, til høyre 5.5 nm.

 

Ellers, mellom koordinatene på NAT er perfekt tid for litt inflight føde.

Bare ding i klokka så kommer flyvertinna med mat. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få henge meg på, og velsigne forslaget fra Clausen og Hr Berge. :)

 

TOPCAT er et helt genialt lite program, og kanskje spesielt for akkurat MD-11, siden det ellers ikke vrimler av gode performance-data for det flyet.

 

I tillegg til å beregne fuel og cargo (og injisere dette rett i PMDG MD-11) er det kompatibelt med bla ASA og Vatsim slik at rullebaner og performance blir beregnet riktig ifht faktisk vær.

 

Du får performance data, FLEX, og loadsheet lagt rett i FSX kneeboard, og noe annet du får (som man meg bekjent ikke finner andre steder) er fornuftig beregning av autobrake. Dersom din virtuelle SOP feks tilsier at du må ha minimum 1000 fot margin ved landing, så lengger man inn dette, samt eventuelt tørr/våt/snø på rullebaner, og får beregnet autobrake nivå. Man kan også anngi ting som 1 reverser "inop" og litt sånt snacks.

 

Ingenting av dette er forsåvidt spesifkt for longhaul, men det er så absolutt verdt en titt fordi det er en veldig fin følgesvenn for PMDG MD-11. På den negative siden så er det pr i dag bare støtte for GE motorer, men hvis man ikke er veldig petimetrisk så er såvidt jeg vet ikke forskjellen større enn at data kan brukes på P&W også, eventuelt med litt ekstra margin.

 

TOPCAT og Aivlasoft EFB topper i alle fall min liste over nyttige og interessante tillegg for MD-11- reiser. Begge deler kjøres på laptop her i huset, så har altså god nettverkstøtte så man om ønskelig slipper å rote til skjermen(e) man flyr på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå ble jeg veldig usikker Fred.

 

Jeg har ikke anledning til å teste det heller for øyeblikket. Men var det ikke noe med hvorvidt man bruker FSUIPC eller bare vanlig nettverksdeling, og at resultatet ble litt forskjellig..? :whistle:

 

Selv deler jeg i hverfall bare ASA og MD-11 mapper på nettverket slik at TOPCAT skriver rett til aircraft.cfg uten FSUIPC, og når du nevner det så tror jeg du har rett i at jeg også har måttet ta en tur i PMDG menyen for å rette opp.

Har som nevnt tenkt at det var grunnet måten jeg sender data, men kan godt hende det bare er tullprat... :cool: :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FSUIPC ihvertfall og da må jeg inn å legge fuel manuellt via PMDG-menyen i FSX.

For orden skyld går TOPCAT på egen PC.

Jeg bruker ASE og den generer en tesktfil av været som TOPCAT leser hos meg, slik at jeg kan få en ide om hvilken runway jeg skal bruke på ruta. Og det er vel den eneste linken jeg har til mapper tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at på VATSIM går NAT-høydene delvis bort, da odd/even også regjerer over dammen.

 

Har du en kilde/link å vise til?

På CTP blir det alltid pratisert å fly realistisk.

Altså med de FL's som er stipulert i den NAT du er tildelt/klarert for.

Jeg snakker nå spesifikt om selve tracket,ikke rute før eller etter nødvendigvis.

Jeg har flydd med ATC utenom CTP også,

da med de FL's som gjelder for den NAT jeg er på.

Har aldri hørt noe om det.

Det burde heller ikke være nødvendig med odd/even da NAT's er ENVEISKJØRT. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt få TopCat til at opdatere fuel i MD-11. Jeg ordner alt i TopCat, incl at opdatere fuel til aircraft.cfg, inden jeg åbner FS. Men TopCat er stadig åben.

 

Når jeg så har flyet holdende ved gate med slukkede motorer, så går jeg tilbake i TopCat og sender nu de samme data om programmet lagde ind i aircraft.cfg, men denne gang til det aktive flyet. Dog kan jeg ikke huske om det er via FSUIPC eller ei.

 

Derefter kan jeg lukke TopCat og jobbe med start af fly, lægge rute ind i FMS o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i FMC er det jo meningen at man skal legge det inn selv Per, det forsøker vel å være så realistisk som mulig. I virkeligheten slipper kapteinen å gå ut til bensinpumpa og fylle selv, dette samt stuffing av bagasje har andre allerede tatt seg av.

 

Men når han kommer i cockpit så tar han frem loadsheet (han trykker F10 for kneeboard) og plotter inn tallene i FMC.

 

Så spørsmålet er dette med selve flyllingen av fuel, og hos meg mener jeg det av og til stemmer, av og til ikke. Lurer på om det kan være dette Clausen nevner, at flyet må være "live" for at det skal funke. (og/eller som nevnt også avhengig av metode).

 

Skal teste litt selv ved neste anledning, og se hva som skjer/ikke skjer. Hvis jeg skal gjette villt igjen så holder det ikke å endre aircraft.cfg etter at flyet er lastet, og at man da må bruke FSUIPC for å sende data. Men tenker bare høyt her, så ta det med en klype salt... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...