Gå til innhold

Bjørn Kjos fråga


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

i Norge ligger ligninga åpen for alle og enhver. Du må derimot ha fullt navn, adresse og fødselsdato for å søke på vedkomende.

Men husk att ligninga viser kun den personlioge intekten og formuen. For slike næringsdrivende blir derfor tallene lite interesante etter mitt skjønn.

Tørr jeg spørre hva som er årsaken til att du vil vite inntekten til Kjus? Er det skolearbeid du trenger det til?

 

Fant en link her som viser de aktuelle med dette navnet.

 

http://www.nrk.no/skattelister2008/sok/?fulltnavn=Bj%C3%B8rn+Kjos

 

Kan det være Bjørn August Kjos tro? Mener å ha hørt att han er fra Jevnaker eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting blir kamuflert som goder. Alle goder skal føres opp som inntekt. Til og med parkeringsplass på arbeidstedet skal føres opp som inntekt og skattes av. Det samme gjelder "fordelen" av å ha firmabil, aviser, barnehage innen bedriften osv.

Men det folk gjerne glemmer er att endel formuende har gjerne ett eiendoms selskap som eier det meste av eiendommer eller de har mer i gjeld på eiendommen enn verdien, slik blir formuen lav i forhold til innteks grunnlaget. Fullt lovlig. Og ingen kan vel nekte ett selskap å låne ut penger til en eier/leder? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jo jeg ser poenget ditt uten problemer Timmy.

 

Men nå er Norwegian organisert på en annen måte der de ansatte akurat som ledelsen/eierskapet får utbytte basert på resultat. Slik sett holder de løningene nede på ett forsvarlig nivå mens etter hva jeg har hørt så tjener vist enkelte av NAX ansatte bedre enn de i SAS ved att de får ett godt utbytte. Og admin vet vi jo er eier så slik sett blir det noe feil å samenligne. Er du headhunta så fyker du ut like fort som du kom inn om eierne ikke er tilfreds nok, mens en adm,dir (VD) som også er eier kan jo bare overføre jobben til noen andre om han/hun ikke er fornøyd med seg selv ;)

Men så sant som du sier det, så er de leder løningene i SAS utenfor min fatteevne. Att en må lete etter gode organisatorer for å få selskapet best mulig er det ingen tvil om men alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så sant som du sier det' date=' så er de leder løningene i SAS utenfor min fatteevne. Att en må lete etter gode organisatorer for å få selskapet best mulig er det ingen tvil om men alt med måte. [/quote']

Helt utrolig at et statlig eid selskap betaler ut 12 millioner i lederlønn! Jeg skjønner at de må konkurrere om de beste, men det får da være måte på. Når man ser hvor elendig SAS gjør det burde det være åpnebart for sjefene at man ikke kan ta ut så mye. Det ville ikke bety så mye for tallene til SAS, men det ville vært et fint signal å sende.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han er et stygt tilfelle av formuebeskatning, stakkar. All formue som han har skattet av en gang før må han bruke av for å betale ny skatt. Stå på, Jens så ender han også med null i formue. smile

 

La merke til det jeg og Fred, ikke rart rikfolk rømmer til utlandet. Selv om han har mer penger enn han klarer å bruke, har han tross alt betalt skatt av formuen sin da den først ankom kontoen.. Formueskatten er noe forbaska tull, blir litt "mye vil ha mer" fra statens side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius: Før du kommer med en så bastant konklusjon bør du merke deg at de superrike i dette landet som truer med utflagging har ordnet seg slik at de ikke har skattbar inntekt, og ikke vil ha det de neste 20-30 årene og vel så det. Det betyr at dersom vi ikke hadde hatt formuesskatt så ville disse ikke betalt en krone i skatt. Eksempel: Stein Erik Hagen hadde i 2008 en skattbar inntekt på 0 kroner, men en (skattbar) formue på 1 015 859 833 kr. Han skattet 8 289 839 kr. Altså en skattesats på 0,816%. Hvor mange av dine venner og bekjente kan skryte av en slik latterlig lav skattesats? Ikke så mange vil jeg tippe :) Man kan si hva man vil om formuesskatt, men å avvikle den innebærer i praksis at landets rikeste slipper å betale skatt. Anbefaler deg å lese hva min utmerkede foreleser og en av Norges fremste eksperter på skatt sier om dette: http://paraplyen.nhh.no/paraplyen/arkiv/2009/august1/blank1/

 

Skatt er absolutt vanskelig og det preger som regel diskusjonen om formuesskatt. Det handler lite om at "mye vil ha mer", mer om at alle i hvert fall skal bidra litt (svært lite i Hagen sitt tilfelle). Det er en farlig diskusjon å begi seg ut på om en ikke vet hva en snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...