Gå til innhold

Imponerende service av Avinor


Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere holder jeg på med utvikling av ENZV.

Dette har hatt en litt lengre stopp grunnet mitt arbeid med Stavanger Domkirke, samt mangel på bilder til textur på ENZV.

 

Jeg søkte etter kontaktpersoner her på forummet for hjelp til å ta bilder på flyplassen. Responsen uteble helt i starten. Jeg produserte så en liten presentasjon av mitt prosjekt som jeg sendte til ledelsen i Avinor på Sola.

 

Så begynte ting å rulle. Jeg ble samtidig kontaktet av Ove Undheim, som er medlem i Sola flyklubb og som er her på forummet. Han tilbød seg å hjelpe. Han har også en venn Tommy Quevedo som som jobber på brannstasjonen på Sola. Han var også var villig til å hjelpe. Tommy og ledelsen i Avinor diskuterte dette og jeg fikk "nesten" frie tøyler til å ta så mye bilder jeg ville bare Tommy var med og passet på.

 

Forrige søndag var jeg på ENZV og tok nesten 800 bilder av byggningene, fra flyklubb byggningene i nord til helikopterhangarene i sør.

 

Jeg er som sagt meget imponert over servicen fra Avinor, og er meget takknemlig for hjelpen jeg fikk av Ove Undheim og Tommy Quevedo.

 

Nå har jeg masse jobb gjennom vinteren.

 

NB. Det skal nevnes at jeg tok kontakt med den militære ledelsen også, men det ble blankt avslått. Det forundret meg, men jeg tar det til etterettning.

 

Bildet som er vedlagt er en Open GL rendering av tårnet. Det gjennstår en del textur.

NB Legger i tillegg til 3 rendrerte bilder som viser mer av tårnet.

 

Ragnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger.

At det er en utviklers drøm er det ingen tvil om, og kanskje spotterenes også. igjen all hønør til de som hjalp meg.

 

Tårnet ser rimelig bra ut, men er som de andre detaljene helt enkle. Tårnet er kun 4 polygoner med alphakanal, mens de andredetaljene er krysspolygoner med alpha kanal (som trær). På litt avstand ser man ikke dette så godt. Åpningene i tilbygget er nå fysiske ved bruk av bolske operasjoner. Når texturen er ferdig, vil dette være alpha kanaler også. Sparer over 100 triangler på det.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte de rette personene på de rette plassene. Jeg møtte aldri motstand. Tidligere hadde de ikke tid. Kontaktpersonene mine overbeviste ledelsen om at mitt prosjekt var seriøst.

 

Derfor tror jeg du har en mulighet enda du også.

 

Produser en presentasjon av prosjektet ditt med referanser til andre ting. Vis gjerne noe du har produsert.

Jeg refererte til Værnes, Cloud9 Fleasland og noen Aerosoft mega Airports. Masse bilder.

 

Får du i tillegg kontakt med personer som jobber på stedet, bør du ha en bedre mulighet.

 

Håper du prøver igjen og lykkes.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Tar imot tilbudet.

 

Det med Fs9 kan være et problem. Årsaken er texturen. Om jeg slipper å redusere størrelsen på texturen går det greit.

 

Det er mye alpha kanaler som gjør at nettingen rundt tårnet og lignende ser greit ut. Da har tårnet og byggningen en textur på 1024x1024 hver.

 

Må dette reduseres vil resultatet bli en smørje av pixler.

Løsningen blir da å fjerne de detaljene.

 

På den andre siden eksisterer det en flott versjon til Fs9.

 

Vi får se

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar,

 

800 bilder skjemmer vel ingen! Tok vel beskjedne 200 bilder på Kjevik, og når jeg kom hjem, gikk halvparten i dassen pga mye vind og sløv fotograf; tiden gikk til å løpe etter capsen. Det fine med digitalkameraer og minnebrikker er at man kan smelle løs uhemmet. Og da må det jo bare bli noen shots som kan brukes.

 

Det tårnet ditt blir sinnsykt bra. Så bra at det står for seg selv uansett hva annet som legges til.

 

Synd med forsvaret da :grin: De er tydeligvis ikke de samme mennesker over hele linja. Skal ikke forsvaret liksom være det samme overalt? Fysj, jeg kaller det en glipp. Forsvaret på Kjevik flyttet biler for meg da jeg dundret inn i en hangar og spurte om hjelp. Tydeligvis andre forhold på Sola :whistle:

 

PS: Landet heliterminalen med en AS350 Onsdag. Topside Taxi fra Feistein. Har helidilla. Bestilt to Blade helikoptre, en 120 SR og en 400 med DX6i mottaker. Rotordiameter henholdsvis 380mm og 718mm. Stakkars potteplanter, naboer og kuer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja.

Takker for tilbakemelding of velkommen hjem igjen. Håper du hadde en fin tur. Når det gjelder antall bilder så ble det så høyt grunnet at jeg benyttet meg av "exposure bracketing" teknikken slik at jeg fikk 3 bilder med forskjellig eksponering av samme motiv. Dette fordi det ofte er en utfordring å fotografere hvite vegger, da kameraet prøver å exponere den som grå.

 

Siden jeg hadde begrenset tid på meg kunne jeg ikke fikle med hvitbalansen hele tiden heller. Å bruke raw formatet var heller ikke aktuelt. Da hadde jeg sittet frem til jul bare med å justere bildene.

 

Jeg har ikke samme produktive kapasititet og allsidighet som du har, men det går fremover.

 

Du har mange jern i ilden. RC helikopter ser kjekt ut, selv om det ikke er nabo og kuvennlig.

 

Jeg vet om tilfeller der RC helipilot har flydd "the real thing" uten annen form for trening. Det skal nevnes at han ikke lettet eller landet. Hvor vanskelig dette er kan ikke jeg si noe om.

 

Ellers håper jeg du får litt tid til utvikling også

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...