Gå til innhold

Barn på fly = Nesten uønsket!


Anbefalte innlegg

Har dere barn selv, eller tatt del i å passe på og følge med i oppveksten av et barn? Det er ingen magisk "HYSJ" og barnet blir stille-funksjon..

 

Foreldre må naturligvis ta forhåndsregler - er barnet generelt urolig? Finn andre reisemåter.. Om det derimot er sånn at barnet blir redd og uvel av g-kreftene ved takeoff f.eks. er en annen sak, og som er vanskelig å vite om i forveien.

 

Har man reist langt vil nok ungen bli lei, varm, klam, you name it, og man har ulingen i gang - men skal man nekte foreldre med barn å ta fly helt? Da blir det jo diskriminering. Da blir det en ren byrde å få barn, om man ikke kan reise litt.. Verden går fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tobarnsfar selv sier jeg meg sterkt uenig i dette.

Det finnes et ordtak som går slik: Kua har selv glemt at den har vært kalv

Tygg litt på den før dere kommer med flere kommentarer om at barn er en pest og en plage.

 

Vi mennesker er ikke skapt for plutselige forandringer fysisk, og i et fly er lufttrykket en viktig rolle. Små barn under 3 år har problemer med å utligne trykket på samme måte som oss voksne ettersom ørekanalen er veldig smal. Ofte tett grunnet en eller annen form for betennelse som er lett for småbarn å få grunnet kort ørekanal. Dette resulterer som regel i at småbarn skriker av smerte ei stund.

 

Problemet med mange foreldre er at de gir godteri som trøst. Som om det skulle være noe bedre for å roe ned barna. Et annet problem er også oppdragelse. Her feiler mange med å bruke kjeft når barnet ikke roer seg. Det gir ikke respekt for foreldre, og de får en sånn "gi f... holdning".

 

Vil heller si at problemet er voksne folk som mener at de "fortjener" ro og orden, og at verden er deres plass og alle skal gjøre som "jeg" vil ha det.

 

Lufta er for alle, og har du problemer med det, bør du finne andre måter å reise på. Ja jeg vet det er en skam å bruke ørepropper fordi andre ikke kan beherske seg, men det er faktisk en mulighet. Og fester du så mye på ferie at du er dødssliten når du skal hjem, kanskje gjøre noe med det istedet for å klage på andre.

 

Mine barn syns det er artig å ta fly, for har forklart de godt hva som skjer og tar flyturen som en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian, da har mener du at du automatisk har rett på ro og fred på flyet framfor de som grein som barn? Jeg plasserer folk som klager over småbarn på fly i samme bås som de som genrelt mener at å fly er en menneskerettighet. Du kjøper en tjenese fra et kommersielt transportselskap. Det gir deg ikke rett på å benekte andre å komme ombord. Selskapet, derimot, de kan etter skjønn nekte folk. Men å nekte småbarn? Tull. Småbarn kan ofte ikke kommunisere ubehag på andre måter. Det burde ikke være grunn for nekt.

 

Problemet på fly er de som er bevist til besvær. Disse personene kan godt få nekt for min del. Men småbarn er noe helt annet, småbarnsforeldre har i mine øyne lik rett som alle andre til å fly. Neida, jeg påstår ikke at jeg er happy over å være nært et skrikende barn når jeg flyr, men det betyr ikke at jeg har noen grunn til å sutre å klage over det, eller kreve at foreldre og barn går av flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes diskusjonen har vridd seg vekk fra tema i OP sitt innlegg. Det er link til en artikkel med tittel 'Vil ha egne barnesoner på fly'. Halvparten av de spurte i undersøkelsen ønsker egne barnesoner på fly.

 

Jeg leser kommentarene til dere som har barn, og dere har rett i påstandene deres. Det er ingen magisk hysj-knapp på små barn, og mange gråter pga smerter ved trykkforskjeller. Alle som betaler har i tillegg like stor rett til å fly, sålenge de følger reglene til respektivt flyselskap.

 

Poenget her er jo om det skal opprettes egne barnesoner på fly. Jeg ser foreløpig ingen argumenter mot dette. Jeg kjenner mange som er småbarnsforeldre, og nesten samtlige sier at de ikke legger merke til grining fra babyer og småbarn. Det gjør derimot vi andre. Da er det jo et kjempegodt forslag å samle foreldre med barn i flyet, (helst bakerst) med lydisolert vegg til seksjonene foran. Her kan alle foreldre med småbarn sitte, også kan de andre som ikke ønsker denne støyen sitte utenfor barnesonen. På den måten blir vel alle fornøyde :)

 

Støtter også idèen om barnefrie fly. Da kan småbarnsforeldre dele fly med likesinnede, også kan vi andre nyte en øl mens vi ser film med støyreduserende headset som fjerner motorstøy :) Som det står i artikkelen finnes det allerede barnefrie hoteller og cruise, så dette blir nok en realitet på fly om noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med barn ombord i fly, så lenge foreldrene faktisk oppfører seg som nettop det: foreldre. Jeg har vært med på flyturer hvor ungen bak meg sparker i seteryggen min hele veien fra Bodø til Gardermoen, og på tross av at jeg gjentatte ganger ber dennes mor om å vennligst få barnet til å slutte å sparke meg i ryggen skjer det lite eller ingenting. Bortsett, såklart, at jeg har dæven så vondt i ryggen når jeg kommer frem til Gardermoen, og moren til nevnte barn så på meg som om jeg var antikrist fordi jeg VÅGET å snakke til både henne og dævelungen hennes.

 

Det er mulig jeg har hatt en noe strengere oppdragelse enn andre, men om jeg oppførte meg som en apekatt ombord i et fly, eller noe annet offentlig sted for den saks skyld, så fikk jeg en umiddelbar og krystallklar beskjed om hva konsekvensene av dette ble. Mulig mange av dagens foreldre har glemt at det faktisk ER mulig å kontrollere barnet sitt på en bedre måte enn å bare si "Nå må du oppføre deg!". Og det samme kommer mine barn til å lære, om jeg noensinne skulle få slike.

 

Jeg har ingen problemer med å sitte ved siden av barn eller i nærheten av barn ombord, selv ikke når disse leker luftvernsirene på speed av ymse grunner. Det er en av grunnene til at jeg ALDRI plasserer skrotten min i et fly uten å ha med musikk og støydempende ørepropper. Det er utrolig slitsomt, ja, men jeg overlever ene og alene p.g.a. lang trening i å overse irritasjonsmomenter i hverdagen på (jobbed som Support/Helpdesk-medarbeider i mange år).

 

Med mindre foreldre faktisk er i stand til og villige til å utøve enhver form for kontroll av barnet sitt så lenge disse er ombord i et fly, så bør de faktisk innse at de bør holde seg på bakken og finne andre reisemåter. Jeg har mistet besinnelsen ovenfor barn og foreldre to ganger på alle mine flyturer, og begge gangene var det fordi foreldrene ikke grep inn og lot barnet være en pest og en plage for alle ombord i flyet. Helt greit at ikke alle barn er like enkle å kontrollere på en kortere eller lengre flytur, men det går da for pokker meg an å gjøre et forsøk. Og når jeg får ett glass brus og to pakker nøtter samt MANGE spark i ryggen, og det er krystallklart for enhver fjott med øyer i skallen at dette er fullstendig med overlegg, så mener jeg at det er helt klart på sin plass å reagere verbalt. Noe som ble gjort, og det kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...