Gå til innhold

Kollisjon på flystripa


Henrik Simonsen

Anbefalte innlegg

Huff, huff. Med det grunnlaget som eksisterer når det gjelder bevegelser med biltrafikk på en rullebane (som vel i tillegg også er gjenstand for overvåkning og kommunikasjon med tårnet), skal det godt gjøres å klare å kræsje der. Men alt er tydeligvis mulig.

Jeg tror tidene har forandret seg litt siden den gang, og at det er strengere regulert i dag, men etter hva jeg hørte fra en som jobbet på bilverkstedet til gamle Fornebu så ble det visstnok totalskadd/kondemnert flere biler der ute. Kan ikke gå god for at det er sant, men de kjørte som sinte veps der i sine små Fiesta'er og annet, så jeg tviler i grunn ikke.

 

Uansett var det godt det sannsynligvis gikk bra med de ombord denne gangen, og han traff tilsynelatende på "riktig side". Å få en SUV i siden er tross alt noe av det minst attraktive man kan gjøre i bil. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, lufthavnvakta er ute på sjekk av banen/fuglejakt, og en annen kaller opp for å krysse over til tårnet. Fyren i tårnet går utifra at de er klar over hverandre og ser seg for før de kjører, og sier ok, og med en god porsjon flaks/uflaks så er de begge uoppmerkson og lite observante, og treffer hverandre. Bare synsing, selvsagt, men jeg har ikke vondt får å se at det kan gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, huff. Med det grunnlaget som eksisterer når det gjelder bevegelser med biltrafikk på en rullebane (som vel i tillegg også er gjenstand for overvåkning og kommunikasjon med tårnet), skal det godt gjøres å klare å kræsje der. Men alt er tydeligvis mulig.

Det var nok det begge sjåførene også tenkte ;)

Det er ikke akkurat sånn at man får traffic alert fra tårnet når det er en annen bil i nærheten. ATC er veldig strikt på hvor enhver bil befinner seg i forhold til flytrafikken, men de går nok ut fra at to biler klarer å se hverandre og vike for hverandre. Noe som ikke alltid er tilfelle, hverken på veien eller på en rullebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...