Gå til innhold

Turen jeg aldri glemmer..


Anbefalte innlegg

Da DAT måtte kaste inn håndkle på lørdag så det ut til at alt håp for bandets Florø-konsert var ute. Heldigvis fikk vi tak i Airwings Morten Kjendlie og kollega Eric Frettem, de kom fra Torp sent lørdag kveld - gjorde en fantastisk short-approach på 19L og landa samtidig som SAS på samme bane! Tårnet gav stilkarakter og applauderte. Det ble et gledelig møte med to blide karer som hoppet ut med store glis. Gitarer og bag'er ble kastet inn sammen med iskalde forfriskninger, og noe forsinket kom også fueltruck'en. Vi kunne nå berolige arrangøren i Florø om at vi nå var klare til å dra.

 

På turen over (med en King Air 100) fikk undertegnede prøve høyrestolen (ja, Oslo Control gav sin velsignelse) og jeg fikk boltre meg mellom FL100-250. Blyg som jeg er ble det vel neppe for luftakrobatikk å regne, og siden vi var veldig sent ute til vårt publikum som ventet turde jeg heller ikke gjøre en 360. Men litt heading og altitude capture ble det og gjennomført descent mot 10.000 fot. Flyet var nydelig å føre, responsen på input'en var smooth og behagelig, en real skvær dame. Jeg har kun flydd flightsim i over 20 år - dette var første gang jeg førte et ordentlig fly - hvilken opplevelse. Men jeg må innrømme at det var morsomt (og nyttig) å ha tørrtrent så mye med Aeroworks King Air, he he.

 

Jeg overgav så høyrestolen til Eric Frettem som sammen med Morten suste oss inn over festivalområdet i Florø, tok en krapp sving utenfor 25 og plantet oss trygt ned. Vi ble tilbydt skyss hjem igjen, de ventet gjerne til vi var ferdig med konserten... For en service og hvilke hyggelig piloter! Tommelen opp for Airwing :D

 

NRK syntes dette var morsomt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel ha vært den mest perfekte og inspirerende oppladningen en flygæern kan få før en konsert Bernt! :)

 

Misunner deg virkelig både turene og opplevelsen for å si det rett ut. King Air'n er bare et nydelig fly og se på og støymessig veldig behagelig ift. turboproppene, enten det står 100, 200 eller 350 bak.

 

Ser Morten og Eric allrede har lagt ut en hilsen på gjesteboka til bandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig oppmerksomhet! Artikkel for Flynytt kunne kanskje vært tingen, ja. Er ivrig leser selv og koser meg over slike eller lignende historier.

 

Vår eminente gitarist Kjetil Rostad tok bilder av turen (og helgen med bandet forøvrig) så for de nysgjerrige er linken her:

 

Flightsimmer fikk prøve ekte vare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...