Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er en liten tankevekker til de av dere som leste min

andre "Service" post nylig. Vet ikke om denne har vært oppe før..

 

Jeg skal her vise hvordan EN misfornøyd kunde kan skape ENORME

problemer for ett flyselskap. Dette er ett eksempel som ofte blir brukt

i opplærings-sammenheng i ulike service bedrifter;

 

I 2008 reiste gitaristen David Carroll og bandet hans med United Airlines.

Da de kom fram viste det seg at United hadde klart å knekke hans kr. 20.000,- gitar.

David Carroll kranglet med United i 9 måneder, men de

nektet å gi ham erstattning.

 

David Carroll bestemte seg derfor å skrive en sang om historien. Det gjorde

han og la den ut på YouTube i Mars 2009. Video'n fikk VANNVITTIG respons.

Første dagen hadde den 150.000 views! Til nå har rundt

10 millioner sett video'n!

 

Resultatet for United Airlines ble at aksjeverdien på selskapet

etter 4 dager sank med rundt $180 millioner = 1 Milliard Kroner!!!

(10% av selskapets verdi)

Hva dette har kostet i tapte inntekter i tillegg vet ingen. men det

er svimlende beløp.

 

Her er låta..

 

SAS og NAX, skjerp dere ;)

 

[video:youtube]

Skrevet
Jeg skal her vise hvordan EN misfornøyd kunde kan skape ENORME problemer for ett flyselskap. Dette er ett eksempel som ofte blir brukt i opplærings-sammenheng i ulike service bedrifter;

Det er også et eksempel som frekventerer i diverse økonomi-fag på Universitetene. Men sammenhengen til din forrige "Service?" tråd kan jeg ikke helt se.

 

I din forrige tråd var det en Aftenposten-jorunalist som gjorde en "stikk-test" av SAS i forbindelse med at han selv skulle avbestille en bilett (samt refusjon av skatter og avgifter). Han skrev så en artikkel med mange av kjennetegnene du blandt annet finner i et kåseri' date=' som innebærer eksempler av overdrevet sarkasme. Til sist runder han av med en uttalelse fra en i SAS sin ledelse om hvorfor det tok slik tid. Artikkelen leses sikkert av en god del, men 2 dager senere har de fleste glemt det. Det er heller ingen andre mediehus som har vist interesse for saken. Artikkelen befester i værste fall enkeltpersoner sitt intrykk av at "SAS er en tungvindt og byråkratisk bedrift".

 

I saken om United var det påvist en betydelig skade påført et instrument som var i flyselskapets varetekt. Det involverte beløpet var betydelig, og var også etterfulgt av 9 måneders krangel hvor United blandt annet nektet for alt ansvar. Da videoen ble lagt ut på YouTube var det ikke bare "menigmann" som fattet interesse; media øynet også muligheten for en skandale, og saken fikk bred mediedekning både i USA, Canada og flere steder i Europa.

 

Problemet for United var ikke først og fremst "[b']EN[/b] missfornøyd kunde", men hvordan kunden gav untrykk for sin missnøye. Foruten å være veldig glad i skandaler er media ofte også interessert i originalitet. Og den aktuelle YouTube videoen var absoultt original!

 

SAS og NAX' date=' skjerp dere ;) [/quote']

Eh... Akkurat ja... :crazy:

Skrevet

Har ikke sagt at dette er direkte sammenliknbart med forrige diskusjon.

Da hadde jeg postet den der.

 

Poenget er at HVIS en av de 1000+ personene som ikke får tak i SAS

på telefonen IDAG som kanskje har en MEGET god grunn til det er en "David Carroll",

kan SAS risikere en liknende historie.

 

Tror de fleste andre her forstod det..

Skrevet

Spennende....Det sitter altså tusenvis av mennesker, og venter i telefonkøen til SAS akkurat nå.

Er du en aftenpostenjournalist som trenger noe å fylle avisa med sommerstid, eller en spirende låtskriver, som ønsker å publisere en sang om et flyselskap på youtube, så er jo det kanskje en fornuftig måte å tilbringe tiden på. Men ellers så tror jeg kanskje ring tilbake knappen hadde vunnet hos meg i hvertfall.

 

Skrevet

Det som kanskje denne journalisten skulle tenke på er at han bruker arbeidstiden på å ordne refusjon på private reise. Han skulle kanskje tenke over at pressestøtten som vi skattebetalere betaler holder liv i jobben hans. Han kunne vel i svarte drive litt mere informative ting en å sitte i en høyst privat telefon i arbeidstiden og rable ned en artikkel som for en dreven journalist tar 3 min å skrive på jobb. Så kan han sitte på fritiden i kø på telefon. Bare sånn for info så utgjør pressestøtten i henhold til Statens mediefarvaltning i 1999 totalt 1236 milioner kroner. 1,2 miliarder fra skattepenga dine. Da kan man kanskje forvente at de kan bruke arbeidstiden til noe bedere.

Skrevet

Jeg hiver vel inn en brannfakkel her. Men pytt. Pressestøtten burde opphøre, fra i dag. For de serverer bare søppel likevel, sjeldent fakta. Så hvorfor i all verden skal slikt støttes?? Statens (våre skattepenger) rett ut av lommeboka, deretter rett på dynga.

Skrevet

Underskrives fullt ut Andrew, men så var dette med hvordan holde bikkja på plass uten att hu gnelder for mye da? jo ved å gi den nok kjøttbein hele tida.

 

En balansegang som statens maktelite greier veldig enkelt å pleie.

 

Viste dere foresten att en reporter/redaktør eller hvem som helst annen i avishusene er subsidiert tre ganger det en gårdbruker er?

En unyttig sluskete falsk journalist i Oslo sentrum er altså 3 ganger subsidiert som han som dyrker maten vår og ingen stiller spørsmål.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...