T F Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 SAS warns 2500 temporary lay-offs Varsel angivelig gitt i Norge, ettersom loven krever 2 dager varsel, men ikke i Danmark og Sverige enda... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 En permittering er ikke det samme som en oppsigelse. Når luftrommet åpner seg igjen er det de samme personene som igjen mekker fly, stuer bagasje, flyr flyene, ect. En permittering er en midlertidig, lønnsfri arbeidsstopp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Jeg vet hva det er for noe... Kjip måte å ta vare på sine ansatte på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 I Norge har vi da i det minste NAV... Gitt at ting faktisk fungerer der i gården... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Kjipt for de ansatte ihvertfall. Er vel ikke så mye annet SAS kan gjøre når de ikke tjener penger. Da er nok den beste løsningen å sette de ansatte på trygd hos NAV. Blir ikke mye penger av det (64%?), men det er jo et tiltak arbeidsgiveren har rett til å benytte slik at de ansatte i fremtiden har en jobb å gå til.. Dette gjelder forøvrig flere handlingselskaper også. EDIT: Ja Gunnar, håper asken blåser en annen vei snart, frister lite å selge sjela si til byråkratiet nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Er ikke bare flyselskaper som permiterer folk om dagen. Kjenner en som kjører betongpumpe, og han fikk permiteringsvarsel på onsdag som følge av streiken i byggebransjen. Alternativet hadde vert og si opp ansatte, men med de reglene som er for oppsigelse er det lettere og perimeter ansatte når det kun er snakk om en periode, og ikke permanente nedkjæringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Nå gjelder dette så vidt jeg har skjønt bare for de dagene det faktisk er stengt. Slik at man slipper å betale ansatte for å ikke gjøre noe. (Det er jo det som skjer når ikke ett fly går fra Gardermoen ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Mange som opplever det og permiteres som negativt mot bedriften, og det er ikke vanskelig og forstå, for det merkes rundt kjøkkenbordet med redusert pålegg og dårlig stemning. Men en arbeidsgiver som permiterer er en arbeidsgiver som bryr seg om sin eksistens og til slutt gjør tiltak for at arbeidstagere og eiere fortsatt skal kunne ha eksistens. Om man ikke permiterer da stopper det fort da utgifter er konstante og inntekt er borte. Pølse og penga dette folkens. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Dette er jo spesielt dårlig nytt for norske passasjerer hvis dette drøyer. Hvis det er 2 dagers varslingstid, og det kommer dager inni-mellom hvor man faktisk KAN fly en dag, vil ikke SAS/NAX etc tørre å sette igang på enkeltdager fordi de da risikerer man å "brenne inne" med lønnskostnader de to påfølgende dagene med flyforbud... Med f.eks 120 millioner i tap pr. dag for SAS er det ikke mange ukene med dette som skal til før selskapet er konk! Myndighetene bør snarest sette igang "unntakstillstand" i flybransjen med tilltak slik at selskapene taper minst mulig. Hvis ikke blir alternativet bare enorme reddningspakker i ettertid når det hele er over.. . SAS aksjen/verdien har stupt siste uken og er mer enn halvert, så økonomene er ikke særlig optimister. Kanskje en fin anledning å kjøpe SAS aksjer nå hvis man har troen på at utbruddet stanser snart og SAS klarer seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Nei dette er ikke bra for en allerede hardt presset bransje. Dette vil få konsekvenser for alle etter hvert om det blir langvarig....slutt på og fly inn ting nå, møtefrekvens blir mindre ved store avstander....men skulle jeg ha kjøpt aksjer nå, må det være i et segment som driver med video konferanser, eller Dakota Norway om dette blir langvarig..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ikke uventet, Kjos varsler konkurser. E24 Hvis jeg var regjeringen ville jeg - Stanset børshandelen med flyselskaper idag før det er for sent. - Innført unntakstillstand i flybransjen i samarbeid med fagforeningene slik at flyselskapene/service etc slipper å betale lønninger de dagene det ikke går å fly. - De dagene det ikke går å fly får de ansatte arbeidsledighetstrygd. SAS er blandt de første i europa som ryker desverre. Hvis dette varer i 2 år som sist denne vulkanen var aktiv, er nok de fleste flyselskaper i europa statseid før året er over.. . Må si at jeg er ikke veldig optimistisk til utviklingen av dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Haha. Kjos prøver å fremstå som en av de solide selskapene i Europa. Sannheten er at han er massivt avhengig av inntekter fra nåværende og fremtidig billettsalg for den daglige driften. Han trenger nye millioner som ingen banker i Norden vil gi han for å finansiere løpende flykjøp. At NAS skulle holde i 6 måneder uten drift er ren fantasi. Han har tilnærmet null i reserver etter å ha levert ett eneste år med overskudd så lenge han har drevet. Smoke screen kalles dette. Han må avverge at kredittene stoppes dersom sannheten kommer frem. SAS har det ikke mye bedre, men de har akkurat gjennomført en emisjon som må sies at kom på det rette tidspunktet. Ser vi bort fra den vanlige SAS/NAS diskusjonen, så er dette en krisesituasjon for alle selskap i Europa. Det er ikke snakk om konkurranse og det er ikke umulig at statene må inn for å støtte industrien. Samfunnet fungerer ikke bra uten en velfungerende flyindustri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Haha Hva var morsomt? Kjos har rett! Man trenger ikke ha master i økonomi for å forstå at lavprisselskaper vil holde ut lenger enn fullservice selskaper. Grunnen til at de kan ha lavere priser er fordi de har lavere KOSTNADER og kan dermed stå stille lenger med samme likviditet. Lønnskostnader er variable, de kan alle gjøre noe med under krisen. De faste kostnadene derimot er der uansett og SAS o.l. selskaper har mye større faste kostnader enn lavpris. Kreditt er alle selskaper avhengig av, og hvis jeg ikke husker feil er SAS nylig rated på C-nivå hvilket er laveste mulige å oppnå..! Når det gjelder NAX sin likviditet er det rene spekulasjoner fra din side. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Tragisk uansett når det innebærer at 2500 mennesker blir permitert.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.