Gå til innhold

Ryanair stevnes av Air France KLM


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Folk som tar jobb i dette selskapet er desperate etter jobb og lar seg dermed gladelig utnytte. Hvis noen synes det er greit at et selskap kan holde på slik som Ryanair gjør så hver så god. Men jeg synes det er helt forkastelig og det ødelegger et internasjonalt arbeidsmarked. Er mer fan av seriøse aktører som ikke bare slikker r**** til seg selv og aksjonærene, men faktisk er opptatt av at det skal være et bærekraftig og ordentlig arbeidsmiljø på alle plan i bedriften. Vi snakker jo tross alt som du sier om vanlige folks arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må ha en jobb. Selvfølgelig er ikke dét tilfelle, men det er en annen sak. Men det er fortsatt arbeidsplasser, på lik linje med både din og min. Det at de ansatte faktisk er ansatt i selskapet betyr ikke nødvendigvis i at de er enig i policyen til sjefen sjøl, men det er likefullt en arbeidsplass som er nødvendig for noen, og de ansatte må bare akseptere at sjefen vil styre selskapet sitt på den måten. Derfor synes jeg ikke det er noe særlig å håpe at de forsvinner. Jeg ville ikke likt det om noen hadde håpet at jeg og kollegene mine mistet jobben vår. Det er ikke akkurat en medmenneskelig egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo rett på at de ansatte ikke fortjener å miste jobben. Men jeg liker bare ikke selskapet. Eller sjefen. Det går helt klart utover de annsatte hvis de går konk men, den empatien har jeg hørt lite om fra folk rundt når det gjelder SAS. Ingen på VG diskusjons sider brydde seg om SAS sine annsatte. De eksisterte liksom ikke.

 

Jeg er enig med deg... det er synd at annsatte mister jobben når det selskap går konk. Det er værre å oppføre seg som sjefen gjør i Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig med deg, jeg liker ikke selskapet selv heller. Men det er ikke god nok grunn for min del til å håpe på at selskapets ansatte mister jobben sin. Det samme gjelder SAS. Det er mange som ikke liker SAS om dagen, eller Norwegian for den saks skyld, men de ansatte fortjener likefullt å få beholde jobben sin. Men når ansatte stiller urimelige krav for å fortsette i jobben sin, da blir det en annen sak. Likefullt: Man håper ikke at andre mister jobben sin.

 

Dessuten: Ryanair legger litt press på konkurrentene mtp. pris og markedet generelt, og det er ikke noe minus igrunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva folk har imot ryanair egentlig. Uansett om jeg en dag må betale 100 kroner for å gå på dass, 500 ekstra for bagasje eller noe annet snusk - er de fortsatt billigere enn konkurrentene! Så lenge jeg kan få meg en billig flybillett, og ha en fin tur - så driter jeg i hva som skjer i kulissene ;) Og jeg regner med at jeg ikke er den eneste som tenker sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Marius. Flyr masse med Ryanair. 20. April skal jeg på dagstur til Madrid, Tur/retur Alicante-Madrid, ankomst 7 om morgenen og hjemme igjen klokka 10 på kvelden. Koster meg 10 euro og har alltid vært fornøyd med dem. De vil kanskje selge flere produkter ombord, men det er bare å takke nei, de maser ikke på deg i det hele tatt.

 

Ingen tvinges til å jobbe i Ryanair heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva folk har imot ryanair egentlig.

Personalpolitikk (les: fagforeningsforbud) og unødvendig mange og tøvete utspill i media som egentlig burde forbeholdes 1. april... Ryanair sier de vil ta ut 2 av 3 toaletter fra hvert fly for å kunne sette inn 6 ekstra seter i hvert fly, og at dette igjen vil medføre x% billigere biletter. Problemet er bare at Ryanair allerede har 189 sitteplasser i sine 737-800 maskiner, og det er også den øvre grensen maskinen er sertifisert for! Utspillet kan med andre ord ikke betegnes som annet enn villedende PR, og dermed skrives nok et kapittel i løgnaktigheter av Ryanair...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva folk har imot ryanair egentlig. Uansett om jeg en dag må betale 100 kroner for å gå på dass, 500 ekstra for bagasje eller noe annet snusk - er de fortsatt billigere enn konkurrentene! Så lenge jeg kan få meg en billig flybillett, og ha en fin tur - så driter jeg i hva som skjer i kulissene Og jeg regner med at jeg ikke er den eneste som tenker sånn?

 

Nei, du er sikkert ikke alene. Hadde du levd i 1942 så hadde du sikkert kjøpt organisk såpe fra nazistene bare den var billig nok. Og gitt f i hva som skjedde i kulissene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er sikkert ikke alene. Hadde du levd i 1942 så hadde du sikkert kjøpt organisk såpe fra nazistene bare den var billig nok. Og gitt f i hva som skjedde i kulissene.

 

En vel gjennomtenkt og konstruktiv kommentar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er den det, selv om den er litt ekstrem.

 

Ta Marius. Når han er ferdig utdannet og i jobb, så tar han det som en selvfølge at han kan melde seg inn i en forening og dermed nyte de goder som alle før han har fått på plass. Sikkerhet mot å få sparken på dagen. Sikkerhet mot at lønna hans vil bli redusert over natta. Noen å gå til dersom han blir presset eller mobbet på jobben. Alt dette som vi i Norge tar som en selvfølge.

Torbjørn sitter trygt og godt langt oppe på lista i EZY. At nyansatte i selskapet behandles som lausarbeidere, det angår jo ikke han. Det er ikke han det gjelder.

Ordførerene går først i 17 mai toget med røde faner. Dagen etter så vedtar de å forlenge rullebanen fordi FR vil fly dit. Et selskap der du får sparken på dagen dersom du nevner ordet forening. Som truer, mobber og kjører rettsak mot sine egne pilotene for å holde de "på plass". Som ansetter på kontrakt så staten ikke får skatt, arbeidsgiveravgift, etc.

 

Men vi kan spare 200 kr på billetten, så det driter vel vi i.

 

Hva sier du Marius, skal vi ikke kutte foreningene i oljebransjen og åpne for uorganiserte arbeidere fra Kina/India, you name it. Jeg er sikker på at de kan jobbe for en brøkdel av den lønna du forventer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta Marius. Når han er ferdig utdannet og i jobb, så tar han det som en selvfølge at han kan melde seg inn i en forening og dermed nyte de goder som alle før han har fått på plass.

Ja, han kunne vel bare prøve å stå utenfor i en bedrift der fagforeningene står sterkt?

 

Men jeg vet ikke om jeg forstår helt hvor du vil med dette Aslak. Mener du at ansvaret for personalpolitikk ligger hos pasasjerene, og at det beste vi kan gjøre for å hjelpe de stakkars pilotene i Ryanair er å fly med SAS isteden?

 

Og hva bør Torbjørn gjøre, bør han slutte fordi det nå er en stadig voksende gruppe unge piloter som er villig til å akseptere svært dårlige vilkår?

 

Jeg ser problemstillingen, men i mine øyne ligger ansvaret først og fremst på pilotene selv, og dernest er det regulatoriske rammevilkår som må styre hva ulike bransjer og selskap kan tillate seg. Man kan ikke legge dette ansvaret på sluttbruker/forbruker, og det er ikke realistisk å forvente at de skal dybdeanalysere etikk og moral i selskapene bak et hver produkt eller tjeneste de kjøper. Og såvidt jeg har fått med meg har nettopp flybransjen vist noen av de grelleste eksemplene på baksiden av medaljen med sterke fagforeninger, så vet ikke om jeg tror på det som noe saliggjørende. Men jeg hører som sagt gjerne hva du mener er løsningen.

 

Forøvrig syns jeg disse nyhetene referert i denne tråden ser litt ut som storm i vannglass, og fremstår ikke akkurat som objektiv saksformidling syns jeg. Hvis man ønsker nyheter om SAS, så spør man vel ikke Michael O'Leary. At Air France/ KLM mener det er typisk irsk å bruker skattepenger til å melke et marked er litt morsomt da, så er det altså ikke typisk norsk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' han kunne vel bare prøve å stå utenfor i en bedrift der fagforeningene står sterkt?[/quote']

Akkurat det er ikke nødvendigvis så vanskelig. Coop er for eksempel en bedrift med mange organiserte medlemmer (det er "obligatorisk"), men jeg står altså utenfor helt uten problemer.

 

Hvorvidt en fagforening står sterkt eller ikke er en ting, men forbud mot foreningene er jeg 100% motstander av. Derimot mener jeg at foreningene selv bør finne en noe enklere forhandlingsmodell slik at arbeidsgiverne kan forhandle med "alle" samtidig heller enn å måtte krangle med x antall fagforeninger på forskjellige tidspunkt. For SAS sitt tilfelle kunne det for eksempel bli at de forhandlet med alle de norske pilotorganisasjonene for SAS og ex-BU piloter samtidig heller enn å gå "fra dør til dør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vi som kunder eller evt. ansatte som bestemmer personalpolitikken i selskapet heller. Men at andre aktører og større utenforstående krefter (myndigheter bla) kan gjøre noe for å forekjempe denne moralsk forkastelige lederstilen er etter min mening veldig bra.

Som kunder styrer vi ikke direkte, nei. Men det å lytte til kundene er også en grunnleggende del av å drive en bedrift. Problemet med henhold til Ryanair er at alt for mange kunder sier "billige biletter takk, stuff the rest"... Personlig viser jeg at jeg ikke godtar en slik politikk ved å velge tilbydere som tillater fagforeninger. Skulle SAS foreslå en liknende personalpolitikk er veien ikke veldig lang til Norwegian, med mindre de også kutter ut fagforeninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Gunnar, jeg er ikke uenig i noe av det du skriver, og kundene som gruppe har stor påvirkningskraft, "vote with your feet", osv.

 

Men jeg mener bare at ansvaret for piloter som jobber under dårlige vilkår ikke kan legges der, og jeg mener som sagt det er lite realistisk og forvente at kundene skal gjøre slike analyser og la det styre valgene, og som resultat i praksis bestemme normene for piloters vilkår. Det må styres på andre måter.

 

De fleste her på forumet er vel mer enn gjennomsnittlig opptatt av akkurat flybransjen, og de fleste mennesker stemmer kanskje med føttene på et eller annet interessefelt, produkt, eller tjeneste. Som feks at man faktisk sjekker opprinnelsen og arbeidernes vilkår før man handler et klesplagg, eller at man ikke blir med på voldtekt av en hel bransje og seg selv ved å kjøpe programvare fra Microsoft, eller at man avstår fra å kjøpe meieriprodukter fra Tine, eller, eller, eller...

 

Poenget er bare at de færreste hverken har kunnskap eller interesse til å kunne ta slike vurderinger for alle typer produkter og tjenester, og jeg syns det er helt urimelig og forlange eller forvente at de skal det.

 

Hvis det er slik at unge piloter betaler for å få fly, blir nektet fagforeninger, og/eller har mangelfulle kontrakter/jobber under elendige vilkår, så er ikke det de reisendes feil eller ansvar. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap fører til ansvar. Nei, jeg kommer ikke til å gjennomføre grundig forsking for hver gang jeg skal kjøpe en binders, det betyr heller ikke at jeg skal ignorere kunnskap jeg faktisk sitter inne med. Det medfører blandt annet at jeg aktivt velger å finne andre selskaper enn Ryanair å reise med. "Money talks" som du sier, og min lommebok støtter organiseringsfrihet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...