Gå til innhold

SAS vil gjeninnføre bonus for privatpersoner


Ivar Lundby

Anbefalte innlegg

På høy tid. Hele grunnlaget er borte siden NAS ikke lengre er en minioperatør. Dette er en særnorsk dusteregel.

Det er verdt å merke seg at SAS sine bonusprogrammer vil føre til høyere billettpriser, mens tilsvarende programmer hos NAS tydeligvis ikke gjør det.

Sett gjennom NAS sine briller, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble vel stoppet av politikerne i sin tid, som mente bonusordningen hindrer konkurranse, da folk bare flyr med selskapene de har bonus hos. Dette spesielt i en tid hvor SAS var en gigant, mens de andre slet med lønnsomheten. Dette har forandret seg i dag, siden SAS de siste årene har vært svekket og Norwegian har utvidet og blitt sterke og konkurransedyktige.

 

Jeg er enig i at tiden kan være inne for å gjenninnføre disse systemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Jeg er sterkt imot bonuspoengene. Dette var jo en av årsakene til at flyprisene var helt syke fram til 2002. Jeg mener at dette regimet førte til ren korrupsjonslignende tilstander. Dette ga insitament til å velge de reisene som ga mest bonuspoeng for de som ikke betalte reisene selv.

 

Prisene vil øke, og slike som meg (som betaler reisene selv) må subsidiere forretningsreisende og politikere som ikke vil betale en eneste privat reise selv. Jeg husker et intervju fra en pilot i Braathens som sa følgende "Bonuspoengene til SAS gjør det slik at vi ikke blir kvitt billettene våre selv om de var gratis".

 

Sier de rødgrønne ja til dette, så vil hele gjengen på stortingen slippe å betale en eneste billett. Vi (som betaler billettene) vil derved også subsidiere deres private reiser for hele familien.

 

Husk at ingenting er gratis. Noen må betale disse billettene. SAS vet at de har langt flere internasjonale ruter enn Norwegian. Derfor er de mest lukrative for bonussankere. Jeg mener at det var bortfallet av bonuspoengene som ga Norwegian Vr. Hadde dette forbudet kommet tidligere, så ville Braathens ha blitt berget (og kanskje Color Air også).

 

Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, Egil:

Tror du virkerlig Norwegian kommer til å gå dukken dersom SAS får gjenninnføre bonuspoeng? Eurobonus står ikke på langt nær så sterkt i Norge nå som for 8 år siden, SAS er i bunn og grunn nødt til å gjennerobre markedet med unntak av de som ofte reiser utenriks...

 

Når det gjelder pris: ja, det koster å ha et bonusprogram. Merk forøvrig at Norwegian også har bonuspoeng utenriks, så deres bekymring for prisnivået innenriks er ikke annet enn dårlig skjult hykkleri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Norwegian er avhengig av at mange forretningsreisende betaler full pris. Hvis disse velger SAS, så vil Norwegian merke dette betydelig.

 

Dette er den primære delen av min argumentasjon. Den sekundære delen er at skattepengene vil gå til å betale private reiser for et hav av offentlige ansatte og deres familier.

 

I tillegg kommer alle de som reiser på forretningsreisende. Dette er sterkt konkurransevridende.

 

Jeg mener at vi ikke må miste hukommelsen. Rundt år 2000 kostet en fullprisbillett mellom Oslo og Evenes over 4000 kr. Dette vil raskt bli 6000 i dagens verdi. Er det virkelig dette regimet dere vil ha tilbake?

 

Økte flypriser vil ramme alle private som må betale reisene sine selv. I tillegg så vil turistindustrien bli rammet. Ingen vil jo reise i dette landet hvis den kan dra til Australia for samme pris. Fly vil være viktig for å frakte turister til vest og nord Norge. Tog kan vi vel glemme de neste 20-30 år.

 

 

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere glemmer at både SAS og NAS allerede har et bonussystem, uten at det dermed koster 6000 kr å reise T/R Evenes.

Man kan ikke ha fri konkurranse for så å binde hendene til den ene deltageren. Du må gjerne konkurrere, men du får ikke bruke de produktene du har utviklet?

Det blir som når konkurransetilsynet skulle forby SAS å fly Cat 2 og 3 innflyvninger fordi NAS ikke var sertifisert for dette. Det var konkurransevridende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart at gir man fordeler til noen kunder, vil andre

måtte betale forskjellen. Slik er det ialle bransjer.

I tillegg, som NAS argumenterer med trengs det også ett byråkrati for å

holde orden på ett bunusprogram som også må dekkes av dem som ikke får fordeler.

Altså vil snittprisen på billetter gå opp betraktelig for dem som ikke har fordeler.

 

Dette er også en måte å "tåkelegge" prisbildet på som gagner den

aktøren som har høyeste priser. De fleste vil vel være enige

om at det er SAS i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tåkelegging av prisbildet vil vel de fleste være enige om at det er NAS i de fleste tilfeller.

 

Igjen: Dere overser fullstendig at både SAS og NAS allerede har et bonussystem. De er i full sving på norsk innenriks for forretningssegmentet. Det er privatreisene som diskuteres nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak, dette handler kun om en ting;

- Hva er best for konkurransen i markedet (altså for forbrukerne)

 

Andre argumenter er underordnede! Vet ikke om du er ansatt i SAS,

men isåfall er det ikke forbrukernes interesser som er viktigst for deg, men dine egne og SAS sine.

 

Regjeringen høringsforslag

 

 

4.4 Konklusjon om verknadene på konkurransen av bonusprogram

Forholda som er gått igjennom ovanfor viser at opptening i bonusprogram reduserer flykundane si prisfølsemd og gjer kundane meir lojale til eitt selskap. Lojalitetsverknaden reduserer konkurransen mellom etablerte aktørar og skaper samstundes etableringshinder for nye selskap. Dette gjer det mogeleg for flyselskap med bonusprogram å ta ut høgare prisar i marknaden enn dei kunne gjort utan bonusprogram. Det som i utgangspunktet er ein rabatt fører dermed gjennom oppteningsstrukturen i staden til auka pris på flybillettar. På denne bakgrunn meiner Fornyings- og administrasjonsdepartementet at opptening av bonuspoeng under eit bonusprogram reduserer konkurransen i marknaden og fører til høgare prisar for kundane.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian er avhengig av at mange forretningsreisende betaler full pris. Hvis disse velger SAS' date=' så vil Norwegian merke dette betydelig.

 

Dette er den primære delen av min argumentasjon. Den sekundære delen er at skattepengene vil gå til å betale private reiser for et hav av offentlige ansatte og deres familier.[/quote']

Da er det på tide å våkne. Ditt primærargument har allerede falt i fisk, da begge selskaper tilbyr bonusprogrammer til bedriftskunder, noe som allerede er gjentatt til det kjedsommelige.

 

For ditt sekundær-argument:

Heller enn å forlange et fortsatt forbud for bonusprogrammer for fritidsreisende, så bør du forlange at de som sitter i offentlig forvaltning setter opp et regelverk som hindrer det "missbruket" av bonuspoeng som du så sårt frykter...

 

Når det gjelder tåkelegging av pris (som var et av Morten sine argumenter):

Tur-retur Oslo Trondheim (laveste pris, utreise 19. april, retur 20. april)

SAS: 1165,-

Norwegian: 798,-... + insjekket bagasje? Spesifisering av sete? Betaling med kredittkort? ect....

 

Hos SAS er det fremdeles bare 1 pris å forholde seg til, hos Norwegian må du i tillegg ta hensyn til hvilke "ekstragoder" du ønsker eller ikke ønsker. Så om det var den synlige prisen du var så bekymret for bør du heller banke på hos Norwegian før du gyver løs på SAS EuroBonus... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Det stemmer med at bedrifter har et bonusprogram. Men det jeg angriper er at privatpersoner får denne. Det er da du får den korrupsjonen som er ødeleggende. I dag er det bedriften som får bonuspoengene, og ikke den reisende.

 

Problemet med private bonuspoeng blir når privatpersoner kjøper billetten for så å få disse refundert hos arbeidsgiver. Skadevirkningene vil ikke bli så store som tidligere, men i og med at det kun er de store bedriftene som har avtaler, så er jeg fortsatt imot en slik ordning (dvs. At den vil være konkurransevridende).

 

Enhver slik ordning koster penger, og noen må betale regningen.

 

Men reiser du uten bagasje i SAS, så subsidierer du de som kommer med en palle med kofferter. Noen må betale for bagasjehåndteringen. Hos SAS betaler alle, hos NAS betaler de med bagasje. Men betalingen for setereservasjonen hos NAS stinker.

 

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer med at bedrifter har et bonusprogram. Men det jeg angriper er at privatpersoner får denne. Det er da du får den korrupsjonen som er ødeleggende. I dag er det bedriften som får bonuspoengene' date=' og ikke den reisende.

 

Problemet med private bonuspoeng blir når privatpersoner kjøper billetten for så å få disse refundert hos arbeidsgiver. Skadevirkningene vil ikke bli så store som tidligere, men i og med at det kun er de store bedriftene som har avtaler, så er jeg fortsatt imot en slik ordning (dvs. At den vil være konkurransevridende).[/quote']

Jeg ser ærlig talt ikke problemet med at den reisende får bonuspoengene heller enn bedriften dersom bedriften selv ønsker det. Det kan jo være bedriftens måte å gi en bonus til arbeidstaker fordi han/hun må tilbringe x antall netter borte fra familien.

 

Forøvrig sisterer jeg Medlemsvillkårene for EuroBonus:

http://www.sas.no/no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Meldlemsvilkar/

2. Tjenestereiser

2.1 Medlemmer som skal samle poeng på flyreiser, hotellopphold, bilutleie eller fra annen poenggivende aktivitet som betales av arbeidsgiver, plikter på forhånd å underrette sin arbeidsgiver om dette.

2.2 Poeng opptjent ved aktivitet betalt av arbeidsgiver kan ikke benyttes til private formål uten arbeidsgivers samtykke.

2.3 I følge statens regelverk kan statsansatte ikke benytte poeng opptjent på tjenestereiser til private formål. For andre ansatte i offentlig eller privat tjeneste kan tilsvarende følge av arbeidsreglement eller instrukser.

 

Enhver slik ordning koster penger' date=' og noen må betale regningen.

 

Men reiser du uten bagasje i SAS, så subsidierer du de som kommer med en palle med kofferter. Noen må betale for bagasjehåndteringen. Hos SAS betaler alle, hos NAS betaler de med bagasje. Men betalingen for setereservasjonen hos NAS stinker.[/quote']

Selvsagt vil det koste penger for SAS å ha den ordningen. Men systemet er der allerede, og SAS gir bonuspoeng på alle flyvninger med unntak av Norsk innenriks. Og prisene i Danmark og Sverige er ikke helt ulike de i Norge etter hva jeg forstår...

 

Når det gjelder det å "subsidiere" andres kofferter, så ser jeg ikke det helt store problemet. Gjennom skatteseddelen "subsidierer" vi jo allerede blandt annet behandling av tobakksrelaterte sykdommer og problemer knyttet til alkoholmissbruk. Dersom vi da skal ta med oss den samme holdningen til helsevesenet, så kan vi si at røykere skal betale for behandlingen av sine egne helseplager dersom det skyldes røykingen, og alkoholmissbrukere skal selv betale for skadene de volder både seg selv og andre. Ser du et problem? :whistle:

 

I det hele tatt vil jeg si at mye av motstanden mot EuroBonus grunner i magel på kunnskap eller en grunnleggende fiendtlig holdning til SAS. Og da gjennstår bare å si:

Det er ingen som tvinger deg til å fly med SAS.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, hovedargumentene mot bonusordninger er at;

1. Konkurransen svekkes, pga økt lojalitet.

2. Det blir vanskeligere for nye aktører å etablere seg

3. Prisene VIL stige.

 

Les;

Regjeringens høringsforslag

 

Med andre ord, det er IKKE i forbrukernes interesse å ha bonusordninger!

Den eneste aktøren som vil ha det er SAS, og det er jo forståelig utifra deres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele tatt vil jeg si at mye av motstanden mot EuroBonus grunner i magel på kunnskap eller en grunnleggende fiendtlig holdning til SAS.

 

Dette er jo direkte feil. Det er jo nettopp den kunnskap vi har om resultatet av innføring av bonusprogrammer, her i flybransjen, som brukes som argumentasjon mot et bonussystem for privatkunder, og gjerne tilsvarende for bedriftskunder. Som det har blitt påpekt over, bonusprogram for privatkunder vil for den jevne forbruker føre til høyere billettpriser, mens dem som flyr ofte vil nyte godt av det.

 

Når det er sagt, det er selvfølgelig naturlig at SAS ønsker et slikt bonussystem da det vil kreere økte inntekter for dem, og sannsynligvis økt markedsandel. Å tjene penger er jo tross alt poenget med å drive business i utgangspunktet. Men å påstå at forburkernes misnøye med økte priser bunner i fiendtlighet mot selskapet blir for dumt.

 

Synes det er rart at du ikke ser problemet med at du må betale for andres utnyttelse av en leverandørs ressurser. Jeg synes i hvert fall at det er fryktelig irriterende. At enkelte varer og tjenester her i landet subsidieres er da ikke grunnlag for at alle andre varer og tjenester bør behandles tilsvarende. Sammenligningen din finner jeg noe søkt. Forøvrig mener jeg bestemt at røykerne burde betale for sine egne helseplager. Men det blir vel en annen diskusjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Konkurransen svekkes' date=' pga økt lojalitet.

2. Det blir vanskeligere for nye aktører å etablere seg

3. Prisene VIL stige.[/quote']

1. Alle aktører ønsker seg mer lojale kunder, det gjelder i alle markeder og inkluderer selvsagt også SAS. Spørsmålet er da heller om den økte lojaliteten i første rekke kommer fra dem som allerede reiser med SAS, eller om de kommer til å tiltrekke seg en større kundemasse fra Norwegian.

2. Verken Pacific Blue eller Jet Star har hatt store problemer med å ettablere seg på innenriksmarkedet i New Zealand, til tross for at Air New Zealand har et fungerende bonusprogram som de også benytter på innenriks.

3. Igjen: i hvilken grad? Til tross for bonusprogrammer er prisene innenriks på New Zealand i høyeste grad overkommelige, og det samme gjelder da vitterlig også på det skandinaviske "hovedstadstriangelet" samt andre utenriksruter hvor SAS konkurrerer med Norwegian eller andre selskaper...

Synes det er rart at du ikke ser problemet med at du må betale for andres utnyttelse av en leverandørs ressurser. Jeg synes i hvert fall at det er fryktelig irriterende.

Dersom prisen er en jeg er villig til å betale og inneholder de tjenestene/produktene jeg har behov for, så bryr jeg meg katta blanke i om noe av pengene jeg har betalt også går med til å "subsidiere" noe for noen andre. Husk også at du på mange måter "subsidierer" både interlining og gjennomgående biletter når du reiser med SAS selv om det bare er 1 enkel strekning... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det underlige er at dette kun er rettet inn mot flyindustrien og i praksis kun mot SAS.

Hva med alle de fordelsprogrammene ellers i samfunnet? Hvorfor ikke forby Coopkortet, Trumf, mobilselskapenes fordelsprogrammer, bensinkortene, diverse kredittkort med fordeler, colorclub, etc, etc?

Det har aldri vært på tale.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt og interessant spørsmål, Aslak. En del av argumentasjonen har nok et historisk sus over seg. Folk gremmes når de tenker tilbake på tiden med SAS-monopol og hårreisende priser på innenriksnettet i Norge, sett i forhold til dagens priser.

 

Samtidig kan et fordelsprogram i flybransjen vanskelig sammenlignes med for eksempel Coopkort, Trumf og lignende fordi fordelene knyttet til et slik fordelsprogram er relativt små i forhold til det å kunne ta ut premie i form at hotellovernattinger, flyreiser etc. hos flyselskapene. Effekten på konkurransen i markedet er minimal på grunn av det store antallet tilbydere. En sammenligning med mobilselskaper, gjerne spesielt Telenor, er mer treffende. Dette er et stort selskap som dekker store markeder med sine varer og tjenester. Her kan det gjerne være mye å spare for en familie som samler alle sine mobilutgifter hos Telenor, men noen andre kunder må finansiere dette. På samme måte som at noen må finansiere weekender og flyreiser som flyselskapene deler ut til dem som har tjent nok poeng til dette. Men også i telefonimarkedet popper nye selskaper stadig opp, og antall tilbydere er nå så stort at det ikke lenger er særlig vanskelig for en enslig sjel å få et rimelig mobilabonnement hos andre enn tilbydere enn Telenor.

 

Problemet i flybransjen er at det i Norge, på de store rutene, kun finnes to tilbydere, SAS og NAS. Dersom det ene selskapet starter et fordelsprogram, har ikke den andre aktøren noe annet valg, for å opprettholde sin markedsandel, enn å følge samme strategi og opprette sitt eget fordelsprogram. Dermed vil begge selskapene ha hver sin lojale kundegruppe, bestående i hovedsak av mennesker som reiser mye, som det vil være knyttet relativt store kostnader til å pleie. En pleie som består av tjenestene disse kan kjøpe for sine bonuspoeng. Bonuspoengene har jo ingen økonomisk verdi i seg selv for flyselskapet, slik at denne pleien må finansieres fra annet hold. Det mest naturlige vil jo å være å øke selskapets inntekter, nemlig i form av økte billettpriser. For at dette ikke skal gå ut over dem som bare reiser av og til og står på siden av kundeprogrammet, burde kun den lojale gruppen få økte billettpriser, men da står selskapet i fare for å støte fra seg disse. Derfor må kostnaden fordeles på alle selskapets kunder. Resultatet er altså høyere billettpriser over hele linjen. Utgangspunktet for dette er altså at det kun finnes to aktører i markedet, slik at den ene aktørens trekk får stor innflytelse på grunnlaget for spillets gang mellom de to aktørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. SAS har et fordelsprogram også for privatkunder. Det vil bli minimale kostnader å reintrodusere dette i Norge.

 

2. Det er fritt frem for å etablere flyselskap i Norge. At det i hovedsak er bare to aktører i Norge er således ikke noe argument, det har ikke dukket opp flere aktører i den perioden bonussystemene har vært forbudt. Bonusforbudet har vært i all hovedsak for å beskytte NAS, enkelt og greit. Argumentet er borte siden NAS nå er jamnstort med SAS.

 

3. SAS har med disse restriksjonene også blitt handikappet i konkurransen med andre internasjonale aktører som opererer til og fra Norge. Disse kan tilby bonusprogrammer uten restriksjoner.

 

4. Hva med lojalitetsprogrammene til hotellene? De er i aller høyeste grad sammenligningsbare med flyselskapenes programmer når det gjelder administrasjonskostader. De er også svært blokkerende for små aktører som vil etablere seg på dette markedet. Har det vært vurdert å fjerne disse? Niks!

 

5. Er du klar over at SAS har vært nødt til å legge frem regnskap for konkurransetilsynet på alle sine ruter, hver bidige måned, for å dokumenter4e at de ikke driver med prisdumping overfor NAS? Hvilke restriksjoner ligger på NAS? Null og niks. 1 kr billetten? Kjør på!

 

Fri konkurranse betyr fri konkurranse. Samme vilkår uten restriksjoner. At det koster å konkurrere er en kjennsgjerning, men vi kan da ikke forby NAS å kjøpe nye flymaskiner fordi SAS ikke har råd til det samme? Nye fly kan godt sies å være konkurransevridende, ikke sant?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Det jer er imot er at en person får en rabatt for en tjeneste som en annen betaler. Dette ser jeg faktisk på som korrupsjon. Den nye bedriftsavtalen sørger for at de som betaler (det være seg et privat firma eller det offentlige) får rabatten er selvsagt OK (og det skulle bare mangle).

 

Hvis det blir avtaler for private, så vil du få korrupsjon eller svindel. Jeg får dekket min flybillett av mitt firma, de betaler den, jeg får rabatten. Jeg har derfor et intensiv for å velge en reise som gir meg mest mulig poeng (den dyreste avgangen).

 

At dette også gjelder hoteller og leiebiler, gjør selvsagt ikke saken bedre. Det er like ille. Men det har ikke fått den enorme virkningen som den fikk i luftfarten. Man må være naiv for ikke å se at dette er konkurransevridende. De store og dyre aktørene vil ha fordeler her. De kan øse ut bonuspoeng og derved få kunder som betaler unødvendig mye (de betaler jo ikke regningen selv). Deretter benytter de bonuspoengene på et hotell som de aldri ville ha benyttet hvis de skulle ha betalt selv.

 

Forresten en ting til. SAS (med partnere) er mange, mange ganger større enn NAS. Derfor kan man benytte SAS sine bonuspoeng på langt flere ruter enn NAS.

 

Det var jo dette som var problemet for Braathens. Deres bonuspoeng var nærmest verdiløse fordi at de ikke fløy til så mange destinasjoner som SAS med partnere. Kundene hadde færre destinasjoner der de kunne BRUKE sine bonuspoeng.

 

Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...