Stian Rolandsen Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Hvorfor er ikke dette fanget opp av Norsk media: http://www.lasprovincias.es/v/20100403/sociedad/avion-pasajeros-aterriza-emergencia-20100403.html Jeg fatter ikke bæra av hva som er skrevet, men en Spanjol har fortalt meg at det er snakk om brann i en motor samt en pax skadet. Siter
Erik Karlsen Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Et fly med 106 passasjerer gjort nødlande med én motor i brann i El Altet Flyet returnerte til Alicante flyplassen etter oppdager brannen, og bare én passasjer ble lettere skadet. Klokken viste 20.54 timer. Flyet med 106 passasjerer, blant dem var to babyer, og passasjerene gikk i land ved sist, puster dypt, smiler og selv applauderte da de så den faktiske nødnummeret rullebanen gå. Det var ikke en drill, men en nødlanding på El Altet. Noen passasjerer var nervøse, men ikke panikk. Alle liv ble reddet. Hendelsen skjedde i går i Alicante flyplass etter at motoren på en Boeing 738 tok fyr grunner som ikke var offentliggjort. Flyet hadde tatt av fra El Atet. Piloten, med stor dyktighet, gjorde landing etter å ha spurt om tillatelse fra kontrolltårnet. Alt gikk bra. Bare én passasjer ble lettere skadet da slått i hodet. Bare av flyet, begynte passasjerene å bruke mobilen. Noen, ansiktene deres fremdeles slukøret, for å berolige familien. "Han var redd for å dø, sa en passasjer. Den beredskapsplan ble aktivert i disse sakene umiddelbart. Det Airport Authority koordinert enheten og mobilisert ambulanser med sine medisinske team og flere brann mannskaper. Også deltatt enkelte banene Guardia Civil ledere og ansatte privat sikkerhet fra flyplassen. Alle var forberedt til å handle. Men var det nødvendig å gripe inn. Flyet landet uten ytterligere komplikasjoner og passasjerer stammer fra flyet. I desember 2003, et annet fly med 169 passasjerer gjort en nødlanding på flyplassen i Manises. Minutter tidligere hadde Valencia kontrolltårnet mottatt en henvendelse fra flyet JKK-3374 (Glasgow-Alicante). En svikt i en av to motorer på fly MD-83 piloter bekymret flyet, som forespurt tillatelse til å lande på flyplassen i Manises. Den 21. juli 2004 et annet Spanair flyet som flyr mellom Alicante og Palma de Mallorca kom inn nødnummeret bare 15 minutter etter avgang fra flyplassen i El Altet. Når enheten forberedte å fly over sjøen, bemerket kommandanten en svikt i motor nummer to av flyene. En fugl kom inn i mekanismen på enheten og forårsaket feilen. Flammer og røyk omsluttet turbinen og de panikkslagne passasjerer. Fartøysjefen bestemte seg for å returnere til flyplassen Alicante. Gjennom ekspertise av pilotene, landet flyet bare noen minutter senere. Siter
TOS Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Hehe festleg oversetting Flira då eg las om MD83'n som var bekymra av pilotane, og om røyken som omslutta turbinen og passasjerane. Siter
Eivin Stensø Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Flammer og røyk omsluttet turbinen og de panikkslagne passasjerer. Et under at ikke flere ble skadd da. :grin: Siter
Jonas Renhult Skaug Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Helt udramatisk, bare pressen som overreagerer! Var selv på ALC å spottet i går fra klokken 10 til klokken 20. LN-NOQ var i fin stand da jeg så den i går kveld hvertfall. Siter
Roald Hansen Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Ja, pressen "overdriver" i den grad at det ble meldt at det var indikasjon på brann i motor. Det riktige var imidlertid indikasjon på brann i hjulbrønn - Wheel Well Fire. Jeg sitter ikke med non-normal checklist for hjulbrann, men tror at riktig handling er få ut hjul, lande fort som f. og evakuere, altså det man betegner som nødlanding. Imidlertid har vi fått de beroligende ord fra Norwegian, tatt fra NRK's nettside: Det var ingen nødlanding, det var en kontrollert sikkerhetslanding, sier presseansvarlig Åsa Larsson i Norwegian til NRK. Siter
Aslak Iversen Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Joda, ut med hjulene og land at nearest suitable airport, det er essensen av check list. Alt med måte, det er selvfølgelig mulig å bruke hodet. En wheel well fire warning i FL 410 ville jeg ganske enkelt kansellert og deretter fortsatt med avislesingen. Det er ikke mye som brenner der oppe. Dette har IKKE noe med NAS flighten å gjøre, bare min egen betraktning. Det store spørsmålet er om man skal evakuere etter landing. Personlig ville jeg fått fire & rescue (dersom de er tilgjengelige) til å bekrefte eller avkrefte en eventuell brann. 737 er såpass høy at man må regne med skader når man evakuerer. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 bare pressen som overreagerer! Er du overrasket? Det gjelder tross alt å Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.