Gå til innhold

Ikke en krone til for å redde SAS


aleksander rødland

Anbefalte innlegg

Ingenting i forhold til hva sas drev med i 80- årene. STK(skandinavisk tilsyn komite`) ble opprettet med bakgrunn i alle nesten-ulykkene med SAS i Janne C. perioden. Rapporten var knusende! SAS benektet alt, men investerte i 3 nye simulatorer og skiftet ut hele operativ ledelse! Forøvrig, back-best graderingen var vel noe av dummeste BU (les Erik Braathen)gjorde! Husker at vi reiste med fribilletter OSL-KRS med best, men ble degradert til back selv om flyet var halvfullt. Neste dag på jobben tok min kone og solgte 14 fullprisbill. med SAS hvor hun selv kun velge flyselskap for sine forr. reisende...

Vh.

Thor Henning

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei Thor, nyttig informasjon. Dette vet ikke jeg noe om selv, men støtter meg til at du vet det. Ukultur er noe dritt, og du finner det i alle segmenter av arbeidslivet. Jeg har ingen problemer med SAS eller noen andres rolle og standing, men synes det er usmakelig og flå skinnet før bjørnen er skutt. Det er mange flotte arbeidere i et slikt selskap enten det er med rød eller hvit nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange flotte arbeidere i et slikt selskap enten det er med rød eller hvit nese.

 

Da er vi to, Ryan Air er vell verstingen bland verstingene når det gjelder ukulturer

 

..så det finnes ikke flotte arbeidere i selskap med blå/hvit nese...?

Er det fordi de har dårlig lønn og dårligere arbeidsvilkår?

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode nyheten er ihvertfall at SAS nå ikke lenger

har økonomiske muskler nok til å kjøre samme utslettelses-taktikk

mot Norwegian som de gjorde mot Color air og Braathens.

Hvis SAS overlever, blir det ihvertfall en sunn konkurranse

denne gangen - forutsatt at staten selger seg ut ASAP!

 

(OG at SAS ellers slutter med uredelige og ulovlige middler som spionasje

mot Norwegian og kartellvirksomhet med Maersk. Var det noen som

nevnte ukultur her.... *host*..?)

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THOR HENNING PAULSEN ! Dette er en stygg påstand og kan vel karakteriseres som en direkte løgn og jævelsk svartmaling. Du har overhode IKKE peiling på hva STK er for noe. Du vet pokker ikke en gang hva forkortelsen står for en gang. For de som vil ha fakta og ikke direkte løgn fra Thor Henning kan lese linken.Regner med en beklagelse og at du legger deg flat og innrømmer din brøler.

 

http://www.aasen.se/history.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager selvfølgelig at jeg tok feil mht. til grunnlaget til opprettelsen til STK, men skandinaviske luftfartsmyndigheter(gjennom STK så vidt jeg husker) fikk i oppdrag på 80 tallet og lage en rapport om SAS sin operative virksomhet. Den var utrolig negativ og SAS betvilte både rapporten og faglig kompetanse, men gennomførte allikevel de forslag som måtte til for å bedre flysikkerheten, bla. a. ved å investere i nye flysimulatorer og større utskiftinger i operativ ledelse. JC ble stevnet for retten ved ikke å utlevere ferdskriverene etter en nestenulykke med DC10 på Eidsvoll, JFK ulykken med DC 10, landingen til Sylte med DC9 på Værnes m.fl. var noen av forandledningene til at SAS ble undersøkt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette har du god greie på, Ingen av SAS sine simulatorer har noen gang blitt byttet ut etter pålegg fra STK. De har levd fra dag en til de ikke lenger er aktuelle selv etter alle oppgraderinger. Men det ble bygget et nytt sim bygg på Arlanda og flyttet fra Bromma.Det er vel for svarte ikke SAS som lager simulatorer, De leveres med samme strenge krav som for en flyprodusent. Hvem som måtte gå aner ikke jeg og jeg kjente de fleste da min far på denne tiden var System Chief Pilot. Og jeg har jobbet i dette selsakpet siden 1976 og vet kanskje litt mer en VG. Og utleveringen av ferdskriveren, hvordan gikk den saken? Det fikk du vel ikke med deg. Men var SAS i sin fulle rett? Har du peiling eller kaster du dritt igjen uten å kunne dokumentere. Hendelsen med DAT i Trondheim var IKKE en system fei. Det var en irrasjonell handling av pilot som på grunn av dette aldri fløy mer. Grunnet en meget godt trenet annen pilot ungikk man en større ulykke. Dc-10 på JFK kan nok betegnes et resultat av dårlig cockpit disiplin og skulle vert fanget opp tidligere. Men en ting som hendte etter denne raporten var at det ble byttet ut en del av medlemene i OPS utvalget og dermed STK. Det viste du ikke. Kanskje det er en fordel å være saklig og kunne dokumentere sine påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innrømmet at jeg blandet kortene m.h.t. til STK,. men poenget her er at SAS sin flysikkerhet ikke var på topp i denne perioden, noe jeg tror hadde sammenheng med et selskap som altfor lenge hadde monopol på det meste. Også LV. var dominert av pensjonerte SAS kapteiner (hørt om bukken som passet havresekken?) Dette ble det endring på samtidig med at ledelsen av STK. ble overlatt til en pensjonert Braathen kaptein (tidligere sjef for treningsavd. på FBU.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...