aleksander rødland Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Som tittelen sier http://www.dagbladet.no/2010/03/31/nyheter/utenriks/sas/luftfart/11091983/ Siter
Aslak Iversen Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Jeg liker denne bedre: http://www.boarding.no/art.asp?id=40993 Det betyr også at annenhver danske vil hjelpe SAS. Hvordan var det igjen, halvfullt eller halvtomt glass? :grin: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Hvis dette er slutten for SAS sin del så spøker det i forhold til norsk luftfart, for da er jeg redd Norwegian får monopol. Er ikke sikkert de kommer til å utnytte det, men det kan jo tenkes. Men sannsynligvis kommer det jo en annen konkurrent ril Norge, men det spørs jo om det er noe Norwegian klarer og hamle opp med i så tilfelle. En annen ting er at Norge har Norwegian og Widerøe, mens Danmark har både Cimber Sterling, DAT(?), og Norwegian som flyr. Jeg tror nettopp dette med konkurranse gjør at danskene ikke frykter monopol på samme måte som oss i Norge, og dermed blir det enklere og ikke ville la skattepenger gå inn i Sas lengre. En ting jeg også har tenkt på, er at det per nå ikke finnes noen som kan ta over Sas' voldsomme rutenett i Norge, og Norge vil mangle dekning på mange små viktige ruter og flyplasser. Så hva som skjer blir meget spennende å se, jeg håper virkelig Sas kommer seg på beina igjen, både for Sas, Norwegians og ikke minst norsk luftfart sin del. Og så får man bare håpe man finner en løsning uten monopol eller Sas som historie. Eyy, noen som vet hvorfor det ble sånn link på Widerøe? Siter
per berge Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Aslak, i den artikkelen du linker til står det: " Bare en tredjedel stilte seg positive til nyemisjonen. " jeg vet ikke hva du kaller halvparten men i mine regnestykker går ikke 1/3 for det samma som 50% :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Tja, om ikke annet er det i alle fall halvparten av Danskene som ikke aktivt motsetter seg en ny emisjon.... :whistle: Siter
Aslak Iversen Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 "Annenhver innbygger i Danmark mener at den danske staten ikke skal skyte mere penger inn i SAS. Bare én av tre er positive til nyemisjonen." To forskjellige uttalelser, så du må lese hele setningen Per. Uansett, emisjonen går jo sin gang. Driftsmessig så gjør de det bra om dagen og kabinfaktoren er opp over 5 %, så dyret lever. Siter
Christian Paulsen Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Men er ikke denne frykten for monopol dersom SAS skulle gå under litt overdrevet? Hva er det som hindrer andre fra å gå inn der det er mulig å drive lønnsom luftfart? De som såvidt jeg kan forstå umiddelbart har mest å frykte hvis SAS forsvinner imorgen er forretningsfolk, (samt de som handler pølser ombord). Men dersom det er et marked for den typen service SAS leverer, så ser jeg altså ikke umiddelbart hva som ligger til hinder for at andre vil overta det. Hva er det jeg ikke ser her? Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Tror også denne frykten for monopol er overdrevet. som kenneth sier så har jo danmark både cimber sterling og DAT, I sverige så har vi Malmø Aviation(Braathens Aviation) og sikkerte flere, tror disse aktørene vil nokk angripe det norske markede hvis Sas går under. ikke akkurat som jeg tror det er noe og frykte. skjer det så skjer det. skjer det ikke så skjer det ikke! bare tiden vil vise, tror ikke det Scandinaviske markedet ville hatt så store konsekvenser hvis sas forvsinner. noen konsekvenser vil det jo selvfølgelig få. men har mine tvil til at SAS vil forsvinne. det sitter sikkert nokk av pengesterke personer og selskaper i verden som vil ha en del av SAS kaka. Siter
Daniel Hedlund Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Men om SAS går i konkurs, går inte Widerøe i konkurs också då? Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 det kan du lese litt om her Sas melker Widerøe! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Er vel ikke noe problem, var på en sånn konferanse med Widerøe her om dagen. De sa iallefall at det går bra og at de tjener penger om dagen, og det tror jeg gjerne på. Så det er nok ikke noe problem, noen vil nok kjøpe Widerøe fra Sas om det skulle gå slik at Sas går under. Siter
per berge Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Sitat Paulsen: "Hva er det jeg ikke ser her?" Svar: Kan det værra att du ikke evner å se Spøkelser på høylys dag kansje? :grin: Siter
Morten W Melhuus Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Styreforman i SAS Fritz Schur; Da selges SAS, nedtellingen har begynt Når styreformannen i SAS sier at det er sannsynlig at SAS (i beste fall) blir solgt/fusjonert innen 1-4 år betyr det at selv ledelsen i SAS ikke har særlg tro på det de driver med. (ELLER det er ett spill for å få de ansatte/fagforeningene med på det de vil uten mere bråk - og - å roe ned oposisjonene som ikke vil bevilge mere statsstøtte) Uansett tror jeg at jeg ville begynt å se meg om etter en annen job hvis jeg var i SAS nå. Blir SAS kjøpt opp så vil mange ende samme situasjon som mange Braathens ansatte gjorde... . What goes around, comes around! Husk at Braathens gikk dukken primært fordi SAS unkonkurrerte dem ved å kjøre med underskudd i årevis som ble dekket primært av staten. M Siter
per berge Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Må få leggge til att styret i ett sånt selskap ikke kan gå ut med opplysninger de ikke kan stå inne for. Er noe som heter aksjeloven vet du Å bevist manipluere innformasjon ut til markedet ville vært helt klart ett lovbrudd og ville blitt etterfulgt av etterforskning og dom av de innvolverte. Så teorien om att dette er ett "spill" kan du nok glemme en gang for alle. Siter
Christian Paulsen Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Hehe, det stemmer i alle fall at jeg bare har sett spøkelser på TV Per. :grin: Noe annet jeg så på TV var at Ryanair feiret seg selv på Rygge i går, der de skal dra igang 26 destinasjoner og selv mener de vil frakte minst 1,7 millioner reisende det neste året. Ingen liker vel Ryanair, men mange liker å fly med dem likevel. I mine øyne er monopolets tid over, og det mest bekymringsverdige jeg kan se er at det blir viktigere enn noen gang å ha knallhard regulering og kontroll ifht bla sikkerhet, i en så hard konkurranse-situasjon bransjen er i. Jeg har forøvrig ikke noe håp eller ønske om at SAS skal gå dukken, men interessen for å kjøpe/ta over et sånt vepsebol av fagforeninger er vel ikke så stor? Siter
Aslak Iversen Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Uansett tror jeg at jeg ville begynt å se meg om etter en annen jobhvis jeg var i SAS nå. Blir SAS kjøpt opp så vil mange ende samme situasjon som mange Braathens ansatte gjorde... Situasjonen er en helt annen. Om SAS blir kjøpt opp så blir det av et utenlandsk selskap, dvs det vil ikke plutselig bli to parallelle organisasjoner i Norge. Ikke at det ikke vil bli forandringer, men f.eks. SGS vil nok fortsette som før. Pilotene i BU fikk vel industriens beste betingelser da konkursboet ble kjøpt opp. Bedre lønn, bedre pensjon, ingen mistet jobben, ingen degraderinger, alt samtidig som 300 SAS piloter fikk fyken. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Normal høffelighet og vente til folk er daue før man tar levra. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Se på det som en nyre Geir, de kan man ta mens man er i live og Siter
Morten W Melhuus Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Vel, tviler for det første på at noen i det hele tatt vil kjøpe SAS som en stor enhet med det enorme fagforeningstrollet som følger med. Tror nok at SAS blir stykket opp og solgt i biter når den dag kommer. Skulle ett utenlandsk selskap kjøpe hele SAS blir det nok ingen dans på roser heller. Kun de mest lønnsomme rutene vil bestå og derfor blir det folk som mister jobben. "norske" ansatte vil måtte godta "utenlandske" lønns- og arbeidsvilkår som jo er lysår unna hva SAS-ansatte har idag. Mange vil velge å gå av den grunn. Når det gjelder Braathens historien så består ett flyselskap av mye mer enn piloter; - SAS kjøpte Braathens i 2001 og det ble klart at selskapene skulle slås sammen. - Ansatte i Braathens hevder de fikk lovnader om at vanlige arbeidsrettslige regler skulle gjelde ved sammenslåingen av selskapene. - Under sammenslåingen ble det bestemt at bakketjenestene ikke skulle slås sammen slik som resten av selskapene, men at hele driften skulle oursources og overtalligheten skulle tas ut blant de Braathens-ansatte. - De ansatte i Braathens følte seg lurt og 369 arbeidere gikk til søksmål mot SAS for usaklige oppsigelser. - Søksmålet førte ikke frem. Ikke glem at SAS også består av en masse teknisk vedlikeholdsavdelinger etc som sannsynligvis ikke er konkurransedyktig med vedlikehold andre steder. Så at noe liknende vil skje her er ikke usannsynlig. M Siter
Aslak Iversen Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 - Søksmålet førte ikke frem. Nuff said. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Uhh.. de mistet altså jobben! Du synes tydligvis det er greit, så ikke kom hit å klag når SAS blir kjøpt opp og liknende ting skjer.. M Siter
Aslak Iversen Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Når man høvler, så faller det flis. Hva var alternativet? Alle på gata etter en fullstendig BU konkurs. Jeg skjønner at du sitter med en halvlunk og venter på at SAS skal gå under, men da må du også ta hensyn til at det ryker med enda flere (ex) BU arbeidsplasser. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Har kun en ting imot SAS, og det er at de nå vil bruke mine skattekroner til å bekjempe Norwegian. De har allerede gjort kål på Color Air og Braathens. La oss ikke la Historien gjenta seg enda en gang. Fløy med SAS for 2 dager siden, kjempeservice, alt i rute etc etc!! Men, når man har ett kostnadsnivå milevis over hva alle andre har, har det rett og slett ikke livets rett. Dårlig ledelse og grådige fagforeninger får ta skylden. Har derfor liten sympati med (fagorganiserte) SAS ansatte som har gravet sin egen grav og dratt med seg tusenvis av andre i samme slengen. På tide å la noen andre overta konkurransen mot Norwegian - sorry. Siter
Aslak Iversen Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Du henger igjen i fortiden. Hyggelig historie som godt beskriver Braathens idiotpolitikk den siste tiden. SAS sitt feilgrep var å spytte en milliard inn i det dødsboet. De hadde levd godt uten å ta over BU, men som alltid, det lå politikk bak dette også. En emisjon er en emisjon, og når et selskap trenger penger, så går det til sine eiere. At statene står som hovedeiere er bare sånn det er, men de ikkestatlige eierne har også gått inn med midler. Forøvrig så har SAS ikke mottatt statlig støtte på den tid jeg kan huske, og det skjedde ikke den gang BU gikk i dass. Kostnadsnivået har blitt kraftig barbert, fagforeningene går i takt, og det SAS som dukker frem nå er ikke det samme SAS som for bare noen år siden. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Ang BU, det var et flott selskap , men mye rare kulturer...alle fly fikk snagg på sola, det sier vell litt Siter
Aslak Iversen Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 BU fikk påtale fra Luftfartsmyndighetene når det gjeldt akkurat den praksisen. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Jupp, men jeg skal jeg være ærlig så reagere jeg litt på alle bestillingene av gravøl her. Men det er mye teoretikere her, og synsere, vi får se hva som skjer. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Kostnadsnivået har blitt kraftig barbert, fagforeningene går i takt, og det SAS som dukker frem nå er ikke det samme SAS som for bare noen år siden. Vel.. ett underskudd på 1 milliard de to første månedene i 2010 kan vel ikke akkurat kalles "kraftig barbert" kostnadsnivå. Men, vi får se, før eller siden må det jo komme noen resultater ut av det de driver med. En ting er ihvertfall 99% sikkert, leverer de ett tilsvarende resultat i 2010 som 2009 så stiller ikke staten opp mer. Da er det nok en del andre investorer som kaster inn håndklet også tipper jeg. Skål Geir.. Siter
Aslak Iversen Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Hedde du tatt deg bryet med å lese om hva som var årsaken til underskuddet, så ville du sett at det i svært liten grad dreier seg om driften (og driftskostnadene) og i stor grad om et valutatap. To forskjellige saker. Resten av det du sier kan vi nok være enige om. Siter
Jan Vold Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Veeel - Valutatapet skydles hovedsaklig fuel hedging. Dvs spekulasjoner i fuelprisen. Og hva en betaler for fuel, hører så absolutt til driftskostnader. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.