Gå til innhold

Norske piloter for dårlige


Åge Lyster

Anbefalte innlegg

Nja... Å trekke inn alvdalulykken som ett "eksempel på at norske privatflygere er dårlige", blir for meg i drøyeste laget. Jeg er sikker på at han visste om farene ved lavflygning, han bare valgte å ignorere det. Altså ikke kunnskaps-relatert, men holdnings-relatert.

 

Dårlig holdning reflekeres i hvertfall ikke fra dem jeg selv har flydd med (ingen ppl selv, men ofte i høyresetet).

 

For meg virker det som at nettavisen (igjen) har fått tak i ett mindre heldig uttallelse fra HSL, som de blåser opp til det ugjennkjennelige "[sur]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet med de ulykkene som har

vært skyldes muligens delvis hovmod blant

PPL/A piloter. Nye piloter som megselv

burde fly både mye og ofte for å holde

kunnskapene vedlike, men det hender jo

selvsagt at det går en stund mellom hver

flytur. Dette resulterer i at man lettere

mister 'feelingen' og trenger trening, spes.

landinger. Grunnet mange uhell går

forsikingspremien opp, flytimeprisen likeså

med det resultat at de timene du har stort

sett går til å fly turer istedet for å trene

landinger.

 

Oppfriskningstimer med instruktører burde etter

min mening være påbudt for ferske piloter som

har hatt en pause på mer enn f.eks 60 eller 90

dager.

 

Landingsdugnaden iverksatt av GAP er jo et

glimrende initiativ som heldigvis blir bra

oppfulgt rundt på flyklubbene. Så får vi

bare håpe dette gir resultater!

 

Audun Dragland

PPL/A siden 25 mars 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at HSL er bekymret etter alle uhellene med private småfly pga menneskelig feil. De nevner også en annen hendelse der en ung pilot i et småfly lander for hardt, og med for høy hastighet. Flyet hans spratt opp i lufta igjen, og dette gjentok seg nedover rullebanen. Resultatet ble bøyd nesehjul og propell, samt bulker.

 

Når man lander slik så kan man lure på om slike kan kalle seg piloter, tenk om udugelige piloter som dette begynner å rote med atc-instrukser og kommer i veien for trafikkfly...

 

Jeg undrer meg på hvordan disse har fått lappen, men nå blir vel snart aldersgrensen forhøyet til 25 år...det trengs, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Bø : Man trenger så absolutt ikke å heve aldersgrensen til 25 år for å ta flysertifikatet! Hendelsen du nevner med småflyet som fikk strukturelle skader under landing kan skje hvem som helst, ikke bare yngre piloter. Slike uhell er også veldig skjeldne. I rapportene til HSL er de aller fleste luftfartshendelsene/ulykkene

med menn godt over 25 som flyr, og i noen av tilfellene med mye timer..

 

Å trekke inn Avdalulykken som ett eksempel på at norske privatflygere er dårlige, blir for dumt spør du meg. Piloten som fløy visste helt sikkert om farene ved lavtflyging, men valgte å ignorere det. Som det nevnes ovenfor i denne tråden er dette ikke kunnskapsrelatert, men holdningsrelatert.

 

Det som er viktig er å fly mye, og trene spesielt på landinger. Man kan fort bli veldig "rusten". Skal man ut og fly i f.eks sterk sidevind og ikke har fløyet på noen måneder er det alltids lurt å ta med seg en instruktør og trene "touch and goes", evt. airwork hvis man føler for det.

Landingsdugnaden er et suverent tiltak, er selv i full gang med den.

 

Å trene på landinger trenger ikke nødvendigvis bli så dyrt. Er man i lufta en halvtime får en kjapt 4-5 landinger, og det hjelper mye! Hvis man i tillegg får med pax, deler man på kostnadene.

 

Hilsen

Torkel Christensen

 

[ 22-07-2002, 12:01: Endret av: Torkel Christensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men iflg HSL så er disse uhellene med unge uerfarne piloter i flertall, og øker stadig. De mener at mer omfattende trening og oppfølging med instruktør må til, før de får fly solo. Og det høres jo fornuftig ut da, selv om lommeboka blir enda tynnere...

 

Jeg er uansett enig med HSL om at dagens aldersgrense er for lav. For å sette det hele på spissen så kan det samme sies om førerkort for bil, sett aldersgrensen til 21 år...og mange unge liv blir spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Men iflg HSL så er disse uhellene med unge uerfarne piloter i flertall, og øker stadig.

:

: og

:

Jeg er uansett enig med HSL om at dagens aldersgrense er for lav.

Hmmmm........ HSL påpeker stadig vekk at ferdighetsnivået blant privatflygere kunne vært bedre men jeg har ikke bitt meg merke i at de sier noe om aldersgrenser for sertifikater.

 

Kanskje Helge kan komme med en referanse til hvor HSL nevner dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg delvis enig med Helge, jeg synes personlig 17 år, som aldersgrensen for PPL er nå såvidt jeg vet, er altfor ungt, 20 eller 21 hadde vært passende spør du meg.

 

Men kanskje viktigere enn aldersgrensen tror jeg er, som andre her påpeker, erfaring. Det skulle vært regler som sier at du må fly så og så mye, 12 timer annenhvert år og en time med instruktør er jo absolutt ingenting, hadde kravet vært 50 hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...