Helge Bø : Man trenger så absolutt ikke å heve aldersgrensen til 25 år for å ta flysertifikatet! Hendelsen du nevner med småflyet som fikk strukturelle skader under landing kan skje hvem som helst, ikke bare yngre piloter. Slike uhell er også veldig skjeldne. I rapportene til HSL er de aller fleste luftfartshendelsene/ulykkene
med menn godt over 25 som flyr, og i noen av tilfellene med mye timer..
Å trekke inn Avdalulykken som ett eksempel på at norske privatflygere er dårlige, blir for dumt spør du meg. Piloten som fløy visste helt sikkert om farene ved lavtflyging, men valgte å ignorere det. Som det nevnes ovenfor i denne tråden er dette ikke kunnskapsrelatert, men holdningsrelatert.
Det som er viktig er å fly mye, og trene spesielt på landinger. Man kan fort bli veldig "rusten". Skal man ut og fly i f.eks sterk sidevind og ikke har fløyet på noen måneder er det alltids lurt å ta med seg en instruktør og trene "touch and goes", evt. airwork hvis man føler for det.
Landingsdugnaden er et suverent tiltak, er selv i full gang med den.
Å trene på landinger trenger ikke nødvendigvis bli så dyrt. Er man i lufta en halvtime får en kjapt 4-5 landinger, og det hjelper mye! Hvis man i tillegg får med pax, deler man på kostnadene.
Hilsen
Torkel Christensen
[ 22-07-2002, 12:01: Endret av: Torkel Christensen ]