Gå til innhold

SAS vs Ryanair...hva gjør SAS galt?


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg virkelig lurer på, og jeg håper at det finnes noen økonomer her som kan svare på dette.

 

Ryanair slår knockout på SAS, på tross av vesentlig lavere inntekter så gjør Ryanair stor suksess, og tjener penger. SAS derimot, der billettprisene er langt høyere enn hos Ryanair, går med store tap. Tror jeg snart må sende en epost til økonomidirektøren i SAS jeg, vi kan jo ikke ha det slik at selskapet taper 16 mill. hver eneste dag. Vi har jo hørt at om dette fortsetter så er det klart at SAS er konkurs om 2-3 år, og hva skal vi da gjøre her på berget? Her må det omfattende økonomiske endringer til.

 

Men hvordan er dette mulig? Hvordan kan det ha seg at SAS med sine store inntekter går på trynet ift lavprisselskapene? Det kan etter min oppfatning bare skyldes en ting...ledelsen i SAS har ikke peiling på styring av penger!

 

Det finnes tross alt andre selskaper som kan sammenlignes med SAS, f.eks Lufthansa eller BA, som klarer seg mye bedre...

 

Huff...SAS over og ut, det har jeg alltid sagt "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tenkes at SAS går med tap siden dem har en stor organiasjon (altfor mange papirflyttere osv) enn hva Ryanair har. Mange ansatte vil jo tilsi at lønnskostandene vil være høyere enn hvis der hadde vært få ansatte.

 

Kan jo også tenkes at SAS har store lån på sin nye flypark enn hva Ryanair har på sine 737-200 og 737-800...

 

Ryanair driver, slik jeg ser det, mere kostnadseffektiv i forhold til SAS pga at de har ingen stor organiasjon og dermed kan "sponse" lavebillettpriser... Bare se på Arctic Air her i Norge, de har lavere lønnskostnader som følge av en liten (les: få ansatte) i adm.avd enn hva SAS/BU/WF/NAS/BX har..

 

Å tro at SAS går konk om 2-3år vil jeg se på som å tro på julenissen... Flymarkedet fikk en solid knekk etter 11/9-2001 (at dette markedet hadde vært nedadgående lenge for 11/9-2001 bryr ingen seg om) men dette vil nok etterhvert snu seg til det bedre.. både for SAS og Ryanair. For flymarkedet, som alle andre markeder, vil svinge i bølgedaler... opp og ned.. opp og ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at f.eks. Ryanair gjør det bra økonomisk er at de utnytter sine ansatte på en måte som ville fått enhver Norsk fagforening til å skrike "voldtekt"...

 

For å sitere ei flyvertinne i Ryanair:

"It's a great job, if you don't mind long hours, low pay, and the assholes on the top..."

...og hun var ikke den eneste med den oppfatningen, for jeg har hørt piloter si det samme. "[Rullende

 

Ryanair's piloter har faktisk godt betalt, forutsatt at de ikke er syke, at flyet kommer og går på rute, og alt går som smurt...

Gjør man en tabbe eller åpner kjeften så får man sparken..

 

Min oppfatning er at det bare er et tidspørsmål før hverken piloter eller vertinner gidder å jobbe i et sånt selskap under slike forhold...

 

[ 14-07-2002, 18:38: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen:

Min oppfatning er at det bare er et tidspørsmål før hverken piloter eller vertinner gidder å jobbe i et sånt selskap under slike forhold...

Men siden det er et overskudd av både flygere og kabinansatte for tiden, er det bare å ansette nye, hvis det er noen som ikke gidder mer...

 

[ 14-07-2002, 20:15: Endret av: Joakim Brestrup ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"SAS derimot, der billettprisene er langt høyere enn hos Ryanair" - det är det som är felet.

Vanligt folk har inte råd att flyga med SAS. Service och personalpolitik kanske inte är det bästa hos såna här lågprisbolag, men det behövs uppstickare i den här branschen också som med sin konkurrens sätter en blåslampa i baken på "de stora".

 

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting dere må tenke på, Lavpris-selskapene flyr jo bare noen få ruter, ruter som de vet er bra passasjerdekning på. Skulle de hatt samme flypark og rutetilbud som f.eks SAS så tror jeg prisene hadde steget betraktelig.

Betalte 2300kr for SAS billett tur/retur Helsinki, det er ikke mange transportmetoder som kan konkurere med den prisen......

 

hilsen en fornøyd SAS kunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart de tjener penger når kofferter settes igjen på flyplassen. Det er 99% sikkert at du ikke får gjort om billetten, selv om Ryan Air har gjort feil. Du må faktisk betale 13 kroner minuttet for å ringe for å bestille billetter (om du ikke har Internett) og som en annen sa, arbeidsforholdene er ikke de beste. Straks luftfartsindustrien går bedre får de ikke velge på øverste hylle når de ansetter. Flyplassene ligger langt pokker i vold utenfor destinasjonen (Ryan Air's "København" lufthavn ligger i Sverige!!) og slipper med mindre avgifter.

 

Service koster!!!!! MYE!!!

 

Problemet til SAS er det samme som i andre store organisasjoner med fagforeninger og oppsigelsesvern. Det er et ******* å få omorganisert og kanskje kuttet ned på staben. Det beste man får til er som regel å flytte folk i en stilling de gjør mer nytte for selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig posted av Andreas Berge: håper SAS klarer seg.. vil IKKE å fly med 737-200 i de kommende år...

SAS kommer nok sikkert til å overleve i en eller annen form.

Spørsmål: hvorfor er det så ille å fly 737-200 vs 737-3,4,5,6,7 og 800? For passasjerenes del merkes vel kanskje kun litt mer støy i 200 enn i de nyere (ingen 737 er vel direkte støysvak), noen andre argumenter kan det neppe være "[blink]" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør lavprisselskapene hvis de vokser for mye og blir store? De er jo avhengige av små B-flyplasser som har begrenset kapasitet. Dessuten flyr de bare til noen få utvalgte reisemål. De har også forholdsvis små og homogene flyparker som er enkle vedlikeholde, men som kun egner seg for en viss type ruter i europa.

 

Jeg har nettopp vært ute og flydd litt med SAS og Lufthansa, og når man ser Lufthansa sin enorme terminal i Frankfurt der 747ene står på rekke og rad, er det lett å forstå hvor kostnadene kommer inn. De operer et bredt spekter av forskjellige fly, og man kan fly til nær sagt hvor som helst i verden vha. codesharepartnere. Prøv det med Ryanair sitt usle rutenettverk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Ryanair sitt usle nettverk fungerte smertefritt da jeg skulle til England. Er vel ikke mange transportmetoder som kan konkurrere med en billettpris på 80kr "[blink]"

 

Bor i Asker, Torp er omtrent like langt unna som Gardermoen. Stanstead fungerte utmerket da vi skulle nordover for å møte noen venner som tok båten til Newcastle før vi dro til Wales en tur. På en 1-times flytur har jeg ikke engang lyst på en lunken kjøttbolle eller en flyvertinne som har gått på smilekurs. Fra Torp var det nesten like lett å gå på flyet som å ta bussen. Faktisk nesten billigere også (prøv å kjør rundt i buss 1 time, koster nesten 80 kr det også "[Gal]" )

 

(PS: hadde reisen vært lenger og/eller bestått av flere legger ville det stilt seg helt anderledes naturligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lurt på hva Ryanair eller andre billigselskaper f.eks.gjør hvis de skulle være uheldig å få et motorhavari eller to (..til ca. 12 mill.pr.stk..) i løpet av en ukes tid? Har de noen spear så flyet er på rute igjen kl.7 neste morgen? Står det en ny maskin klar til å ta pax.ved en grounding et eller annet sted? Det er nok et stort antall årsaker til at det er forskjell på bilettprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...