Marius Arnesen Høiseth Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Hvordan kan noe slikt bare falle av et fly?? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Tja, det var vel sent i 2002 at Air New Zealand hadde et liknende problem; en bit av flaps ramlet av like etter avgang fra AKL, og det ble ikke oppdaget før etter at flyet hadde landet i LAX, altså godt og vel 12 timer senere. Årsaken den gang ble oppgitt å være at mekanikerne bare hade benyttet fire av de veldig mange boltene/skruene som skulle benyttes til å holde delen på plass... ... og ja, også den delen falt ned på en parkeringsplass. Flatedimensjonen var vel ca. 2x3 meter om jeg ikke husker feil. Stor var den i alle fall... Siter
Christopher Andersen Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Ser ut som en flap track fairing (eller hva det nå heter)? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Korrekt. Det var den innerste flap track fairing på høyre vingen av en Atlas Cargo 747. Kilde til det er TV-opptak fra et helikopter som ble sendt på en lokal nyhetsstasjon i Jacksonville. Siter
TOS Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Tja... skjer ifrå tid til anna. Er ikkje så mange år sidan det same skjedde med eit Braathens fly ifrå Stavanger til Oslo. Biten ramla av like etter avgang ifra ENZV. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Hvordan kan noe slikt bare falle av et fly?? Delen er jo laget av glassfiber, og jeg kan se for meg at ett alternativ er at etter mange års tjeneste og tusenvis av bevegelser med flaps inn og ut, så kan det i enkelte tilfeller slite såpass mye at en avgang blir en avgang for mye. Dog bare spekulering fra min side Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Tja... skjer ifrå tid til anna. Er ikkje så mange år sidan det same skjedde med eit Braathens fly ifrå Stavanger til Oslo. Biten ramla av like etter avgang ifra ENZV. Trodde det skulle lande jeg? Landa ihvertfall på randaberg golfklubb hvis jeg ikke husker feil? Siter
TOS Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Mogleg det var under landing ja. Skal ikkje seia det heilt sikkert. Men det skjedde i allefall. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Kanskje ett kjøretøy som har kommet borti på bakken. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Godt ikke den traff noen av bilene eller menneskene som befant seg på parkeringsplassen da. Tror jeg hadde blitt en smule overraska om den der hadde deisa ned et par meter unna meg... Siter
Timmy Brandt Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Kanske kommer ihåg fel här nu men har inte Atlas Air väldigt gamla 747 som varit med om en del incidenter tidigare också? Siter
TOS Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 Trur ikkje Atlas Air har så mykje eldre 747 enn mange andre selskap som flyg mykje frakt. 747-200 er jo ein veldig populær maskin i fraktselskap pga relativt rimeleg innkjøpspris. Og det spelar ikkje så stor rolle om flya er 15 eller 25 år gamle så lenge dei er vedlikehaldt etter boka og etter høve. Siter
H S Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Hauger Golfbane i Nittedal... http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2006-29?ref=1713 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.