Andreas Stangenes Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Hei alle sammen. Har du hørt om Vatsim, men synes det er skummelt å logge deg på? Føler du at du har for lite kunnskaper om fraseologi og det tekniske rundt det å fly på Vatsim? Kjenner du ikke noen du kan spørre om hjelp til opplæring? Da kan jeg kanskje få lov til å gi deg litt drahjelp! Jeg er en ganske grei ATC som har vært på vatsim i ca 1,5 år som pilot, og nå sitter jeg også ATC på regionale flyplasser i Norge. Jeg ser at det av og til kommer newbies på besøk, og jeg vil bare med en gang si at jeg elsker newbies! Det er et tegn på at miljøet vokser, og at folk stadig dras mot de utfordringene og den økte realismen Vatsim representerer. Det er bare hyggelig at du tar kontakt og at vi snakker sammen om de forskjellige aspektene ved praktisk Vatsim-trafikk. Jeg tilbyr deg følgende: Ta kontakt med meg enten når jeg sitter i tårnet, og så ber du om råd og tips, eller så tar du kontakt med meg på mail og så avtaler vi noe derfra. Typisk kan det være sabla alright å møtes på teamspeak og prate litt, og evt både være connecta på vatsim og på teamspeak. Jeg er ganske sikker på at du da meget snart får blod på tann når du, til tross for at du har hjertet i halsen ved første kontakt, faktisk klarer deg bra! Alle må begynne en plass. Sett deg gjerne inn i dette: Vatsims eget opplæringshefte Da venter jeg på å høre fra deg. Ha en strålende dag, Captain! Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Heisann Andreas. Dette var akkurat det innlegget jeg var på utkikk etter nå. Jeg har flydd utallige timer på "vanlig" multiplayer, men nå begynner fristelsen og bli større og større for å forsøke seg på Vatsim. Har sitti en times tid på engm nå for å spotte hvordan ting gjøres, men ikke ett fly var i området selvfølgelig.. Som du sikkert skjønner er jeg fryktelig intresert i hvordan alt det her går for seg, og kunne tenkt meg og inspisert litt før evt første tur i lufta.. Jeg leser og leser til øya blir tørre alle innlegg her inne og på Vatsim siden, og mener at jeg skjønner hoved delen av det.. Hadde det vært mulig å fått litt drill ved annledning?? Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Veldig bra tiltak Andreas, tusen takk for denne muligheten Lyst til og prøve når anledningen kommer og det funker får deg. Siter
Sindre Holberg Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Veldig bra tiltak! Håper mange ser sitt snitt til å komme ut på vatsim Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Jepp Sindre, fint for meg som har joinet Frontier ! Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Vil bare tilføye at de fleste ATC vil kunne hjelpe newbes igang med hvordan han skal gjennomføre en flight så sant ATC har tid til dette. Ta kontakt med atc via chat og forklar at du er ny og usikker. Husk også å file Newbie i remarks når du føler tiden inne for å sende flighplan! Siter
Andreas Stangenes Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Skrevet 27. januar 2010 Så gøy at folk reagerer sånn da Jeg tror nok det er en del som har en vatsimmer i magen, men som ikke tør å gjøre noe med det, eller som kanskje trenger litt drahjelp. Forøvrig sitter jeg akkurat nå på ENCN_TWR og newbies og regulars er hjertelig velkommen! Jeg sitter også på vaccsca sin teamspeak 3 server, og det er bare å logge inn og huke tak i meg! Kan selvfølgelig være at jeg sitter litt opptatt akkurat der og da, men da ber jeg deg bare vente bittelitt. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Heisann.. Sitter her og logger meg på Vatsim men ingenting skjer... Er det noen som skal på i Norge i dag tro?? Skulle gjerne likt å observert litt mere før evt solo tur. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 For og se hvor ATC sitter er Servinfo,ett veldig bra program. Der ser du hvor ATC sitter og trafikken. servinfo Siter
Jarle Pedersen Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Er ingen atc online for øyeblikket, så da er det reletivt stille på radioen. Hvis du ønsker å lytte så anbefaler jeg å logge på kl. 19.00 i kveld.. da blir det full pakke på masse posisjoner Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Ok Takker for svar.. Skal prøve og gjemme meg bort i en krok og lytte litt da. Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Om du vil høre på ATC-kommunikasjon på Vatsim nå, så kan du forsøke å "parkere"/logge inn på LOWW (Wien), der er det litt aktivitet nå Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Topp. På ENVA er det kun ett fly jeg ser bare sideroret av,,,' Er dette normalt da? Ok da tar jeg turen til LOWW. Takker Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 For å kunne se hvor det rører seg og er aktivitet på Vatsim, anbefaler jeg å laste ned og innstallere Vat-Spy. Det gir deg en oversikt over fly og ATC i hele verden. http://www.metacraft.com/VATSpy/ Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Glimrende Jan. Vatspy er installert. Da får jeg bare følge med der om det skjer noe spennende en plass. Lurer på en ting: Når jeg logger meg på Vatsim så blir alt fryktelig hakkete og dårlig texture.. Er det noe innstillinger jeg mangler, eller er det faktisk slik? Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Jeg går ut fra at det er de andre flyene som blir hakkete og har elendige texturer mens ditt eget fly og eller byggninger og terreng ser ok ut? Iallefall er det slik det er, men du kan redusere denne hakkingen betraktelig om du inne i Squawkbox går inn i options og så har du en slider der du kan regulere hvor ofte per sekund flyene skal oppdatere seg, max er 20 ganger i sekundet. Da blir det langt mindre hakkete iallefall Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Joa det hjalp da noe.. Slideren sto totalt i feil ende av skalaen. 1 pr sec. Ikke rart jeg ble nesten døgnvill.. Men synd at man mister så mye av texture kvalitet.. Jobber jo konstant for å forbedre både kvalitet og fps, så entrer man Vatsim og mister hele greia.. He he. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Skrevet 31. januar 2010 Det er heller ikke uvanlig å oppleve at total fps i fsx blir dårligere når man er connected til vatsim. Du får rett og slett tweake litt. Et lite tips er å redusere hvor langt unna fsinn viser andre fly. I tillegg er det lurt å slå av AI trafikk. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Aha. Godt tips.. Skal prøve det Andreas.. Sitter nå og observerer på EDDF og må innrømme at det klør i fingra etter å ta den første turen.. Må nok bare inse at det muligens er litt tidlig, men spennende og følge med. Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Husker godt min første tur selv, kjente det kriblet godt og satt lenge og vel før jeg etter å ha sendt flightplanen til ATC i Tower før jeg turte å trykke på knappen og med sped usikker stemme nærmest hviske... "BRA123 ready to recieve clearence to Gardermoen" I neste øyeblikk var det dødsstille i radioen, og jeg angret voldsomt og lurte på hva jeg hadde begitt meg ut på der jeg satt spent og kjempenervøs på ENVA. Plustelig hører jeg i radioen fra en blid og hyggelig stemme: "BRA123 you are cleared to Gardermoen as filed via......" og så var det gjort.... resten gikk som en lek.. vel.. masse usikkerhet, men hadde studert departures og høyder og kart på forhånd og ATC geleidet meg godt igjennom alt sammen. Hadde en periode uten ATC men ble like godt mottatt av Gardermoen Approach som fikk meg flott ned. Når jeg etter 4-5 år var det utrolig deilig å ta de første turene på Vatsim igjen med en erfaren pilot som jeg fløy sammen med og som kom med flotte innspill rett i øret mitt via Teamspeak. Det å ta sine første turer på Vatsim, og samtidid prate om prosedyrer og ting man lurer på underveis med en erfaren pilot på Teamspeak er i mine øyne beste måten å lære seg Vatsimj og å oppnå trygghet. Lykke til Øyvind, før du vet ordet av det håndterer du ATC og Vatsim som en lek Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Takker Jan. Gleder meg til å komme skikkelig igang.. Ca 1000 spørsmål selvfølgelig men suger til meg alt jeg kan her jeg sitter på obs nå.. Men en ting.. Hvis man har lyst på en tur og starter feks på ENVA. Finner den flyplassen uten atc. Kan man da isåfall ta av?? Eller er det stor stygg FY FY?? Når man etter evt takeoff nærmer seg feks ENGM som er bemannet, får man da opp frekvensen i squakbox bildet?? Håper dere ikke gapskratter av newbie spørsmål her nå.. Kremt.. Siter
Einar Kristiansen Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Når du tar av fra en ubemannet flyplass komuniserer man på UNICOM freq 122.80. Denne frekvensen bruker man konsikvent når det ikke er ATC online.Poenget med UNICOM er og informere andre piloter hva man gjør. F.eks ENVA traffic: Takeoff rwy 09 NORPO3A dep south. Når du nærmer deg ENGM og f.eks APP er online så kontakter du han ved sånn ca 50 mils DME GRM..Eller han ber deg ta kontakt. Freq står i Squakboks vinduet ENGM_APP 118.47 Når det gjelder første flytur PLANLEGG nøye,les metar fram med alle kart SID-STAR-APP studer og forstå hva som skal skje,ha papir og penn klar. Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Vil bare understreke viktigheten av å ha penn og papir. Du får utrolig mye informasjon, og det er viktig å skrive ned dette du får av atc og som du skal lese tilbake Viktige punkter i departure som er verdt å ha en oversikt over på forhånd er: - Været/Metar/Atis Nødvendig info her er QNH, Rullebane i bruk, transition altitude. - Departure Forsøke å forutsi hvilken SID (Standard Instrument Departure) du kommer til å få ved take off basert på den rullebane du skal ta av på og hva som er første punkt i ruta di og hvor høyt du får fly før du får clearence til ny høyde. - Enroute Dette er den minst "stressende" delen, her kan du bruke tiden til å forberede deg til arrival og evt. motta climb/descent instruksjoner fra ATC. - Arrival Igjen må du ha oversikt over vær/metar/atis som gir deg informasjon om rullebane i bruk for landing og QNH og ellers værforhold og annet som kan være av betydning. - Approach Her igjen bør du ha gjort deg kjent med STAR (Standard Arrival Procedures) og du kan være forberedt når du vet hvilken rullebane som er i bruk og hva som er ditt siste punkt i ruta. Da kan du forvente å få nettopp den STAR'en som passer med din rute. Etter noen flyturer, begynner du å skjønne sammenhengen og kan nærmest med 99% sikkerhet forutse hva ATC kommer til å si til deg, enten det gjelder clearence på departure eller ankomst. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Takker så mye for gode svar.. Hadde mitt første spede forsøk her før i efta, forholdsvis stressa pga mye nytt og litt dårlig lyd i mine headset. Var på taxi mot holding da jeg selvfølgelig fikk en Fatal Error på noe Squakbox greier. FSX ble da avsluttet og det var det.. Hadde oppe privat chat fra atc, og lurer på om det var der det skjedde noe tull. Men men,. Her gir vi oss ikke med det samme, og jeg skal uansett sette meg mye bedre inn i saker og ting før neste forsøk.. Kom gjerne med flere gode tips/forslag. Det er til kjempehjelp. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Disse to har forklart det meget bra for deg.Husker selv jeg satt på teamspeak,med en rutinert pilot som forklarte meg mye. Det er det beste tipset.Og ha penn og papir klar er også ett must.Etter jeg begynnte på vatsim,skaffa jeg meg en laptop,som jeg har kart,og sjekker været på.Går utrolig mye lettere da. Men det viktigste av alt,er at du kan flyet du skal fly Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Hei igjen. Har ett par små spørsmål til dere som er erfarne på Vatsim. Har nå tatt ett par små turer endelig, men sliter litt med squakbox bla. Jeg bruker to skjermer, og er vant med og ha VC på hovedskjerm og Pedestal - FMC - Throtle Quadrant samt evt Chatbox i MP på skjerm nr 2. Dette gjelder spesielt PMDG 747. Når jeg nå såvidt har fått flydd litt Vatsim, regnet jeg med at squakbox også uten problem kunne plasseres på skjerm nr 2. Dengang ei. Gjør jeg det går begge skjermer i svart, kommer tilbake for så å gå i svart igjen men 1-2 sekunders mellomrom. Eneste løsningen jeg har funnet så langt er å plassere squak slik at den såvidt titter inn på hovedskjerm. Da får jeg ikke denne hakkinga. Merkelige greier eller? Det går jo forsåvidt bra slik, men skulle gjerne klart og plassert den slik at jeg slipper og sitte og irritere meg over litt som stikker ut i VC fra høyre under flight. Noen som har vært borti det samme og har funnet en løsning på dette? Kan legge til at alle drivere er av nyeste dato. Siter
Geir G Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Var på taxi mot holding da jeg selvfølgelig fikk en Fatal Error på noe Squakbox greier.FSX ble da avsluttet og det var det.. Hadde oppe privat chat fra atc, og lurer på om det var der det skjedde noe tull. Ja, her må du trykke "ignore" (mener jeg å huske?) Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Etter litt kjapp skumming gjennom tråden vil jeg minne om at jeg også kan svare på spørsmål når jeg er pålogget. Jeg har ingen egentlig faste callsign, så dere får se etter på VATSpy (ect) eller huke tak i meg dersom dere skulle kjenne meg igjen på en eller annen måte... Siter
Daniel Klepp Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Det er vel bare å lytte etter en distinkt oseanisk-engelsk aksent Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Tja, mer sør-Afrikansk faktisk... :whistle: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.