Gå til innhold

Skummelt med Vatsim? Opplæring tilbys!


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Ok Gunnar.

Etter en jakt tur til Sør Afrika skal jeg prøve og huske dialekten.. He he.

Masse Plopp Piiinng Tjlakk og greier. Da veit jeg det er deg. :grin:

 

Men uansett. Synes Vatsim virker utrolig spennende, og er veldig glad for all hjelp jeg kan få.

Blir en ny dimmensjon på sim når man får mulighet til å benytte seg av proffe ATC`er og og ikke minst lytte til hvordan dere som er vant til dette.

 

Gleder meg til jeg kanskje også kommer meg opp på samme nivå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg mener å oppleve dette med at begge skjermer blir svarte eller begynner å flimre når jeg har fsx i fullscreen og forsøker å legge fsinn på secondary. Jeg har ikke dette problemet når jeg kjører fsx i windowed mode. Om det er en løsning på det når man kjører i fullscreen vet jeg ikke, så det må i tilfelle andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har nå gjennormført noen Vatsim turer i Norge, og har i den sammendheng noe jeg lurer på.

 

I går tok jeg en tur fra ENVA til ENGM og fikk da en Mes4L STAR mot 01R.

Alt gikk fint helt til jeg begynte og nærme meg turning point mot final med stormskritt. Da begynte jeg og lure.. Skal jeg bare fly videre på star app mot rwy eller er det noe jeg har gått glipp av her. Panikken bredde seg og til slutt måtte jeg bare spørre.

 

Slik skjønte jeg det som ble forklart.

 

Mes4L.jpg

 

Når man som på bildet av Mes4L nærmer seg Sorpi og ikke har hørt noe fra ATC andgående final, skal man gå inn i en holding pattern ved dette punktet som tegnet opp.

 

Er dette riktig?

Hva er normale prosedyrer? Jeg har lest og lett men finner ingenting skrevet om div prosedyrer når det gjelder dette.

 

Hvis noen har flere prosedyrer som gjør at en Newbie som meg slipper å gå i fella, hadde jeg satt stor pris på å sett dem.. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Øyvind! Jeg kan godt kjenne igjen den panikken du snakker om når du plutselig blir usikker på hva du faktisk er klarert til. Ingen av STAR'ene på ENGM går helt inn til ILS'n, og i ditt tilfelle (MES4L for RWY 01R) var du klarert til siste punkt på STAR'n når du først fikk approach klareringen. Siste punkt er BGU (Bergerud). Du vil deretter få vectors mot ILSn etter det punktet. Når du nærmer deg det punktet med stormskritt og ikke har fått vectors ennå ville jeg kalt ATC opp og sagt "Gardermoen Approach, xxx, request vectors after Bergerud".

 

Det er mange som sletter discontinuityen i STAR'n i FMC'n, men det er faktisk feil. Aldri slett discontinuity'n i en STAR med mindre du flyr offline eller for sikkert vet at det ikke er online ATC. Til og med da vil det gjerne være bedre å fly på heading select enn LNAV mot ILS'n.

 

Håper dette var oppklarende, og fortsatt lykke til med Vatsim! Det er langt bedre å bare kaste seg ut i det og lære underveis enn å prøve å være ferdig utlært før en tør.

 

Ha en strålende dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forvente å få vectors videre etter siste punkt i star. Husk at du aldri er klarert lengre enn det du er klarert, om det gir mening. Er du klarert MES 4L så er du klarert til siste punkt i den STARen, du er ikke klarert inn til ILS. Du skal derfor entre holding over siste punkt i STAR (Her BGU). Dog, om du føler at du blir glemt (du er straks over siste fix og har ikke fått instrukser) så kall gjerne opp ATC og be om videre instruksjoner. Vi foretrekker å få en litten reminder fra pilotene framfor unødvendig hold i trafikken ;)

 

Når ATC ikke er online står du selvsagt fritt til å navigere inn fra STAR slik du vil :)

 

Edit: Ser at jeg ble for sen der. Forresten Andreas, for å løse problemet ditt med 2 skjermer må du kjøre FS i window mode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Andreas og Magnus.

 

Ahh. Takker så mye. Der kom forklaringa jeg manglet veit du.

Glimrende..

 

Regner med det kommer flere spørsmål fra meg etter hvert som jeg får noen turer under hatten.

Helt topp med slike svar..

 

Følte meg totalt trygg på både fly og navigering før jeg entret Vatsim første gang, da gikk det rett i kjellern ei stund gitt. Skjønner det nå at man må opp noen level i nivå for å fly Vatsim sammenlignet med annen MP session.

Men det er jo tross alt det som gjør det mer intressant.

Mere realistisk, mer profft og totalt anderledes.

 

Men jeg gir meg ikke. Kjempemoro.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. For noen dager siden skulle jeg til å starte en tur med en F-16. Men så ble jeg litt usikker på om man kan gjøre det på VATSIM / eller om man må følge spesielle prosedyrer, når man flyr militere fly...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gardermoen gjelder maksimum 250 knop innenfor TMAen, dvs godt over FL100.

 

Noen utdrag fra AIP Norge:

 

Cross MOSAS FL 190 or below

and max speed 250KIAS or as

instructed by ATC.

Advice ATC if/when reducing

below instructed speed.

Cross VAKIR FL 140 or below

and max speed 250KIAS or as

instructed by ATC.

Advice ATC if/when reducing

below instructed speed.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Begynner nå og få noen få timer vatsim flight under lua, men det er fortsatt ting jeg lurer på.

Det her burde jeg selvføgelig kunne og veit jeg har lest det en plass men klarer ikke å finne det igjen..

Har vært gjennom hele Pilot Resorces på Vatsim bla.

 

Hva betyr det dår man får beskjeden "Information C" eller en annen bokstav igjen?? Og hvor finner jeg info så jeg kan lese meg opp på dette?

 

Flau og ydmyk mann som spør her nå, mens jeg er på tur fra LIRF til ENGM :blush:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Information C (Charlie)" er relatert til ATIS. Mange ATC-er legger ATIS inn i det som kalles "Controller information". Andre legger ut separate ATIS frekvenser. Denne informasjonen inkluderer blandt annet hvilke rullebaner som er i bruk, vær og vind, samt annen viktig informasjon.

 

EDIT:

- I SquawkBox skal du kunne høyreklikke på aktuell ATC i ATC-listen og velge "retrieve controller information" (usikker på om det er nøyaktig slik det ordlegges, men se om du finner det som minner mest).

- I FSInn går du til "Inn ATC" vinduet, velger aktuell ATC og trykker på knappen nede i venstre hjørne (fremdeles i "Inn ATC vinduet. Knappen til høyre returnerer deg til ATC-listen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, Information Charlie er på en måte navnet på "værpakken" (vind, sikt, skyer, QNH osv..)

 

Så istedet for å si:

" Gardermoen Tower SASxxx with you gate 14, vinds 030 at 4 knots, visibility more than 10 kilometers QNH1014 osv..."

 

Så kan man bare si

 

" Gardermoen Tower SASxxx with you gate 14 information Charlie.

 

Da vet kontrolleren at du har hørt/lest ATISen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er begrepet "Information C(harlie)" eller annen bokstav knyttet opp mot flyplassdata om værforhold på gjeldende tidspunkt. Denne Informasjonen "ATIS" er basert på værforholdene der og da og inneholder seneste informasjon om trykk, aktive rullebaner vind og værforhold ellers.

 

Været kan jo endres mange ganger i løpet av dagen og for å skille de ulike ATIS-oppdateringene fra hverandre tildeles hver ATIS en ny bokstav, derav "Information C" eller annen bokstav. Om du får "Information C" når du ankommer en flyplass og værsituasjonen endrer seg og ATIS oppdateres så vil det f.eks være "Information D(elta)" som gjelder ved avgang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner Jan Arild..

 

Jeg føler meg som en svamp når jeg er inne eller leser om Vatsim.. Synes det er utrolig spennende.

 

Synes jeg begynner å få ting på plass i forhold til hvordan ting fungerer, men plutselig ramler jeg borti noen prosedyrer og greier jeg aldri har hørt om før..

Kunne egentlig vært ok å hatt ei lita liste på Hva - Hvorfor - Hvordan på di mest normale tingene en newbie kan stusse på..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett sp i dag også..

Er på en flight til ENGM nå og fant ut at jeg hadde gjort en feil i flightplan som er lagt inn på Vatsim..

 

Er det noe mulighet til å få gjort om denne under flight?

 

Skjønner ikke hvordan jeg har fått det til men har prestert og skrevet SORPI istedet for TOR som siste waypoint før Gardemoen.

 

Helt utrolig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...