Gå til innhold

Skummelt med Vatsim? Opplæring tilbys!


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har du hørt om Vatsim, men synes det er skummelt å logge deg på? Føler du at du har for lite kunnskaper om fraseologi og det tekniske rundt det å fly på Vatsim? Kjenner du ikke noen du kan spørre om hjelp til opplæring?

 

Da kan jeg kanskje få lov til å gi deg litt drahjelp! Jeg er en ganske grei ATC som har vært på vatsim i ca 1,5 år som pilot, og nå sitter jeg også ATC på regionale flyplasser i Norge. Jeg ser at det av og til kommer newbies på besøk, og jeg vil bare med en gang si at jeg elsker newbies! Det er et tegn på at miljøet vokser, og at folk stadig dras mot de utfordringene og den økte realismen Vatsim representerer. Det er bare hyggelig at du tar kontakt og at vi snakker sammen om de forskjellige aspektene ved praktisk Vatsim-trafikk.

 

Jeg tilbyr deg følgende: Ta kontakt med meg enten når jeg sitter i tårnet, og så ber du om råd og tips, eller så tar du kontakt med meg på mail og så avtaler vi noe derfra. Typisk kan det være sabla alright å møtes på teamspeak og prate litt, og evt både være connecta på vatsim og på teamspeak. Jeg er ganske sikker på at du da meget snart får blod på tann når du, til tross for at du har hjertet i halsen ved første kontakt, faktisk klarer deg bra! Alle må begynne en plass.

 

Sett deg gjerne inn i dette: Vatsims eget opplæringshefte

 

Da venter jeg på å høre fra deg. Ha en strålende dag, Captain!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Heisann Andreas.

 

Dette var akkurat det innlegget jeg var på utkikk etter nå.

Jeg har flydd utallige timer på "vanlig" multiplayer, men nå begynner fristelsen og bli større og større for å forsøke seg på Vatsim.

 

Har sitti en times tid på engm nå for å spotte hvordan ting gjøres, men ikke ett fly var i området selvfølgelig..

 

Som du sikkert skjønner er jeg fryktelig intresert i hvordan alt det her går for seg, og kunne tenkt meg og inspisert litt før evt første tur i lufta..

 

Jeg leser og leser til øya blir tørre alle innlegg her inne og på Vatsim siden, og mener at jeg skjønner hoved delen av det..

 

Hadde det vært mulig å fått litt drill ved annledning??

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at folk reagerer sånn da :) Jeg tror nok det er en del som har en vatsimmer i magen, men som ikke tør å gjøre noe med det, eller som kanskje trenger litt drahjelp.

 

Forøvrig sitter jeg akkurat nå på ENCN_TWR og newbies og regulars er hjertelig velkommen!

 

Jeg sitter også på vaccsca sin teamspeak 3 server, og det er bare å logge inn og huke tak i meg! Kan selvfølgelig være at jeg sitter litt opptatt akkurat der og da, men da ber jeg deg bare vente bittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at det er de andre flyene som blir hakkete og har elendige texturer mens ditt eget fly og eller byggninger og terreng ser ok ut?

 

Iallefall er det slik det er, men du kan redusere denne hakkingen betraktelig om du inne i Squawkbox går inn i options og så har du en slider der du kan regulere hvor ofte per sekund flyene skal oppdatere seg, max er 20 ganger i sekundet. Da blir det langt mindre hakkete iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt min første tur selv, kjente det kriblet godt og satt lenge og vel før jeg etter å ha sendt flightplanen til ATC i Tower før jeg turte å trykke på knappen og med sped usikker stemme nærmest hviske... "BRA123 ready to recieve clearence to Gardermoen" I neste øyeblikk var det dødsstille i radioen, og jeg angret voldsomt og lurte på hva jeg hadde begitt meg ut på der jeg satt spent og kjempenervøs på ENVA.

 

Plustelig hører jeg i radioen fra en blid og hyggelig stemme: "BRA123 you are cleared to Gardermoen as filed via......" og så var det gjort.... resten gikk som en lek.. vel.. masse usikkerhet, men hadde studert departures og høyder og kart på forhånd og ATC geleidet meg godt igjennom alt sammen. Hadde en periode uten ATC men ble like godt mottatt av Gardermoen Approach som fikk meg flott ned.

 

Når jeg etter 4-5 år var det utrolig deilig å ta de første turene på Vatsim igjen med en erfaren pilot som jeg fløy sammen med og som kom med flotte innspill rett i øret mitt via Teamspeak. Det å ta sine første turer på Vatsim, og samtidid prate om prosedyrer og ting man lurer på underveis med en erfaren pilot på Teamspeak er i mine øyne beste måten å lære seg Vatsimj og å oppnå trygghet.

 

Lykke til Øyvind, før du vet ordet av det håndterer du ATC og Vatsim som en lek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jan.

Gleder meg til å komme skikkelig igang..

Ca 1000 spørsmål selvfølgelig men suger til meg alt jeg kan her jeg sitter på obs nå..

 

Men en ting..

Hvis man har lyst på en tur og starter feks på ENVA. Finner den flyplassen uten atc. Kan man da isåfall ta av?? Eller er det stor stygg FY FY??

Når man etter evt takeoff nærmer seg feks ENGM som er bemannet, får man da opp frekvensen i squakbox bildet??

 

Håper dere ikke gapskratter av newbie spørsmål her nå.. Kremt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar av fra en ubemannet flyplass komuniserer man på UNICOM freq 122.80. Denne frekvensen bruker man konsikvent når det ikke er ATC online.Poenget med UNICOM er og informere andre piloter hva man gjør.

F.eks ENVA traffic: Takeoff rwy 09 NORPO3A dep south.

Når du nærmer deg ENGM og f.eks APP er online så kontakter du han ved sånn ca 50 mils DME GRM..Eller han ber deg ta kontakt.

Freq står i Squakboks vinduet ENGM_APP 118.47

 

Når det gjelder første flytur PLANLEGG nøye,les metar fram med alle kart SID-STAR-APP studer og forstå hva som skal skje,ha papir og penn klar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare understreke viktigheten av å ha penn og papir. Du får utrolig mye informasjon, og det er viktig å skrive ned dette du får av atc og som du skal lese tilbake :)

 

Viktige punkter i departure som er verdt å ha en oversikt over på forhånd er:

 

- Været/Metar/Atis

Nødvendig info her er QNH, Rullebane i bruk, transition altitude.

 

- Departure

Forsøke å forutsi hvilken SID (Standard Instrument Departure) du kommer til å få ved take off basert på den rullebane du skal ta av på og hva som er første punkt i ruta di og hvor høyt du får fly før du får clearence til ny høyde.

 

- Enroute

Dette er den minst "stressende" delen, her kan du bruke tiden til å forberede deg til arrival og evt. motta climb/descent instruksjoner fra ATC.

 

- Arrival

Igjen må du ha oversikt over vær/metar/atis som gir deg informasjon om rullebane i bruk for landing og QNH og ellers værforhold og annet som kan være av betydning.

 

- Approach

Her igjen bør du ha gjort deg kjent med STAR (Standard Arrival Procedures) og du kan være forberedt når du vet hvilken rullebane som er i bruk og hva som er ditt siste punkt i ruta. Da kan du forvente å få nettopp den STAR'en som passer med din rute.

 

 

Etter noen flyturer, begynner du å skjønne sammenhengen og kan nærmest med 99% sikkerhet forutse hva ATC kommer til å si til deg, enten det gjelder clearence på departure eller ankomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for gode svar..

Hadde mitt første spede forsøk her før i efta, forholdsvis stressa pga mye nytt og litt dårlig lyd i mine headset.

 

Var på taxi mot holding da jeg selvfølgelig fikk en Fatal Error på noe Squakbox greier.

FSX ble da avsluttet og det var det.. Hadde oppe privat chat fra atc, og lurer på om det var der det skjedde noe tull.

 

Men men,. Her gir vi oss ikke med det samme, og jeg skal uansett sette meg mye bedre inn i saker og ting før neste forsøk..

 

Kom gjerne med flere gode tips/forslag. Det er til kjempehjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to har forklart det meget bra for deg.Husker selv jeg satt på teamspeak,med en rutinert pilot som forklarte meg mye.

 

Det er det beste tipset.Og ha penn og papir klar er også ett must.Etter jeg begynnte på vatsim,skaffa jeg meg en laptop,som jeg har kart,og sjekker været på.Går utrolig mye lettere da.

 

Men det viktigste av alt,er at du kan flyet du skal fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Har ett par små spørsmål til dere som er erfarne på Vatsim.

 

Har nå tatt ett par små turer endelig, men sliter litt med squakbox bla.

 

Jeg bruker to skjermer, og er vant med og ha VC på hovedskjerm og Pedestal - FMC - Throtle Quadrant samt evt Chatbox i MP på skjerm nr 2. Dette gjelder spesielt PMDG 747.

 

Når jeg nå såvidt har fått flydd litt Vatsim, regnet jeg med at squakbox også uten problem kunne plasseres på skjerm nr 2.

 

Dengang ei. Gjør jeg det går begge skjermer i svart, kommer tilbake for så å gå i svart igjen men 1-2 sekunders mellomrom.

 

Eneste løsningen jeg har funnet så langt er å plassere squak slik at den såvidt titter inn på hovedskjerm. Da får jeg ikke denne hakkinga. Merkelige greier eller?

Det går jo forsåvidt bra slik, men skulle gjerne klart og plassert den slik at jeg slipper og sitte og irritere meg over litt som stikker ut i VC fra høyre under flight.

 

Noen som har vært borti det samme og har funnet en løsning på dette?

 

Kan legge til at alle drivere er av nyeste dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på taxi mot holding da jeg selvfølgelig fikk en Fatal Error på noe Squakbox greier.

FSX ble da avsluttet og det var det.. Hadde oppe privat chat fra atc, og lurer på om det var der det skjedde noe tull.

 

Ja, her må du trykke "ignore" ;) (mener jeg å huske?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...