Tore Stabell Kuloe Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Det blåser godt i høyden. Denne karen har den laveste groundspeed jeg har sett på en stund. Siter
Birger Blomvik Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Hvor er dette kartet hentet i fra? Og hva slags program bruker du til dette? Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Kan tenke meg dette er hentet fra flightradar24.com Siter
Å E Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Birger: http://www.flightradar24.com/ EDIT: Ole kom før meg Siter
Svale Andre Leren Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 husker ikke hovedsiden til den, men du finner den også her bare dra kartet ditt du vil, så finner du flyene. EDIT: wops, noen var før meg :grin: Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Det der var rimeligt lavt ja.Har vel sikkert ikke noen særlig høy cruise fart i mach heller. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Skrevet 26. januar 2010 det er veldig kaldt i høyden, nesten 70 minus. Men blir TAS så mye lavere på grunn av kulden, da? Siter
Even Rognlien Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Jøss Det der var ikke serlig fort nei. Når jeg er ute og flyr 737 i FS ligger jeg som regel på 450kt i ground speed (ca vindstille). Kulda skal vel ikke ha noe å si på hvor fort et fly beveger seg over bakken? EDIT: Ja se her ja. Har vært enormt mye vind der oppe i dag! Dette er et utsnitt av vindene på ruten mellom Frankfurt og Oslo (dep. time: 1300Z): En trekant: 50 kt En lang strek: 10 kt En kort strek: 5 kt Så på FL390 har det i hvertfall vært godt over 100 knop motvind! :crazy: (Bruk [CTRL]+[+] for å zoome.. [CTRL]+[0] for å zoome ut) Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 tenker de har en lav cost index som ikke gir noe særlig mer fart enn M.780-785 heller. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Skrevet 26. januar 2010 ser ut til det. Men etter formelen TAS = (643 + (1.25 * OAT)) * MACH får jeg at det bare skiller ti-tolv knop på TAS om man går fra temp -60 til -70. Så enten flyr han på en TAS nede i rundt 400, eller så var det femti knop mer vind enn det er spådd i dag. Det er i alle fall en groundspeed som er en Dash verdig! Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har opplevd en nesten 190 knop i trynet på vatsim.I USA.da var den nede på 320 i GS.lå vel i mach.783-785.icelandair cost index på 21. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Skrevet 26. januar 2010 ... på den annen side er det noen som skor seg på vinden, og kan glede seg over å komme hjem litt før, etter en lang reise. Siter
PEtter blindheim Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Lars-Petter, mach .70-72 er nok nærmere sannheten.. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Skrevet 26. januar 2010 hvorfor skulle han fly så sakte som .7, mener du? Ellers, Lars-Petter: "190 knop i trynet på vatsim.I USA.da var den nede på 320 i GS". - Da hadde du i så fall en TAS på over 500 knop, og det er vel drøyt fort? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Uansett om man har 20,50,100 eller 150kt motvind flyr man fortsatt med den samme indikerte farten som vises i speedtape i PFD skjermen. Cost index bestemer hvilken indikert fart man skal ha. TAS og GS vil hele tiden variere med vindforholdene. Har man først 30kt motvind, og at den etter en stund er oppe i 100kt er groundspeed redusert med 70kt, men den indikerte farta er den samme. Forutsatt at man er på samme høyde vell og merke. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Tore:Etter og sjekket flighten min på Vataware,så ser jeg laveste fart ble registrert på 330 knts. Var på en flight Kef-Orlando.Og ruten gikk langt innenlands i USA,pga vindene. Ruta jeg fløy var den dagens RL. Siter
Martin Floor Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 TAS og GS vil hele tiden variere med vindforholdene. TAS vil ikke variere med vindforholdene, den vil være konstant så lenge trykket og temperaturen er konstant. IAS (Den indikerte hastigheten på fartsmåleren i flyet) Korrigert for posisjonsfeil og temperatur- og trykkfeil så får vi: TAS (Sann flygefart gjennom luften) Beregnet mot-/medvindskomponent så får vi: GS (Bakkefarten) Kompresjonsfeil er utelatt i denne oversikten, som gir forskjellen mellom IAS og EAS (Equivalent Airspeed). Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 @Even Rognlien: Hvor har du dette varselet du har lagt ut bilde av i fra? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.