Gå til innhold

Norwegian lurt


Kenneth Rønning

Anbefalte innlegg

Norwegian ble lurt av Cimber Sterling da de la ut 3000 billetter til 1 kr. stykket+avgifter, for Cimber gikk i gang og kjøpte samtlige av de 3000 billigbilletter, og Norwegian ante ugler i mosen når ingen møtte opp til avgang.

Saken:

http://e24.no/selskap/NAS/article3472079.ece

 

Det jeg lurer på er om dette egentlig er lov?

 

Er det ikke noe som heter konkurranseloven elns, som gjør denne handelen ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ikke forbudt å kjøpe billetter, og det er ikke forbudt å ikke reise.

Det springende punktet er om NAS får pengene sine, eller om de blir tilbakebetalt til kjøperne. Får de 3000 kr for 3000 billetter så har de faktisk spart fuel og penger på å fly tomme.

Om de ikke får pengene så grenser dette til svindel. Cimber Sterlig bryr seg sikkert ikke, all PR er god PR for de fleste LoCo'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

De ble vell ikke akkurat lurt disse raud nasane....Når du legger et produkt på web for salg, så får du salg....jeg vil heller kalle det venstrehånds arbeide i produkt planleggning når det er så lett og kjøpe så mange biletter på så kort tid...fra samme domain eller ip range....amatør messig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Geir her uavhengig av hvilket selskap det dreier seg om. Når Norwegian prøver seg på en slik type markedsføring, så må de regne med at en konkurrent gjør alt for å forhindre å miste sin markedsandel pga. en slik kampanje tilbud. Helt etter boka hvis man spør meg her, da enhver utøver prøver å kapre mest mulige markedsandeler på allerede et trangt marked. :)

 

BTW: Ryanair og Norwegian har gjort det samme mot bl.a. SAS og BA, bare i motsatt retning. Så hvorfor kan ikke danskene gjøre det med en liten vri? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruten som det drejer sig om, er en af Cimber Sterlings kernerute fra København til Karup i Midtjylland. Cimber har fløjet denne rute igennem hvertfald 25-30 år, og det er en af deres vigtigste ruter. Der findes dårlige togforbindelser til den del af Danmark, og ruteflyene flyver så ofte dertil, at de næsten erstatter jernbanen.

 

Samtidig har Norwegian også gået på 2 andre ruter. 1 til Billund og 1 til Bornholm. Billund har ikke haft rutetrafik siden Storebæltsbroen åbnede i 1998 (1997 for jernbanen). Det kunne simplethen ikke betale sig for Maersk Air at flyve på den ruten. Folk valgte toget frem for flyet. Jeg tror ikke den rute holder længe.

 

Den anden til Bornholm har i mange år været fløjet af Cimber. Det er lidt på samme måte som med Karup. Bornholm ligger så langt fra alt, at man kun kan komme dertil på 2 måter. Bly eller færge. Færgerne sejler til/fra Ystad i Sverige og Køge syd for København. Sidste sommer kom så Wings of Bornholm, som kører på Avitrans Nordic's forretningsmodel. Her har en masse bornholmske virksomheder sat penge ind, så det er bornholmernes eget selskap. Her må man sige, at Cimber og WOB har "magten". Norwegian flyver fra CPH kl 20:35 og tilbage fra Bornholm 21:50 mener jeg tiderne er. Altså sent på aftenen, hvor mange folk alligevel er kommet enten tilbage til Bornholm eller er fløjet tilbage til København.

 

Cimber flyver derimod hele dagen (4-6 flyvninger dagligt mener jeg det er), mens WOB har 3-4 daglige flyvninger (minus helga).

 

Her er der ikke de billige billetter. Men der er konkurrense. Cimber vil have 159 DKK for en enkelt til/fra København, mens WOF vil have 189 DKK. Norwegian vil have 149 DKK. Her skal man så se på antallet af afgange og hvornår folk helst vil flyve. Kender jeg folk fra Bornholm, så tror jeg ikke de vil flyve så sent som Norwegian flyver. Hvis de skal til et møte i København, så vil de hellere flyve om morgenen (med Cimber eller WOB), fremfor at skulle flyve til København dagen før, for så at overnatte i København. Her vinder Cimber og WOB fordi de har langt bedre tider end Norwegian, prisen underordnet.

 

Til både Karup og Bornholm flyver Cimber morgen og aften med deres B737-700'ere, mens de andre ture i løbet af dagen flyves med ATR 42 eller ATR 72.

 

Et sted kan jeg forstå Cimber Sterling. De vil gerne undgå, at folk køber de billige billetter hos Nowrwegian. Den rute er så vigtig for Cimber, at de må stoppe Norwegians "forsøk" på at overtage den rute.

 

Men ejg kan også godt forstå Norwegian. De vil gerne ind på det danske indenriksmarked, og eneste måte at få folk over er nemlig med billige billetter. Så kan de altid håbe, at folk vælger Norwegian næste gang de skal til/fra Karup, Bornholm eller Billund.

 

Jeg har ikke taget Aalborg med i denne liste. Her flyver både SAS, Norwegian og Cimber. Og det er nok den lufthavn i Danmark, som har mest brug for en hurtig forbindelse til Købenahvn. Hvis man skal med tog er det hvertfald 3 timer. Med fly klares det på ca 1½ time fra du checker ind i Aalborg til du sætter dig ind i taxaen i CPH. På denne rute flyves der 40!!! gange om dagen. I 2009 fløy 906.252 pax fra/til Aalborg. Det er 12% mere end i 2008. En del bruger de mange flyvninger til f.eks. at tage til koncerter eller opera i København, og alligevel nå hjem til Aalborg samme aften.

 

Jeg har dog ikke nogen som helst fornemmelse af, hvem det går bedst for af de 3 selskaper på den rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Cimber Sterling gjorde dette for å ungå konkuranse, så tror jeg at noe lignende organ som Konkuransetilsynet burde bli koblet inn. Dersom Cimber er nødt til å "sabotere" Norwegian for å ungå deres konkuranse, så er det tydelig at Cimb Sterl ikke kan konkurere med NAX.

 

Totalt undøvendig av dem å gjøre dette,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med ditt anstrengte forhold til NAS/glede over å kjøpe dyre SAS-billetter, Geir, så skjønner du vel at dette er idioti. At du konkluderer med at NAS er amatører ved å tilby billige billetter for å konkurrere seg inn på et marked sliter jeg med å forstå, trodde du var bedriftsleder? Kan ikke helt skjønne hvorfor NAS skal ha begrensing på hvor mange billetter som kan kjøpes fra en ip-adresse.

 

Aksjekursen til Cimber Sterling Group har stupt og de involverte ansatte risikerer å få sparken. Det må være lov å stille spørsmål ved intellingensen til selskapets ansatte. Trodde de at det bare ville gli forbi i stillhet?

 

Så lenge medarbeidere i Cimber har gjort dette på eget iniativ, er det vanskelig å straffe selskapet. Å kjøpe flybilletter er vel heller ingen kriminell handling. Men selv i flybransjen finnes en viss kotyme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg tar meg friheta å gå litt i forsvar for Geir her for jeg tviler på att han mener bokstaveklig att Norwegian er amatører, Derimot tror jeg han tenker som meg att her har de vært litt for kjappe med å utarbeide en kampanje. Når det er sagt er det som Sterling har gjort alt annet enn god foretningsdrift. For kundene føler jo dette som det motsatte av hva de har ønske om, nemlig konkuranse.

Slik sett kan dette gå i Norwegians favør og Sterlings disfavør.

 

Men saken bare viser hvor råtten denne bransejn er blitt de siste åra. Jaggu godt vi har ett forholdsvis strengt kontroll regime for denne transporten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir snakker så vidt jeg skjønner om dataløsningene, og det er det også andre oppegående personer som har gjort. Bla diskureres det om systemene er i stand til å gjenkjenne terrormistenkte når Donald Duck og Co kan kjøpe billetter uten problemer.

 

Dette er utenfor mitt fagfelt, så jeg kan ikke uttale meg om det ene eller det andre flyselskapsystemet er bedre eller verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

He he, det er morro og se at her på forumet har man et anstrengt forhold til NAS, så fort jeg kommenterer, og jeg gjentar det en gang til.. at det er amatørmessig og lage en kampanje og legge den på web som er for alle, super billig er det også, og ikke forvente at bilettene blir solgt!

 

Og yes Aslak jeg snakker om tekniske løsninger, ikke vanskligere en og ha en avsjekk som sier at om 10 stk eller flere fra samme ip handler innen for et tidspunkt så skal man varsles, eller manuell kontroll....phu...gidder ikke og kjøre dette mere.... men det er kansje mangel på og invistere i teknikk? Jeg håper jeg fortsatt kan få bidra på forumet her uten og bli tillagt meninger og holdninger jeg ikke har gitt utrykk for..for om ikke kan man jo bare slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt businesstrekk av C-S. De fant en vare som ble solgt til langt under det den egentlig er verdt. De kjøpte den opp, og solgte den til en pris kunder var villige til å betale.

 

Det finnes selvfølgelig mange måter å analysere dette på. Ut i fra et konkurranseperspektiv er det ikke uproblematisk - hverken den ene eller den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Software som pinger IP adresser og dermed identifiserer hvem som står bak? Eksisterer den softwaren tro? Syns det hørtes spekulativt ut. Det skal jo utrolig mye til før Telenor tilater innsyn i sine register men det er kansje noe annet i Danmark?

Ingen kan sikre seg helt mot direkte sabotasje uansett enten en er "amatør" eller "proff"

 

Håper nå uansett att Sterling får kjenne det sure eple fra kundene. For kundene er jo ingen amatører :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hver gang du gjør en transaksjon på nettet kommer wan ip din opp, så dette er ikke akkurat romfarts teknologi. Det er jo ingen ide og identifisere alle, men om det er mer en 10 stk fra samme firma eller ip om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, noen ganger kan selv den best betalte jobb være en drittjobb vet du;) Jeg kjøper forsåvidt argumentet om å hindre gjentatte kjøp, evt. kvantumsbegrense fra en ip. Men det var vel ingen som hadde trodd at ens konkurrent skulle synke så dypt som i dette tilfellet.

 

Får si som Andrew Carnegie sa: "And while the law of competition may sometimes be hard for the individual, it is best for the race, because it ensures the survival of the fittest in every department." Det er vel beskrivende for flybransjen også.

 

God helg, Geir!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he artig kommentar fra deg Geir...

I denne tråden sier du

sitat:

"He he, det er morro og se at her på forumet har man et anstrengt forhold til NAS, så fort jeg kommenterer,"

Jeg vil jo tolke det slik at du har et litt anstrengt forhold når du vanligvis kommer med slike kommentarer

Sitat:

"Lag en sas paint a, du som er så flink til og painte....jeg har nokk med kona en gang i måneden, om jeg ikke skal fly i en tampong frivillig....."

:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Eller en som nekter og forstå fordi han har hengt seg opp i at goffen er nas hater, prøv det da vell, funker nokk det.

 

Du hadde vell neppe skjønt en fleip selv om du hadde fått den rekomandert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...