Gå til innhold

Noen som har prøvd dette real med c-172


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd å sideslippe en c-172 med fult sideror og så liten fart at flyet har stallet?

 

Hvordan oppfører flyet seg i steilingsøyblikket med slike rorutslag?

 

Når en sideslipper flyet viser jo ikke fartsmåleren riktig verdi. Men det hadde vert ok å vite i hvilken ca hastighet flyet vil stalle. Noen som har forsket på dette i real?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Arild Bersås:

Med slik bruk av sideror ved stall kan du kanskje risikere å gå inn i spinn? Lite ønskelig å utforske dette, C172 er ikke sertifisert for spinn.

Spinn er nok ett sannsynelig utkomme av en slik manoever.

 

At C172 ikke er sertifisert til spinn derimot er helt feil.

Den er sertifisert til 'Limited aerobatics, including spins.'

 

Gjorde selv spin-trening i forbindelse med CFI-lappen i en C172. Den er saa doven og tilgivende i sine fly-egenskaper at det hele er en heller avslappet opplevelse. "[smil]"

Det heter jo at man skal 'apply opposite rudder' for aa bryte en spin.. I en C172 maa man sparke inn fult motsatt ror under en stall for aa faa den inn i en spin (Som denne traaden begynte med.), men for aa bryte spinnen er det nok aa sleppe roret, trenger ikke engang aa sparke motsatt ror for aa bryte den.

 

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-172 får man spinna med ja!

 

Men den är riktigt svår att få i spin faktisk. Man ska verkligen flyga konstigt om det ska hända utan att man vill det.

 

Men för övrigt har jag aldrig sideslippat in i en stall med en Cessna. Gjorde det med Safarin och Groben på flygskolan, men inte med Cessnan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Roar Kverneng:

..c-172 Skyhawk er ikke sertifisert for spin i skolesammenheng.

Va?

Var har du det ifrån? Den var ny för mig.

 

Det instrueras i spin på C-172 i alla fall.

Inte på NAC där jag gick, men på andra skolor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres merkelig ut, og enda merkeligere at det kun er restriksjoner på "i skolesamenheng". Instruktøren min sa at hun ville ikke demonstrere det men vi kunne gjerne ringe en eldre kar som demonstrerte det, men personlig har jeg ikke vært i spinn med C172. Dog har jeg hørt, som Helge sier, at den er vanskelig å få i spinn, den må provoseres kraftig. Jeg har hatt den i steiling og tråkket fullt sideror inn mot spinnretning, eller den vingen som droppet, eneste jeg fikk var 90° krenging, men ikke noe spinn, desverre "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er noen misforstaaelser ute aa gaar her.

 

C172 er sertifisert til aa utfoere spins, dersom den er lastet slik at man havner innenfor 'Utility' kategorien.

Laster man for mye eller feil havner man i 'Normal' kategorien, og spins er da /ikke/ tilatt.

 

Spins er heller ikke lovlig aa utfoere dersom ikke hver eneste person ombord har en fallskjerm paa.

Eneste unntaket er spin-trening i forbindelse med CFI trening.

Dette er pr. FAA regler, mulig Norge er forskjellig.

 

Ville vaere morro aa se hvor de som sier at spins ikke er lovlig fikk informasjonen sin fra. "[smil]"

 

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ror-stillinger hadde du da du hadde den i 2,5 runder?

 

For å få en c-172 i spinn, er det bare å ligge helt ved steilingen og tråkke fult sideror, eller må en hjelpe til litt med balanserora?

 

Spinn kun tilatt med skjerm????

 

Hvordan i hule skal en klare å komme seg ut av døra og ut av flyet når det er i spinn!!!! ALt går rundt og så har en ho sentrifugal kraften. Og er en i ca 3500 - 4000 fot så synker en vel med rimlig mange fot pr. min. så det tar vel ikke mange sekunda før en klasker i bakken!!

 

Er det noen som har hørt om en c-172 i flatspinn / ukontrollert stort spinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Karl sier så er Cessna (spesielt 172) laget nettopp for å være vanskelig å få i spinn, og enda værre å holde der over lengre tid. Er vel neppe noe annet fly som er så vanskelig å provosere inn i spinn, virker som TB10'n ikke er like uvillig til å spinne, har aldri vært i spinn med den siden den ikke er sertifisert for det, men i steilinger virker det som det kan være mulig og få den rundt ved og presse litt rudder inn mot vingen som dropper. Nå har heller ikke TB10 vridd vinge så når den først steiler er det hele vingen som steiler, i motsetning til på 172 som har vridd vinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra håndboken til en C172N 1977 mod, heter det:

 

Section 2 - Maneuver limits.

 

Normal category

Aerobatic maneuvers, including spins ar not appproved.

 

Utility category

In the utility category, the baggage compartment and rear seat must not be occupied. No aerobatic maneuver are approved except those listed below:

 

Chandelles – max 105 kts.

Lazy Eights – max 105 kts.

Steep turns – max 95 kts.

Spins – Slow Decelerations

Stalls – Slow Decelerations

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...