Jarle Kristiansen Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 Er det noen som har prøvd å sideslippe en c-172 med fult sideror og så liten fart at flyet har stallet? Hvordan oppfører flyet seg i steilingsøyblikket med slike rorutslag? Når en sideslipper flyet viser jo ikke fartsmåleren riktig verdi. Men det hadde vert ok å vite i hvilken ca hastighet flyet vil stalle. Noen som har forsket på dette i real? Siter
Helge Jordal Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Kjell Arild Bersås: Med slik bruk av sideror ved stall kan du kanskje risikere å gå inn i spinn? Lite ønskelig å utforske dette, C172 er ikke sertifisert for spinn. Spinn er nok ett sannsynelig utkomme av en slik manoever. At C172 ikke er sertifisert til spinn derimot er helt feil. Den er sertifisert til 'Limited aerobatics, including spins.' Gjorde selv spin-trening i forbindelse med CFI-lappen i en C172. Den er saa doven og tilgivende i sine fly-egenskaper at det hele er en heller avslappet opplevelse. Det heter jo at man skal 'apply opposite rudder' for aa bryte en spin.. I en C172 maa man sparke inn fult motsatt ror under en stall for aa faa den inn i en spin (Som denne traaden begynte med.), men for aa bryte spinnen er det nok aa sleppe roret, trenger ikke engang aa sparke motsatt ror for aa bryte den. Mvh, Helge Siter
Gjest Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 C-172 får man spinna med ja! Men den är riktigt svår att få i spin faktisk. Man ska verkligen flyga konstigt om det ska hända utan att man vill det. Men för övrigt har jag aldrig sideslippat in i en stall med en Cessna. Gjorde det med Safarin och Groben på flygskolan, men inte med Cessnan. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 Testet litt med PA28 isted, den er jo meget snill! Full sideslip med venstre vinge ned. Det eneste som skjedde var at den droppet høyre vinge slik at vi var omtrent wingslevel. Snakket med en som hadde gjort det endel i C150 Aerobat og den flikket helt rundt Clamer Siter
Gjest Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 ..c-172 Skyhawk er ikke sertifisert for spin i skolesammenheng. Siter
Gjest Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Roar Kverneng: ..c-172 Skyhawk er ikke sertifisert for spin i skolesammenheng. Va? Var har du det ifrån? Den var ny för mig. Det instrueras i spin på C-172 i alla fall. Inte på NAC där jag gick, men på andra skolor... Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 Synes det høres merkelig ut, og enda merkeligere at det kun er restriksjoner på "i skolesamenheng". Instruktøren min sa at hun ville ikke demonstrere det men vi kunne gjerne ringe en eldre kar som demonstrerte det, men personlig har jeg ikke vært i spinn med C172. Dog har jeg hørt, som Helge sier, at den er vanskelig å få i spinn, den må provoseres kraftig. Jeg har hatt den i steiling og tråkket fullt sideror inn mot spinnretning, eller den vingen som droppet, eneste jeg fikk var 90° krenging, men ikke noe spinn, desverre Siter
Kjell Arild Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 Med slik bruk av sideror ved stall kan du kanskje risikere å gå inn i spinn? Lite ønskelig å utforske dette, C172 er ikke sertifisert for spinn. Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 15. juni 2002 Skrevet 15. juni 2002 Dette kan sikkert variere litt fra modell til modell. Ofte er det vel instrumenter og ikke selve flymaskinen som setter begrensninger på om det tåler spinn eller ikke. Eldre gyroer osv. er vel ikke så glad i å bli spinnet utenfor "grensene" sine hele tiden. Ole Martin Siter
Helge Jordal Skrevet 16. juni 2002 Skrevet 16. juni 2002 Mulig det er noen misforstaaelser ute aa gaar her. C172 er sertifisert til aa utfoere spins, dersom den er lastet slik at man havner innenfor 'Utility' kategorien. Laster man for mye eller feil havner man i 'Normal' kategorien, og spins er da /ikke/ tilatt. Spins er heller ikke lovlig aa utfoere dersom ikke hver eneste person ombord har en fallskjerm paa. Eneste unntaket er spin-trening i forbindelse med CFI trening. Dette er pr. FAA regler, mulig Norge er forskjellig. Ville vaere morro aa se hvor de som sier at spins ikke er lovlig fikk informasjonen sin fra. Mvh, Helge Siter
Kjell Lavoll Skrevet 16. juni 2002 Skrevet 16. juni 2002 Stalle speed kommer an paa vekt, loadfactor, bank angle, etc. Det er ogsaa mange forskjellige C172 modeller og de staller paa forskjellige tidspunkt. Det er ikke saa vanskelig aa spinne en C172, men jeg har problemer med aa faa mer enn 2.5 rotasjon. Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 16. juni 2002 Forfatter Skrevet 16. juni 2002 Hvilke ror-stillinger hadde du da du hadde den i 2,5 runder? For å få en c-172 i spinn, er det bare å ligge helt ved steilingen og tråkke fult sideror, eller må en hjelpe til litt med balanserora? Spinn kun tilatt med skjerm???? Hvordan i hule skal en klare å komme seg ut av døra og ut av flyet når det er i spinn!!!! ALt går rundt og så har en ho sentrifugal kraften. Og er en i ca 3500 - 4000 fot så synker en vel med rimlig mange fot pr. min. så det tar vel ikke mange sekunda før en klasker i bakken!! Er det noen som har hørt om en c-172 i flatspinn / ukontrollert stort spinn? Siter
Kjell Lavoll Skrevet 16. juni 2002 Skrevet 16. juni 2002 Full rudder, full up elevator, og litt aileron i motsatt spin retning. Vi eksperimenterte med alt mulig, men 2.5 er alt vi fikk til. C152 er mye enklere aa spinne, og de holder seg i spinnen mye lengre. Siter
Christian Ramberg Skrevet 16. juni 2002 Skrevet 16. juni 2002 det er vanskelig å spinne en cessna pga at det er et avangsert privatfly. men ja det går ann å spinne. bare bruker ror og trekke stikka hardt tilbake så kommer`n har ikke prøvd dette på cessna. har bare prøvd det på harvard......... Siter
Karl R Pettersen Skrevet 17. juni 2002 Skrevet 17. juni 2002 C172 er vel også designet spesiellt for å være bortimot umulig å ta i spinn? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 17. juni 2002 Skrevet 17. juni 2002 Som Karl sier så er Cessna (spesielt 172) laget nettopp for å være vanskelig å få i spinn, og enda værre å holde der over lengre tid. Er vel neppe noe annet fly som er så vanskelig å provosere inn i spinn, virker som TB10'n ikke er like uvillig til å spinne, har aldri vært i spinn med den siden den ikke er sertifisert for det, men i steilinger virker det som det kan være mulig og få den rundt ved og presse litt rudder inn mot vingen som dropper. Nå har heller ikke TB10 vridd vinge så når den først steiler er det hele vingen som steiler, i motsetning til på 172 som har vridd vinge. Siter
Frode Foss Skrevet 17. juni 2002 Skrevet 17. juni 2002 Fra håndboken til en C172N 1977 mod, heter det: Section 2 - Maneuver limits. Normal category Aerobatic maneuvers, including spins ar not appproved. Utility category In the utility category, the baggage compartment and rear seat must not be occupied. No aerobatic maneuver are approved except those listed below: Chandelles – max 105 kts. Lazy Eights – max 105 kts. Steep turns – max 95 kts. Spins – Slow Decelerations Stalls – Slow Decelerations Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 17. juni 2002 Forfatter Skrevet 17. juni 2002 Kan noen forklare meg hvordan en utfører disse manøverene: Chandelles – max 105 kts. Lazy Eights – max 105 kts. Finnes det noen figurer eller noe som forklarer disse og utførelsen av disse. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.