Gå til innhold

CTP eastbound *as real as it gets*


Anbefalte innlegg

Den 24. Oktober er en dag jeg har sett fram til lenge.

 

For i dag var det endelig duket for Cross the Pond eastbound 2009! På dette eventet testes pilotene for det jeg kaller vatsim-stress :grin:. Man er bare én pilot, ikke to slik det er i virkeligheten. Du skal holde checklisten i den ene hånden, og høre ATIS i høretelefonene, og sjekke at alt i flyet er som det skal før take off. Det er mye å tenke på, og ja, det blir litt stress. Men må si dette var spennende, givende og heftig :D

Info om min flytur:

 

Origin: KBOS (Boston)

Arrival: EDDF (Frankfurt)

 

Route: CANAL BRADD BANCS URTAK 46/50 48/40 50/30 51/20 DINIM GIPER UN513 GAPLI UN20 SAM UM140 DVR UL9 KONAN UL607 SPI UT180 DITEL T180 OSMAX EDDF/25L

 

NAT: U (46/50 48/40 50/30 51/20)

TMI: 297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til bildene:

 

Været for i dag sjekkes nøye, før vi tar turen til flyet som står parkert på E6 i Logan intl flyplass. En gjennomsnittslig medvind på 55 knop regnet jeg ut, at vi kommer til å oppleve, ikke dårlig :grin:

ctpwx.jpg

 

Gjort klar alle sider i FMC, ATIS er sjekket, METAR-sjekket for siste gang, QNH satt. Straks klar for pushback:

ctp1.jpg

 

Utrolig deilig følelse, men samtidig litt ekkel følelse, å stå linet opp RWY 15R i Boston, klar for take off:

ctp2.jpg

 

Godt i gang med position reports, og dette går strålende. PMDG yter bra for å si det sånn:

ctp3.jpg

 

Slik så det ut, da jeg var straks halveis over atlantern:

ctp4.jpg

 

Her ser dere meg (DLH424A):

ctp5.jpg

 

Et av verdens vakreste fly =)

ctp6.jpg

 

Slik så min transatlantic radio operation checklist ut, etter jeg nesten var ferdig med NATen. Grunnen til at skriften er skjeiv og stygg er fordi arket er på venstre side av meg, og det er vanskelig å skrive rett da :P

ctp62.jpg

 

Detaljert info om flyturen min, mens jeg kryssa:

ctp7.jpg

 

Slik så ATC-vindu ut under eventet:

ctp8.jpg

 

Greit sted å ha ATISen til Frankfurt syns jeg. På FMC nr 3 i 747en, den som ligger i pedestal:

ctp9.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solen har går ned, og Shannon Control er snart innen rekkevidde:

ctp10.jpg

 

Her er jeg i Shannon Control sitt luftrom og får direct GAPLI:

ctp11.jpg

 

Om dere ikke spottet flyet i forrige bilde, så har jeg zoommet inn på det her:

ctp12.jpg

 

Får spesielle vectors til Frankfurt. De fører meg over flyplassen og litt rundt omkring sør for flyplassen (ATCen måtte gi meg holdings som han ga vectors til):

ctp13.jpg

 

Her trodde jeg at jeg skulle få joine localizeren til 25L / L men måtte selfølgelig ta en runde til:

ctp14.jpg

 

Etter hvert gikk det opp for meg at jeg faktisk var nr 4 for landing til 25L. Her gir ATCen meg HDG på 030, og flyet svinger vekk fra trafikken ten o'clock

ctp15.jpg

 

Men etter 3 holdingsrunder fikk jeg endelig joina downwind til 25L, og kontaktet director. Under landing fikk jeg fullt av TCAS-varselmeldinger, da det var 5 fly synlige på NDen, syke greier ass:

ctp16.jpg

 

Trygt nede, og venter på å crosse 25R. Måtte faktisk vente 5 min bare for å krysse 25R, men koselig å få spottet litt fly og =) Foran meg var en Air Canada 767, bak meg var det en Air France A380 tror jeg.

ctp17.jpg

 

Anbefaler alle som har vurdert CTP, og virkelig være med neste gang, du kommer ikke til å angre!

 

Takk for meg!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder! Ser morsomt ut :)

Hvilke fohåndskunnskaper trenger man egentlig for en slik langtur? Jeg har lagt merke til at de fleste bruker tabeller for mye rart, som jeg ikke har sett før.

 

Og jeg lurer også på hvordan du får ATIS'en inn i FMC'en :)

Vet hvor forecast-siden er, men det står "no datalink" eller "no comm" (en av de to, husker ikke hvilken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice serie Paulo!

Godt å se at fler får øynene opp for hvilket UFATTELIG event dette er. Spør du meg, man er ikke hard core simmer før man har CTP i beltet! Alle eventers mor, enkelt og greit.

Synd jeg missa årets eastboundutgave, jeg hadde jo også slot bare 4 ? min før deg.

 

Marius: Alle flyr utifra det nivået man er på.

Men det viktigste i dette eventet er KOMMUNIKASJON,

i tillegg til grunnleggende transatlantisk ops. kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tilbakemeldinger folkens =) Takk for dem!

 

Så til spørsmålene:

 

METARen i ACARS har jeg lagt inn selv, manuelt. Dette er så jeg slipper å skrive det ned på papir og sparer derfor blekk og papir. Hadde PMDG hatt denne funksjonen ville vel det stått "weather" og ikke "FLT DSPTCH" i tittelen i FMCen. Vel å merke går dette bare ann for de som flyr i VC, fordi jeg må bruke FMC nr 3 til dette.

 

For å kunne være med på Cross the Pond burde man være, som det har blitt sagt tidligere i topicen, godt vant med ATC-kommunikasjon. Du må forvente å slite må å få rom til å snakke på frekvensene. Jeg ble ofte avbrutt da jeg skulle begynne å snakke. "Luft.."American 223 getting close to URTAK". Flytende engelsk er også en stor fordel! Under stress merker jeg at engelsken min ikke blir så flytende lenger.

 

Dette var min første Atlanterhav-krysning med ATC, og det gikk jo bra, så er bare å hive seg ut i det neste gang, hvis man har fløyet mye på vatsim før. Å lære seg å fly NAT-tracks lærer man fint på noen dager =)

 

Jeg skal i hvertfall være med neste gang, hvis jeg er hjemme da. Skal i førstegangstjeneste i Janauar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og se bilder fra lufta!

Selv satt jeg på bakken i Frankfurt i en liten cessna og fulgte med trafikken. Må si det hørtes hektisk ut til tider.

 

Hadde vært morsomt og delta, men jeg har NULL erfaring med og fly tracks. Og med den heller beskjedne default FMC'en i XPlane kan det bli en utfordring og få rapportert posisjon og estimated tid til neste posisjon. Klør meg bare i huet når det rapporteres f. eks 42W 50N est 1942Z

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...