Paulo Fernandes Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Den 24. Oktober er en dag jeg har sett fram til lenge. For i dag var det endelig duket for Cross the Pond eastbound 2009! På dette eventet testes pilotene for det jeg kaller vatsim-stress :grin:. Man er bare én pilot, ikke to slik det er i virkeligheten. Du skal holde checklisten i den ene hånden, og høre ATIS i høretelefonene, og sjekke at alt i flyet er som det skal før take off. Det er mye å tenke på, og ja, det blir litt stress. Men må si dette var spennende, givende og heftig Info om min flytur: Origin: KBOS (Boston) Arrival: EDDF (Frankfurt) Route: CANAL BRADD BANCS URTAK 46/50 48/40 50/30 51/20 DINIM GIPER UN513 GAPLI UN20 SAM UM140 DVR UL9 KONAN UL607 SPI UT180 DITEL T180 OSMAX EDDF/25L NAT: U (46/50 48/40 50/30 51/20) TMI: 297 Siter
Paulo Fernandes Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Skrevet 24. oktober 2009 Over til bildene: Været for i dag sjekkes nøye, før vi tar turen til flyet som står parkert på E6 i Logan intl flyplass. En gjennomsnittslig medvind på 55 knop regnet jeg ut, at vi kommer til å oppleve, ikke dårlig :grin: Gjort klar alle sider i FMC, ATIS er sjekket, METAR-sjekket for siste gang, QNH satt. Straks klar for pushback: Utrolig deilig følelse, men samtidig litt ekkel følelse, å stå linet opp RWY 15R i Boston, klar for take off: Godt i gang med position reports, og dette går strålende. PMDG yter bra for å si det sånn: Slik så det ut, da jeg var straks halveis over atlantern: Her ser dere meg (DLH424A): Et av verdens vakreste fly =) Slik så min transatlantic radio operation checklist ut, etter jeg nesten var ferdig med NATen. Grunnen til at skriften er skjeiv og stygg er fordi arket er på venstre side av meg, og det er vanskelig å skrive rett da Detaljert info om flyturen min, mens jeg kryssa: Slik så ATC-vindu ut under eventet: Greit sted å ha ATISen til Frankfurt syns jeg. På FMC nr 3 i 747en, den som ligger i pedestal: Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 flotte bilder:) men hvordan får du atis inn i acars på FMC? Siter
Paulo Fernandes Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Skrevet 24. oktober 2009 Solen har går ned, og Shannon Control er snart innen rekkevidde: Her er jeg i Shannon Control sitt luftrom og får direct GAPLI: Om dere ikke spottet flyet i forrige bilde, så har jeg zoommet inn på det her: Får spesielle vectors til Frankfurt. De fører meg over flyplassen og litt rundt omkring sør for flyplassen (ATCen måtte gi meg holdings som han ga vectors til): Her trodde jeg at jeg skulle få joine localizeren til 25L / L men måtte selfølgelig ta en runde til: Etter hvert gikk det opp for meg at jeg faktisk var nr 4 for landing til 25L. Her gir ATCen meg HDG på 030, og flyet svinger vekk fra trafikken ten o'clock Men etter 3 holdingsrunder fikk jeg endelig joina downwind til 25L, og kontaktet director. Under landing fikk jeg fullt av TCAS-varselmeldinger, da det var 5 fly synlige på NDen, syke greier ass: Trygt nede, og venter på å crosse 25R. Måtte faktisk vente 5 min bare for å krysse 25R, men koselig å få spottet litt fly og =) Foran meg var en Air Canada 767, bak meg var det en Air France A380 tror jeg. Anbefaler alle som har vurdert CTP, og virkelig være med neste gang, du kommer ikke til å angre! Takk for meg! Siter
Even Rognlien Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Flott liten trip report fra en sikkert spennende langtur Tror det er mange ATC som har svettet litt for dere i kveld Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Flotte bilder.Slik en proff gjør det Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Steike! Så ut til at dere hadde en fantastisk herlig tur! Lenge siden jeg har lagt ut på en longhaul nå, kanskje det blir på tide snart? Takk for at du delte disse screenshotene med oss, just another kick in the stomack for oss som ikke ble med i år (heller..) Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Flotte bilder! Ser morsomt ut Hvilke fohåndskunnskaper trenger man egentlig for en slik langtur? Jeg har lagt merke til at de fleste bruker tabeller for mye rart, som jeg ikke har sett før. Og jeg lurer også på hvordan du får ATIS'en inn i FMC'en Vet hvor forecast-siden er, men det står "no datalink" eller "no comm" (en av de to, husker ikke hvilken). Siter
Tommy Hansen Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Nice serie Paulo! Godt å se at fler får øynene opp for hvilket UFATTELIG event dette er. Spør du meg, man er ikke hard core simmer før man har CTP i beltet! Alle eventers mor, enkelt og greit. Synd jeg missa årets eastboundutgave, jeg hadde jo også slot bare 4 ? min før deg. Marius: Alle flyr utifra det nivået man er på. Men det viktigste i dette eventet er KOMMUNIKASJON, i tillegg til grunnleggende transatlantisk ops. kunnskaper. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 25. oktober 2009 Premium Medlem Skrevet 25. oktober 2009 Imponerende reportasje Paulo, her har du tydeligvis gått videre fra lett hobby til tungt arbeid :grin: . Spennende å se hvor langt man kan gå med FS, i den mer seriøse retningen. Siter
Mathias Næss Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Imponerende, hadde vært morsomt og prøvd en gang selv om jeg aldri hadde hatt tålmodigheten til det Selvom arket er på venstre side så synes jeg ikke det er en gyldig unnskyldning for å ikke skrive pent :grin: Siter
Petter Tandberg Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Utrolig artig trip report, Paulo! Dette var virkelig spennende å lese - og med så flotte bilder i tillegg er alt helt topp! Siter
Paulo Fernandes Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Skrevet 25. oktober 2009 Flotte tilbakemeldinger folkens =) Takk for dem! Så til spørsmålene: METARen i ACARS har jeg lagt inn selv, manuelt. Dette er så jeg slipper å skrive det ned på papir og sparer derfor blekk og papir. Hadde PMDG hatt denne funksjonen ville vel det stått "weather" og ikke "FLT DSPTCH" i tittelen i FMCen. Vel å merke går dette bare ann for de som flyr i VC, fordi jeg må bruke FMC nr 3 til dette. For å kunne være med på Cross the Pond burde man være, som det har blitt sagt tidligere i topicen, godt vant med ATC-kommunikasjon. Du må forvente å slite må å få rom til å snakke på frekvensene. Jeg ble ofte avbrutt da jeg skulle begynne å snakke. "Luft.."American 223 getting close to URTAK". Flytende engelsk er også en stor fordel! Under stress merker jeg at engelsken min ikke blir så flytende lenger. Dette var min første Atlanterhav-krysning med ATC, og det gikk jo bra, så er bare å hive seg ut i det neste gang, hvis man har fløyet mye på vatsim før. Å lære seg å fly NAT-tracks lærer man fint på noen dager =) Jeg skal i hvertfall være med neste gang, hvis jeg er hjemme da. Skal i førstegangstjeneste i Janauar. Siter
Aleksander W. Lind Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 Igjen så slåt du til med flotte bilder Siter
Rune Lilleeng Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 Artig og se bilder fra lufta! Selv satt jeg på bakken i Frankfurt i en liten cessna og fulgte med trafikken. Må si det hørtes hektisk ut til tider. Hadde vært morsomt og delta, men jeg har NULL erfaring med og fly tracks. Og med den heller beskjedne default FMC'en i XPlane kan det bli en utfordring og få rapportert posisjon og estimated tid til neste posisjon. Klør meg bare i huet når det rapporteres f. eks 42W 50N est 1942Z Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.