Andreas Grindvoll Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Småflygere kan havne i IMC uten at det var meningen (inadvertent IMC). Tør du stole på GPSen? Se på følgende video. [video:youtube]8Nm8pNgqBAk Tør du ennå stole på GPSen? Det skulle ikke ha så mye å si om GPSen er godkjent for IFR om ikke piloten har IR Close call! Få med dere filming av vingen etter landing! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Inni helsike! Det var faen meg nær :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Fy flate! Nå vil jeg ikke klassifisere dette som en "pluttselig situasjon i IMC". Jeg kjenner ikke bakgrunnen til historien, men for meg virker det som piloten går inn i skyer da han "vet" at været er bedre på andre siden. Siden han nylig har lastet inn de nyeste oppdateringene til GPSen er det vel ikke noe problem at han flyr kun på GPSen? :eek: Nei, uansvarlig og smakløst spør du meg. Å fly avgårde i den hastigheten i så dårlig sikt kun ved hjelp av GPS virker for meg som galskap. Makan til uaktsomhet! Hva om GPSen hadde tatt kvelden? Blir det å klatre "on top" igjennom ising og yttrligere dårlig sikt? Ground him sier jeg bare! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Ivar: Det er noe som heter minstehøyder når man fly IFR og han der fløy i IMC men ikke etter IFR - instrumentflygeREGLENE... Det hjelper ikke om du har godkjent GPS for IFR om du har eller ikke har Instrument Rating dersom du flyr under minstehøydene i området for IFR-trafikk (ulike minstehøyder tar høyde for (bokstavelig talt) terrengklarering og mottak av radiosendere, og begge deler). Du kan fly perfekt track fra Værnes til Gardermoen på GPS men hva hjelper det når du flyr i 1000ft over havet, når fjella blir høyere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det stod vel ikke i bruksanvisningen til GPSen da? :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hvilken bruksanvisning? :eek: :grin: Dette var selvsagt en dum ting å gjøre, men når de først gjorde det var det piloten eller GPS-en som gjorde feilen som fikk de til å trimme vegetasjonen? Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 I dette tilfellet spiller det etter min mening ikke engang noen rolle om det var noe feil med GPSen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Denne skal jeg vise til et par folk som tror det bare er å fly etter GPSen hvis de skulle fly seg inn i en sky. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Når du flyr VFR så gjør du det fordi du har visuelle referanser. Flyr du inn i IMC så forlenger du livet betraktelig ved å komme deg til ####### ut derfra igjen. Jeg forstod det slik at han på videoen havnet i inadvertent IMC og... ble der! Han hadde fortjent Darwin-award! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Flyr man VFR og havner "plutselig" i IMC, bør man vel ta en 180 grader (er det ikke det som er standard-oppskriften?). Men her fløy man ifølge teksten i en dal, og det er vel ikke uten videre enkelt å ta en 180 grader der - avhengig av hvor bred dalen er selvsagt! Uansett var dette i alle fall en nyttig påminnelse! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Korteste vei ut igjen... vanligvis er vel det en 180-graderssving med mindre man var i lav høyde over bakken... var man høyt og skybasen er høy så kan det være nedover som er korteste vei... Her er det vel like mange fasitsvar som det er situasjoner å rote seg bort i... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.