Gå til innhold

Plutselig IMC - stole på GPS?


Andreas Grindvoll

Anbefalte innlegg

Småflygere kan havne i IMC uten at det var meningen (inadvertent IMC).

 

Tør du stole på GPSen?

 

Se på følgende video.

[video:youtube]8Nm8pNgqBAk

 

Tør du ennå stole på GPSen? Det skulle ikke ha så mye å si om GPSen er godkjent for IFR om ikke piloten har IR ;)

 

Close call! Få med dere filming av vingen etter landing!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate!

Nå vil jeg ikke klassifisere dette som en "pluttselig situasjon i IMC". Jeg kjenner ikke bakgrunnen til historien, men for meg virker det som piloten går inn i skyer da han "vet" at været er bedre på andre siden. Siden han nylig har lastet inn de nyeste oppdateringene til GPSen er det vel ikke noe problem at han flyr kun på GPSen? :eek:

Nei, uansvarlig og smakløst spør du meg. Å fly avgårde i den hastigheten i så dårlig sikt kun ved hjelp av GPS virker for meg som galskap. Makan til uaktsomhet! Hva om GPSen hadde tatt kvelden? Blir det å klatre "on top" igjennom ising og yttrligere dårlig sikt?

 

Ground him sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar: Det er noe som heter minstehøyder når man fly IFR og han der fløy i IMC men ikke etter IFR - instrumentflygeREGLENE... Det hjelper ikke om du har godkjent GPS for IFR om du har eller ikke har Instrument Rating dersom du flyr under minstehøydene i området for IFR-trafikk (ulike minstehøyder tar høyde for (bokstavelig talt) terrengklarering og mottak av radiosendere, og begge deler). Du kan fly perfekt track fra Værnes til Gardermoen på GPS men hva hjelper det når du flyr i 1000ft over havet, når fjella blir høyere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr man VFR og havner "plutselig" i IMC, bør man vel ta en 180 grader (er det ikke det som er standard-oppskriften?). Men her fløy man ifølge teksten i en dal, og det er vel ikke uten videre enkelt å ta en 180 grader der - avhengig av hvor bred dalen er selvsagt!

 

Uansett var dette i alle fall en nyttig påminnelse!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...