Gå til innhold

Hvorfor sliter jeg så veldig.


Anders furse

Anbefalte innlegg

Hei, har nå tatt opp FS igjen, men nå har jeg bytta til FS9 og trives godt med det. Nå har jeg tatt en del turer offline med PMDG 737-800 for å lære meg FMC. I dag skulle jeg prøve meg på Vatsim igen og bestemte meg for ENZV-ENGM. Rute Sotir, Z16, Sig. Waypoints Sotir, Sig, ENGM.

 

Sendte flightplan og fikk dra. Taxet til holding (Det var helt jævlig, har hatt mye problemer med at flyet drar til høyre så jeg må dra stikka til venstre, for å holde den på nogenlunde riktig kurs, men det vingler veldig).

 

Der stopper jeg. ATC skriver noe med at jeg skal line opp på banen (Som var 36) og ta av etter at F16 hadde landet.

 

Tilslutt fikk jeg beskjed om å line opp på rullebanen. Når jeg gasset på for å taxe ut til rullebanen, ville ikke flyet rykke seg. Sjekket bremser og det var ikke problemet. Så sjekket jeg trothle. Høyre stikke ville ikke røre seg oppover når jeg trykka F3, bare den venstre ville. Da måtte jeg bruke musa til å gasse noe som var litt krunglette.

 

Da jeg hadde lina opp på Rwy, kom jeg til å tenke på. Hvor ble det av den F16 som skulle lande? Jeg så ingen. Og hvorfor var det bare et defualt fly her (Vet ikke om det var AI eller noen som faktisk fløy det. Det var en 737 og en dafault Cessna)ATC snakket jo med mange. Fikk både med meg at noen skulle taxe, noen skulle lande og noen skulle ta av, men jeg så ingen.

 

Tenkte ikke noe mer over dette. Nede på bakken før jeg taxet til rwy. Fikk jeg SID'en SOTIR 3H av ATC. Jeg hadde ventet til jeg fikk clearens av ATC med å programmere FMC så jeg kunne sette inn SOTIR 3H i waypoints. Jeg tenkte meg da at det ville se sånn her ut

 

SOTIR 4H

SIG

ENGM

 

Men jeg fikk bare inn SOTIR, ikke 4H. Og sotir skulle jo også være der som Waypoints (Denne flighplanen har jeg fra Vroute)

 

Så det ble sånn her i FMC:

SOTIR (Ikke 4H siden den ikke ble funnet i databasen)

SIG

ENGM

 

Etter takeoff var jeg på vei mot 6000ft og trykket inn LNAV så flyet skulle dra mot SOTIR. Kontaktet 119.60 og fikk beskjed om å klatre til FL150. Satt det inn i autopilot og spurte for å være sikker ATC om jeg var på riktig vei, det var jeg skuffende nok ikke. Han spurte om jeg kunne dra rett til etterelannet. Jeg prøvde å bytte inn SOTIR i FMC til det han sa, men det gikk ikke. Ble bare krøll. Jeg hadde jo konsentrert meg om FMC og så ikke at jeg hadde fått overspeed. Sjekket i innstrumentene, der sto den stille på 50, overspeed i 50 lol, da hadde jeg stalla. Sjekket høyde, der sto det 6000 selvom den skulle klatra oppover til FL150. Da bare ga jeg opp å logga meg ut. Har klart alt dette fint offline. Navigering og ILS landing har gått så bra. Har fått flyet til å fly til alle waypointsa med LNAV, mens når jeg kommer inn på Vatsim ser jeg ikke trafikken og alt går til helvette. Tror det er på tide å gå over til Cs snart jeg:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radio: åpne radiopanelet og finn området med squawk-koden. Litt til venstre er det en rund bryter som skal helt til høyre (helt til venstre står det standby. Husker ikke hva som står til høyre). Litt lenger til venstre er det en bitteliten bryter som skal pekes oppover, til "above".

 

FMC: for å stille inn SID og STAR, trykk på "DEP ARR"-knappen. Dette forutsetter at du allerede har skrevet inn flyplassen du flyr fra og hvor du skal lande (ENZV-ENGM i dette tilfellet). I venstre kolonne, i "DEP ARR", trykker du på DEP. DEP skal være på samme linje som flyplassen du reiser fra (ENZV). Du får opp et nytt bilde hvor du velger rullebane i høyre kolonne og SID i venstre (SOTI4H her).

 

Trykk så på "DEP ARR" igjen, slik at du får opp det samme bildet med ENZV oppå ENGM. Når trykker du på ARR i høyre kolonne, på linje med ENGM. Her velger du, på samme måte, rullebane og STAR.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det er så vanskelig å taxe, er det fordi bare en av motorene akselererer når du gir gass? I såfall er det en enkel sak å fikse: Options > Controls > Assignments > Buttons/Keys > Bla deg ned til "Engine select key" (som default er 'E') > Delete key assignment

 

Jeg hadde i hvertfall dette problemet før - at kun den ene motoren var mulig å akselerere etter jeg hadde programmert FMC. Grunnen var at jeg hadde brukt PC tastaturet for å legge inn rute, deriblant knappen 'E' som gjorde at jeg "valgte" engine 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ting å gjøre når hvis du bruker Sqawkbox er å fjerne hele "E" kommandoen i settings/keys. Av og til skal du skrive ting til ATC og "E" er jo som kjent brukt i mange ord. Hvis du ikke har husket å klikke på SB vinduet først og skriver et ord med E, kan du oppleve at motorene shutter ned.

Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...