Gå til innhold

Riktig eller galt????


Truls Petter Elven

Anbefalte innlegg

I den siste uken har jeg drevet med og lastet ned musikk, spill osv... Og da kom Juleaften, Nyttårsaften og Bursdagen samtidig "[Eek!]" Kom over massive koder til Lago, programmer og scenerys, Som for eks.. Emma Field, Terra Mesh over Europa, FSASSIST2002, Og listen er lang "[stort

 

Og jeg tenker er det riktig??? Og laste ned ting og tang som folk har kjøpt og legger det på internett.. Ja, det er riktig, mener jeg... Når folk har vært så dumme og snille mot oss andre Flightsimmers verden over "[stikk

 

MVH,

 

[ 15.11.2002, 14:07: Endret av: Dag Johansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Johansen:

Nei, dette er ikke riktig. Om noen bruker tid og krefter på å lage add-ons til FS og velger å ta betalt for dette er det ikke riktig å legge filene ut til andre.

 

For øvrig slettes alle henvisninger til slike filer og nettverk her i forumet.

Riktig.

 

Men med cracke-grupper som Fairlight så kommer man ikke utenom det som omtales som warez .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Avsim.com:

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Beware: Piracy Has Consequences

--------------------------------------------

Posted: Wednesday, November 13, 2002 - 15:37

--------------------------------------------

Just Flight's Mungo Amyatt-Leir sent us this 'heads up': "We caught a German user distributing and swapping software on eBay. We took legal action and the pirate has been forced to settle out of court for 2,000 Euros plus our legal costs. He was caught red-handed and if we had pursued this to the German courts the fine could have been over 10,000 Euros (around $10,000)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Thomas.Hjartarson:

Fra Avsim.com:

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Beware: Piracy Has Consequences

--------------------------------------------

Posted: Wednesday, November 13, 2002 - 15:37

--------------------------------------------

Just Flight's Mungo Amyatt-Leir sent us this 'heads up': "We caught a German user distributing and swapping software on eBay. We took legal action and the pirate has been forced to settle out of court for 2,000 Euros plus our legal costs. He was caught red-handed and if we had pursued this to the German courts the fine could have been over 10,000 Euros (around $10,000)."

Skummelt.

De ble vel nødt til å vise litt muskler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

Det er lov å låne VG av noen, men hva kan skje hvis du kopierer sidene og gir det til noen andre? Det er ikke lov "[blink]"

 

Akkurat det samme med FS addons;

Det er ikke ulovlig å sitte på en annens maskin (som har kjøpt den) å bruke addon'en. Men deriomot å kopiere den over på sin maskin og drive med det der.. er ulovlig.

 

Det er veldig dårlig gjort å gjøre slike ting mot folk som har slitt seg ut på å lage disse addons'ene. Ennå det kan virke VELDIG fristende "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjon av FS addons er ikke noen stor industri, og foretas gjerne av noen få entusiaster som jobber hardt, og ofte ser vi at nye produkter som kommer ut gir oss noe nytt som vi ikke har sett i fs før, som f.eks. flightdynamikken i Real Air FS260 som det tok hundre- eller tusenvis av timer å produsere. Da synes jeg det er dårlig gjort på stjele programvaren. Det blir omtrent som å stjele i den lille butikken på hjørnet som drives av en gammel dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg sier bare en ting: hvor skal dette ende?

 

La nylig merke til at en bekjent av meg hadde en haug med brente musikk-cd'er av topp kvalitet. Han sa at han aldri kjøper musikk lenger, alt kan lastes ned fra nettet. De fleste vet sikkert hvilket nettsted jeg snakker om, men ingen klarer å stenge nettstedet fordi det er et sted der brukerne kan dele filer med hverandre, noe som ikke er ulovlig. Nettstedet fraskriver seg alt ansvar for eventuell kopibeskyttelse av filenes innhold, fordi det er personen som laster opp filen som er ansvarlig for dette.

 

Men jeg synes det er for jævlig, alt av kopibeskyttet musikk og programvare som man egentlig skal betale for er tilgjengelig der. Disse bransjene må jo tape enorme summer...

 

Jeg boikotter det nettstedet, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sanger og overpriset software fra store internasjonale firmaer som tyner det de kan ut av forbrukeren. En annen ting er det som lagr addons og har det nesten som en 'hobby' hvor de bruker utrolig mye tid og arbeid uten å få den største avkastningen. Store plateselskap tjener mer enn nok uansett og f.eks Microsoft lider vel ingen nød de heller.

Det er klart det er ett spørsmål om hva som er rett og galt.

En artist som gir ut en plate på ett stort selskap får ca. 7 kr (1$) pr. skive som blir solgt. Går man på musikk forhandleren må man fort ut med 200 spenn for å få plata. Temmelig sykt spør du meg. Det er klart, man setter årisen til det kundene er villige til å betale, det hadde vel alle gjort hvis man var i samme possisjon, men det får da være grenser. når er det egentlig nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arne Øverland:

En ting er sanger og overpriset software fra store internasjonale firmaer som tyner det de kan ut av forbrukeren. En annen ting er det som lagr addons og har det nesten som en 'hobby' hvor de bruker utrolig mye tid og arbeid uten å få den største avkastningen. Store plateselskap tjener mer enn nok uansett og f.eks Microsoft lider vel ingen nød de heller.


"klipp"

 

Rent juridisk tror jeg neppe det er noen forskjell på om du piratkopierer MS Office eller addons laget på hobbybasis. Men for all del, jeg ser jo poenget ditt, og de to eksemplene har helt klart ulike konsekvenser for opphavsmannen(-kvinnen), ihvertfall på kort sikt. Eller rettere sagt, MS tåler større mengder av piratkopiering før de knekker ryggen.

 

Uansett mener jeg man bør ligge unna disse piratkopiene. Sett deg selv i samme situasjon; du har brukt hver bidige kveld i fire, fem, seks.... måneder for å lage noe. Dette vil du så ha noe igjen for i form av et par kroner. Førstemann som kjøper legger greia på nett, og det ble med denne kunden...... Ikke spesielt tilfredssstillende, eller??

 

Poul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

De fleste vet sikkert hvilket nettsted jeg snakker om, men ingen klarer å stenge nettstedet fordi det er et sted der brukerne kan dele filer med hverandre, noe som ikke er ulovlig. Nettstedet fraskriver seg alt ansvar for eventuell kopibeskyttelse av filenes innhold, fordi det er personen som laster opp filen som er ansvarlig for dette.


Og likevel greide de å stenge Napster? De er vel på god vei til stenge både Kazaa og WinMX også (hvorfor skal navnene holdes hemmelige, hvis det var dem du tenkte på?).

 

Det er heller ikke vanskelig å skaffe seg ulovlig programvare, noe som er i grunnen merkelig...et lite søk på Direct Connect og last ned. Ber spillet om serial eller spillet godkjenner ikke CDen, er det bare å ta en tur innom #serialz på EFnet...der finnes både cracks og serials.

 

Stedene er jo tilgjengelige..likevel er det ingen som stopper dem..ganske rart synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan dere ikke omtale Kazaa, WinMX og Direct Connect som et nettsted. Dette er ikke http-basert.

Napster ble stoppet pga at Napster selv hadde servere hvor brukerene logget seg på og delte filer. Da var det Napster som måtte ta støyten for det var deres servere som distribuerte "ulovlig materiale".

Disse andre programmene benytter seg av flere "hemmelige" servere rundt, som det er vanskelig å gjøre noe med.

Med Direct Connect så er det enda vanskeligere da det finnes hundrevis av servere som man kan koble seg opp imot. Alle som har fastlinje kan sette opp en egen DC-server hvor folk kan koble seg opp imot...

..og i Norge har mann lov til å laste ned musikk/mp3, men ikke distriburere det videre "[Eek!]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg påstå at MS faktisk har fått økte markedsandeler pga piratkopiering -> økte inntekter = MS har TJENT på priatkopiering!

 

MS hadde ikke vært så store og dominerende i dagens marked om ikke folk hadde tatt i bruk deres plattform og programmer for en del år tilbake... og med piratkopiering sprer det seg jo som ild i tørt gress, og når det har etablert seg en "standard" er det vanskelig å endre denne!

 

Andre spekulerer jo i om MS faktisk selv har sluppet piratkopier av WinXP for nettopp å gjøre folk "avhengige" av plattformen, noe som for dem vil medføre mer penger i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo pirat versjoner en utmerket måte å få testet ett produkt på. Lastet ned cfs3, fant ut at det var drit. avinnstallerte det og slettet piratkopien. Dermed slapp jeg å gå i en butikk å levere tilbake produktet.

 

Det samme gjelder mp3. En kan høre på en plate i ro og fred. Så om en liker den så går en i butikken og kjøper den på cd/lp. Dette er spesiellt nyttig om en kjøper bruktplater fra nettsteder.

Det er ikke alle plateselskaper/artister som reagerer på at folk laster ned piratkopier av musikken deres.

Kjenner en som driver ett plateselskap i Bergen (Tellè) På noen av utgivelsene deres står det "All rights of the presented work belongs to the owner or creator of the presented work. Copyright controll. Copying is ok. But don't sell the copy because that's not nice" (Bjørn Torske Trøbbel).

Dette er en fin holdning som flere burde adoptere. Men det virker som om jo mere en artist selger, jo mere facistisk blir han på copyright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av erlend nåmdal:

Nå er jo pirat versjoner en utmerket måte å få testet ett produkt på. Lastet ned cfs3, fant ut at det var drit. avinnstallerte det og slettet piratkopien. Dermed slapp jeg å gå i en butikk å levere tilbake produktet.


Akkurat som om du hadde gått og kjøpt spillet om det viste seg å være bra. Nå for tiden følger det jo ikke engang med en skikkelig manual i boksen, og cden trengs kun under installasjonen. Samme med mp3er. Sikkert greiere å bruke de sparte pengene på en fest, der man attpåtil kan spille de selvsamme musikkfilene til alles underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

[QBMen det er da lettere å få tak i MP3 på P2P-programmer enn nettsteder vel?[/QB]

Ja, jeg har da fått tak i endel mp3 på web-sider også, men da har jeg jo vært nødt til å se på og vote på flere hundre pop-ups og driit innen man kommer frem (hvis man kommer frem i det hele tatt "[Rullende ) DET har jeg sluttet med. Nå er det kun DC som gjelder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Øyvind Hansen:

[QBAkkurat som om du hadde gått og kjøpt spillet om det viste seg å være bra. Nå for tiden følger det jo ikke engang med en skikkelig manual i boksen, og cden trengs kun under installasjonen. Samme med mp3er. Sikkert greiere å bruke de sparte pengene på en fest, der man attpåtil kan spille de selvsamme musikkfilene til alles underholdning.[/QB]

Tja...både og....

F.eks. FS2002 lastet jeg først ned som Beta før spillet ble lansert. Da spillet ble lansert lastet jeg ned fullversjonen. Senere har jeg kjøpt spillet.

 

Samme med UT2003. Først lastet jeg ned Alpha-demo'n, så Beta-fullversjon, så offisiell demo, så fullversjonen av spillet og til slutt så kjøpte jeg spillet når det kom i butikken...

 

Når det gjelder musikk så kjøper jeg ikke noe musikk pga :

 

-Det er ikke mest utvalg av min musikk-smak i butikken.

-En cd-plate er IKKE verdt 200,- og ihvertfall ikke når du kommer tilbake til bilen så ser du at du har fått parkeringsbot på 500,- "[Rullende Dèt blir dyre cd'er har jeg erfart. Særlig når det skjer 2 ganger på samme dag... "[Eek!]" Det skulle vært skuddpremie på parkeringsvakter "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...