Gå til innhold

RVR for flyselskaper!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er nå kommet inn i, eller nærmer oss den tiden av året hvor dårlig sikt ifa. tåke, nedbør eller andre faktorer gjør det nødvendig for oss skrivebordspiloter å gjøre vurderinger på hvorvidt sikten er innenfor de kriterier som stilles for hvert selskap.

 

Flyselskap over hele verden har egne begrensninger for hvorvidt det vil være gjennomførbart med en avgang eller landing i dårlig sikt.

 

Jeg tenkte vi kunne lage en aldri så liten liste nedenfor som viser til hvilke RVR minimums de gitte flyselskap jobber ut i fra. Med mindre du er helt sikker på at den RVR'en du oppgir stemmer, sjekk fakta før du poster. ;) Good idea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men det er ikkje det som er tankegangen med RVR minimums. For det skal ikkje vere eit anna fly på rullebana når eit fly kjem inn for landing. Ein har heile rullebana å stoppe på sjølv om sikta berre er 75 meter langs baneretninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt relativt til vekt, banedekke, baneforhold, men dette kan vel Torbjørn si litt mer om.

 

Når man har RVR på 75m er det selvfølgelig diverse hjelpemidler som er påkrevd. F.eks vil jeg anta at bakkeradar er ett absolutt must, samt begrensninger på trafikkmassen ute på operativt område slik at flygelederne til enhver tid ved hvor hver enkelt flymaskin befinner seg. :)

 

Gode tall Tom, men jeg ønsker å knytte RVR opp mot hvert enkelt selskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korteste jeg noen gang har stoppet på i en A319 er ca 530m fra terskel til full stopp... Men da var vi helt tomme. Kan ha det gøy på ferryflights...

 

75m RVR har ikke noe relevans for stoppedistanse... Det er kun for å kunne ha en slags visuell bekreftelse under rollout'en, samt kunne takse av banen etterpå.

 

Det er faktisk ikke krav til noen som helst visuell referanse før landing under Cat IIIb / 75m RVR landinger.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har RVR på 75m er det selvfølgelig diverse hjelpemidler som er påkrevd. F.eks vil jeg anta at bakkeradar er ett absolutt must, samt begrensninger på trafikkmassen ute på operativt område slik at flygelederne til enhver tid ved hvor hver enkelt flymaskin befinner seg

 

Dette er avhengig fra flyplass til flyplass, her hvor jeg jobber (Abu Dhabi) har vi en begrensning paa 2 samtidige movements om RVR er under 350 meter og vi gaar til CAT III B. Om bakkeradaren er US har vi 0 movements om RVR er under 350 meter. I tillegg er det krav om at alle taxende fly i CAT III B operasjoner skal ledes av follow-me biler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å oppgi minimums uten at man refererer til en bestemt bane på en bestemt plass, da RVR minimums kommer an på forskjellige ting:

 

- hvilken type approach (Precison (CAT I,II eller III) eller non precison.

- hvilket lysutstyr som finnes på den bestemte rullebanen.

- hvor høyt minima på approachen er.

 

Reglene som europeiske flyselskap følger for å sette minima finnes i EU-OPS Subpart E - All weather operations.

 

EU-OPS

 

For vår del i Widerøe er absolutt minste RVR for takeoff 150m.

Dette fordrer at man har senterlinjelys og multiple RVR information for banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...