Morten Nelson Skrevet 23. september 2009 Skrevet 23. september 2009 Etter Andrews tilskudd til flightsim-norge begynte jeg å leke litt med modeller selv. Har absolutt minimal efaring med 3d-modellering fra før, så ikke døm alt for hardt. Har ingen blueprints eller noe, alt av mål er hentet fra google maps. Skal prøve å gjøre noe av det, men har ingen garantier. Neste steg blir å legge til "leading edge"-taket. Har et par bilder av terminal-bygget, men ikke nok til å lage texturer. Enda en god stund til jeg kommer så langt. Hvis noen med mer erfaring enn meg har lyst å bruke dette som et utgangspunkt, bare rop ut så skal jeg sende det jeg har så langt. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 23. september 2009 Skrevet 23. september 2009 Ja ser ut som et hvit malt terminal bygg :grin: Så ikke verst ut detta da , Bra at folk bidrar! Stå på! :cool: Siter
Morten Nelson Skrevet 24. september 2009 Forfatter Skrevet 24. september 2009 Prøvde å oppdatere litt i lunsjpausen min. Det ble en del vanskeligere å gjøre det bra uten tegninger og bilder som viser detajler, og mye deltajler vil kreve at jeg redesigner så og si alt. For øyeblikket vil jeg prøve å lage noe som ser litt mer realistisk ut enn Microsoft sine modeller, uten at det går ut over FPS eller søvn. Neste steg blir byggene til Flybunkring, Lufttransport og Avinor. Hangaren til Widerøe ser bra ut i Andrews scenery, eneste er texturer som mangler. Må også ta meg en fototur for å finne texturer. Gjentar: Har ingen tegninger over flyplassen. Alle mål er ca-mål tatt fra kart, og detaljer er laget ut fra hukommelse. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 24. september 2009 Skrevet 24. september 2009 For info om vertices og faces (litt fornuftig gmax teknikk), se min nyeste post i denne tråden: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=502797&gonew=1#UNREAD Ellers anbefaler jeg å måle opp fra Norgeibilder. Tror det blir nøyaktigere enn Google Earth. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 24. september 2009 Premium Medlem Skrevet 24. september 2009 Ja, dette ser ut som et dristig steg i riktig retning :grin: . Den tidligere FS-serien nøt godt av mange flinke addon-utviklere. Ser ut som de fleste ga opp når utviklingen gikk videre med ny teknologi, så vi er mange som setter pris på nye "koster" med masse nytt mot!! :grin: Siter
Morten Nelson Skrevet 24. september 2009 Forfatter Skrevet 24. september 2009 Huff, detaljer tar mye tid, ting som man ikke hadde tenkt over to ganger når man ser det i simulatoren. Må få kommet meg ut for å ta mer detaljerte bilder, og noen som kan brukes som grunnlag til texturer. Har noen gamle bilder, men det har skjedd en del endringer siden den gang de ble tatt. Har også brukt et par ting fra Sketchup som jeg er usikker på om blir bra å bruke i flightsim, og om det evt finnes innebygde fs-modeller man kan slenge inn. Hvis noen har et par tips om ting jeg bør gjøre og ikke gjøre, så er det hjertelig velkommen. Slenger med et bilde med en liten oppdatering. Håper bare det blir noe av det her i FS. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 24. september 2009 Skrevet 24. september 2009 Flott start! SketchUp er morsomt. Har nettopp startet selv, men jeg starter litt lenger nede på vanskelighetsstigen med Banak (ENNA). Sliter foreløpig med å finne bilder av taket og terminalveggen mot flyene, hehe Siter
Morten Nelson Skrevet 25. september 2009 Forfatter Skrevet 25. september 2009 Fikk eksportert modellen min til gmax, men ting jeg har gjort om til komponenter ( for lettere modellering) ble ikke eksportert. Er det noen som har erfaring med dette og evt en løsning? Lastet ned en trial verson av Sycode sin 3ds-eksporterings-plugin. Kan det være denne som har problemer? Litt kjipt å ikke få med gatene, siden det var de jeg brukte mest tid på. Edit: Fikk til. Måtte prøve å feile litt, men til slutt gikk det. Slenger med et par bilder, selvom ikke mye er nytt. Må få sett hvordan den ser ut i FS for å få litt mer motivasjon. Ellers trengs fortsatt texturer, noe jeg tror kommer til å kreve mye jobb. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 26. september 2009 Skrevet 26. september 2009 Du kan hente mange kjekke texturer her: http://www.cgtextures.com/ Siter
Per Johansen Skrevet 26. september 2009 Skrevet 26. september 2009 Vil tro det beste nettstedet for å få tatt mål er: Tromsø kommunes digitale kart Skråfoto finnes på Gule sider: Skråfoto ENTC på gulesider Nyeste og skarpeste ortofoto fra Finn kart: ENTC på Finn kart Siter
Morten Nelson Skrevet 26. september 2009 Forfatter Skrevet 26. september 2009 Første bilde er klart. Har brukt over 4 timer bare i dag til å prøve å få modellen inn i FS. Leste mye på nett om hvordan man skulle gå frem, men måtte til slutt konkludere med at det var bortkastet lesning som bare forvirret. Å lese SDK-dokumentasjonen blandet med egen kunnskap fungerte best. Skal prøve å ikke kjede dere med alt som er galt med sluttproduktet, men jeg begynner å tvile på at det er noe jeg kan dele med det første. Myyyye som gjenstår. Lurer på om alt må lages på nytt på en eller annen måte før det kan brukes i FS. Håper det ser greit ut så langt hvertfall. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 26. september 2009 Skrevet 26. september 2009 Du har ihvertfall en meget god heading for å si det slik. Dette ser meget lovende ut. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 26. september 2009 Skrevet 26. september 2009 Da jeg eksporterte Fly II versjonen av ENGM fra 3DSMax til gmax, ble "alt galt". Det jeg da gjorde var å uansett zoome modellen til rett skala, og så frøs jeg den ned (Freeze i gmax), og brukte den som en mal for en ny modell. Det gikk ganske raskt. Siter
Roger Johannessen Skrevet 26. september 2009 Skrevet 26. september 2009 Blir dette til FSX eller FS9? Eller begge? Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 26. september 2009 Skrevet 26. september 2009 Dette ser veldig bra ut, ikke gi opp Siter
Morten Nelson Skrevet 26. september 2009 Forfatter Skrevet 26. september 2009 Blir dette til FSX eller FS9? Eller begge? Hovedsaklig til FSX siden det ikke er noe NA til den, men hvis det er ønskelig kan jeg alltids prøve å få den til å kjøre i FS9 også. Blir nok enda en stund til, for sånn jeg ser det nå må alt bygges opp på nytt del for del. Texturer blir vanskelig når alt er en stor modell, og for øyeblikket kan man ikke kjøre for nært terminalbygget uten at flyet krasjer. Skal prøve å gjøre det så tilgjengelig som mulig for alle hvis det en gang blir ferdig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.