Gå til innhold

FS Nybegynnere.


Jan Hugo Magnussen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i flysimulator sammenheng VELDIG ny.

 

Jeg har kjøpt FSX Deluxe edition med acceleration pakken, og har startet å gå gjennom alle lessions der.

Har lastet ned og installert SP1 og SP2.

 

Jeg har tidligere vært en "smule" flyinterrisert, så jeg har lest mange bøker om hvordan ett fly er bygget etc.

Kan også en del navigasjon fra før av, så jeg har litt å bygge på.

 

Det jeg lurer litt på er, hvilken type ekstra utstyr anbefaler dere til en nybegynner?

 

Jeg har en ganske vanlig Saitek Cyborg 3D gold joystick allerede, som er helt grei å starte med, men vurderer å kjøpe Yoke, ekstra bryterpaneler etc.

Men hvilke merker er best?

 

Og før dere begynner å kjefte på meg, ;) , jepp, jeg har brukt noen uker på å lese forumsidene her FØR jeg søkte om å bli medlem.

PC, skjermer og generelt dataustyr har jeg masse peiling på, også elektronikk, siden det er en del av jobben min.

 

Så hva er den første gadgeten dere kan anbefale for en absolutt FS nybegynner?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Hei, og velkommen til forumet. :)

 

Ta en titt her:

 

www.arianedesign.com

www.precisionmanuals.com

www.simmarket.com

www.fspilotshop.com

www.flight1.com

www.wilcopub.com

www.leveldsim.com

www.captainsim.com

 

Av gratisvare kan du kikke på:

www.avsim.com og www.flightsim.com

 

Versegod :)

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Hugo og velkommen til forumet.

I oslo har vi Oslo Flysim Klubb og vi vil gjerne hjelpe deg med spørsmål du måtte ha og i.o.m. at vi er i nærheten kan vi hjelpe med oppsett av maskin o.l.

Vi har møte første søndag i hver måned om du ønsker å komme å snakke litt sim og se på hva vi holder på med.

 

Sjekk OFKL her litt lenger ned i forumet her eller besøk oss på www.ofkl.org

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Velkommen i forumet. Eivind har gitt deg en god start med alle linkene. - Ellers håper jeg det ikke skaper trøbbel, men SP1 og SP2 er ferdig innbakt i FSX Acceleration og skal IKKE installeres i tillegg. Dette var oppdateringer som kom FØR Acceleration, og for oss som hadde dette fra før av ble anbefalt å gjøre en ny og REIN innstallering av FSX + Acc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til linkene Eivind nevner vet du selvsagt at vi har en nettbutikk her på forumet. Prisene er akseptable, servicen er fantastisk og en helt uslåelig leveringstid.

Ellers ønsker jeg deg også velkommen. At du har datakunnskaper kanskje over gjennomsnittet her vil helt sikkert bli satt pris på :grin:. Det meste vi sliter med er datarelatert.

Av hardware vil jeg absolutt anbefale en yoke, noe som gjør flyvingen enklere og mer realistisk. Dessuten finnes det et mangfold av "duppetitter" man kan ønske seg. Det er bare lommeboken som bestemmer. Ser at Saitek er kommet på banen for fullt med rimelige og gode løsninger for oss som ikke absolutt vil bygge en 100% realistisk cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

 

Å legge ut linker til diverse utstyrsbutikker/fora er jo veldig bra!

 

Men, (det er alltid et men... :P ), for en som ikke har rotet rundt i flysimulatorener fantastisk verden, så er det en helt utrulig jungel av utstyr å velge mellom!

 

Hva er bra? Og er det bra nok?

Hva er bedre? Hvorfor er det bedre?

Hva er best? Hvorfor ikke bare kjøpe Rolls Roycen med en gang?

 

Så første gadget skal bli en Yoke, men hvilken vil dere valgt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på Yoke=ratt så ville jeg tatt CH products sin sim yoke. Den har jeg og er 100% fornøyd med den. god og holde i og du får virkelig en fly følelse.

Denne:http://www.transair.co.uk/images/saitek/Saitek_flight_sim_Yoke_quad.jpg derimot får du en annerledes følelser. Jeg liker ikke formen på det og diverse knapper som er på etc.

 

CH products har også noen pedaler som er knallbra og anbefales på det sterkeste.

 

Hvis du vil ha noe knappe duppeditter anbefaler jeg denne som jeg også har:

http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?cPath=57&products_id=281

Ganske grei. Jeg bruker det KUN som lys brytere til flyet:)

 

Ch products:

http://www.chproducts.com/retail/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, og bra!

Som nybegynner så trenger man tips på hvilket utstyr som er bra, slik at man ikke kjøper noe som ramler i staver etter kort tid.

Har jo aldri prøvd et flyratt i virkeligheten, så hva det er som ligner mest, er av mindre betydning, bare at det fungerer og ligner litt.

Det første jeg planlegger å kjøpe er ekstra brytere og eller noen instrument panel.

Men siden jeg i den nærmeste fremtid ikke har planer om å bygge en flysimulator hjemme, så er funksjonen viktigere for meg en virkelighetstrohet.

Men flere innspill fra dere taes i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig fordel mellom Saitek og CH sine yoke'er er at Saitek har festet selve "rattet" sitt på en metallstang, i motsetning til CH som har det på en plaststang. Jeg bruker CH og er fornøyd, men hvis jeg presser yoke'en til fullt utslag, mens jeg kun holder med én hånd på den ene "rattpinnen" (du skjønner hvor jeg vil hen :grin: ), så får jeg nesten følelsen av at plaststangen skal knekke. Bare når jeg drar/presser yoke'en hardt i pitch-retning (som styrer flyet opp og ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg kan vel ikke akkurat si at jeg er begeistret over for mye plast..

Kanskje det blir en Saitek yoke da, hvis ikke noen har sterke meninger mot den da...?

Jeg ser at Logitech kommer ut med en force feedback joystick snart, G940:

http://www.coolest-gadgets.com/20090602/logitech-g940-flight-system/

Kan denne være en grei oppdatering fra Saitek joysticka jeg har i dag?

Kjøpte denne bare for å fly i Battlefield 2, så den duger mest til spill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, der fant jeg masse info om FLG09 her også!!!

Den som leter/leser den skal finne.

Trur det absolutt kan være uhyre interresant å dra dit, er jo bare et steinkast unna!

 

Kan jo hende at man for lov å teste noen FS gadgets der også.

Bra at man har lønning bare uka før! Regner med at jeg må spørre om forskudd etter FLG09...

 

Da har jeg en ny plan, dra til FLG09, sjekke hvilket utstyr som dere bruker, spørre og mase om hva dere synes om det, og deretter se om jeg får kjøpt det der. Er vel en grei plan det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er mye å sette seg inn i...enig at FLG 09 er et fint sted å begynne. Ellers vil jeg kanskje råde deg til å begynne litt basic..landing og navigasjon med småfly slik at dette sitter i fingertuppene,før du kaster deg ut i de mer avanserte flytypene.Hvis du ikke kan det fra før da...

Har drevet med dette i 10 år nå,men kan slettes ikke si at jeg er utlært.

Gikk nylig over til FSX, og kjøpte samtidig yoke og pedaler fra Saitek..ble en ny og bratt læringskurve i forhold til joystick...Ellers bor jeg også på øvre Romerike og det er bare å ta kontakt hvis det er noe jeg kan bidra med...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet helt i begynnelsen på FSX, går gjennom alle lessions der, som er ganske lærerikt, men det er forbausende likt flygingen i Battlefield 2!

Så selve flygingen har gått greit, også med helikopter, men det er helt andre tastatur kommandoer å lære seg.

Har prøvd noen free flights, og ble raskt skuffet over at ikke noe her i Norge stemmer med virkeligheten! (Jeg vet nu, add-ons).

Lettet fra Hammerfest og tenkte å fly over Nordkapp, og også hytta våres, men fant dem ikke!

Men det er ikke viktig nu, det er å mestre FSX og fly terminologien. Og takker for tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern, får å si det pent!

Skulle bare sjekke en ordre jeg har inne på komplett.no, og på forsiden så står den nye Logitech G940:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491690

Har lest litt reviews av den, får bra kritikker.

 

Har bestilt den... :D

Jeg klarte bare ikke å vente... Må man ha, så må man.

 

Så da blir jeg å kjøpe yoke/ratt pluss litt til på FLG09.

Hvis jeg klarer å vente så lenge da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, stilig joystick/pedaler :)

 

Ang. hytta di, så kan jeg lage den til deg. I går startet jeg med 3D-modellering i Google SketchUp, og det er forbausende enkelt! Nå har jeg nesten laget nabohuset helt ferdig, utenom vinduer og inngangsparti. Verranda, pipe, trapper og alt er på plass! Så med mindre du har en fryktelig avansert designet hytte, så burde det være en smal sak, hehe. Men det må taes en helg. SketchUp har allerede tatt for mye leksetid i dag.

 

EDIT: Hvor bor du forresten, siden du var på Nordkapp og fløy? Bor du på øya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har jo ikke peiling om hvor gode dem er, men regner med at dem holder til en newbie.

Men falt litt for dem ja, pent design, og knappene på gass stikka har lys i 3 forskjellige modi, så det holder å se på dem for å se om f.eks landingshjulene er oppe eller nede, det holdt for meg. :)

Jeg har bodt i Hammerfest i 10 år, oppvokst i Kirkenes, har masse slekt i Havøysund, og hytta våres ligger på Hjelmsøya.

Og kjenner mange i Honningsvåg, er innom der hver sommer.

 

Og via jobben så flyr jeg utrulig mye, (som passasjer da), og har vært innom mange flyplasser i Norge, så noe kjent er man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk for tilbudet på hytta, men ikke noe hast for min del.

 

Akkurat nu så er det å mestre FSX som står høyest, at landskapet er realistisk betyr ikke noe enda. Men det kommer sikkert...

 

Vanvittig mange add-ons å få kjøpt! Og det er også et problem... Hvilken av dem er gode? Er noen helt ræva?

Hvilke bør jeg starte med?

 

Det er MYE jeg lurer på ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aleksander der. Personlig så flyr jeg nesten utelukkende kun i Norge (en sjelden tur innom Danmark og enda sjeldnere innom Sverige). Jeg har Fs2004 og ikke FsX da, men uansett så bidrar alt det norske som ligger her i filbiblioteket til å øke trivselsgraden i Norge kjempemye!

 

Jeg regner nesten med at du har vært her allerede og sett deg litt rundt. Her har du flere flyplasser inkl. Norske Flyplasser-pakkene og Norway Airports. Norway Scenic er også et must, og spesielt for oss som flyr mye på kysten.

 

Fotoscenery vil jeg egentlig fraråde. De er fine hvis man flyr VFR (Visual Flight Rules, altså for å "se seg omkring" i luftterritorier som tillater dette), men trekker veldig mye fps (frames per second). Man skal altså ha en ganske så kompitabel PC for å kjøre slikt uten hakking.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært innom og sett der ja, men har enda ikke lastet ned noe, vil jo ikke ødelegge en fint fungerende FSX installasjon før jeg har fått testet ut litt.

 

Har en ganske så kapabel pc ja, men skal bygge en killer maskin nu i høst.

 

Kjører allerede i dag i 1920x1200 på 24" skjerm, og 1280x1024 på en 17" skjerm, hvor jeg har flyttet ut noen av instrumentene.

Men blir å utvide med flere og større skjermer i løpet av høsten. Det er jo et must i FS.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...